Vleugeldeuren inbouwen!

Plaats hier jouw projecten...

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Benny
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 312
Lid geworden op: 08 aug 2008, 21:52

Vleugeldeuren inbouwen!

Bericht door Benny »

Hier even een beschrijving hoe ik de vleugeldeuren (of lambo, lamborghini deuren) op mijn auto heb ingebouwd. Dit is de oude set van Yence en is daarna van Harrold geweest. thx ^^!

Stap 1 is het pinnetje aan de binnekant van de deur bij het scharnier eruit tikken, deze zorgt ervoor dat je deur maar een bepaalde afstand naar buiten kan. (foto volgt nog).

Vervolgens begin je met het intapen van de deur in de sponningen. zorg ervoor dat je strakke tape hebt en een stuk karton oid over de lak doet
omdat je die niet mee wil trekken met het eraf halen. ik heb het zo gedaan:
Afbeelding

Daarna demonteer je het zijscherm (het spatbord vleugeltje kan je laten zitten), onder de motorkap zit een reeks bouten, aan de binnekant achter de voorbumper een paar,
dan nog een aantal achter je wiel bij het spatbord en nog een verstopt achter de spiegel waar je alleen bijkomt van binnenuit met de deur open
(die kan je op de foto hierboven nog zien).

Vervolgens demonteer je de 2 scharnieren waar de deur aan hangt en mee opengaat (2 bouten elk en wat kit weghalen) daarna heb ik geprobeerd om het chassis zo vlak mogelijk
te maken waarbij zoveel mogelijk metaal te laten zitten. hier zie je dat ik een stuk uit het chassis heb geslepen en plat heb getimmerd:
Afbeelding
zorg er wel voor dat je elk kaal stukje metaal bewerkt met hammorite oid tegen roest ^^

dan is het passen en meten en nog eens passen en meten etc. om ervoor te zorgen dat hij kaarsrecht tegen het chassis komt te zitten.
je wil natuurlijk zo min mogelijk speling hebben omdat dit op te duur anders gaat afbreken of buigen.
Bij de set die ik had was er maar ruimte om 1 schroef aan de bovenkant te gebruiken en 2 onder.
om dit op te vangen heb ik een metalen plaatje op maat geslepen en 2 gaten in geboord om deze te verlengen.

Afbeelding

de tussen ruimte heb ik opgevangen met 6 of 7 extra ringen.

Afbeelding

als je dan uiteindelijk denkt dat het scharnier goed vastzit monteer je
hem even aan het chassis en ga je door met het monteren van de deur aan de arm van het vleugeldeurscharnier. hierbij moet je erop letten dat de deur verzakt doordat hij in de tape zit.
Dit heb ik met 2 andere personen gedaan omdat het nogal nauw luisterde en de deur opgetild moest worden.
aan de onderkant van de arm van het scharnier heb ik ook een extra metalen plaatje gemaakt en deze verlengd omdat die ook maar met 1 schroef vast kon anders en zo met 2 schroeven.

Afbeelding

als die ook overeen komen en je hebt alles handvast gedraaid steeds zet je hem wat strakker en haal je de tape los die de deur vasthield.

De deur gaat altijd eerst naar buiten een stukje en dan pas omhoog
anders loopt hij tegen het voorscherm aan.
je monteert altijd EERST de deur en dan de gasveer terwijl de deur omhoog staat anders krijg je deze met geen mogelijkheid meer omlaag.

Afbeelding

je moet er rekening mee houden dat de deur 1 cm kan zakken met openen (wat bij mij niet het geval was)
en dat hij in de omhoog stand 1 tot 2 cm speling heeft en heen en weer kan "wiebelen"
dit is er in principe niet uit te krijgen zonder hele grote aanpassingen te maken,
maar kan verder ook geen kwaad imo.

Afbeelding

(ja,ik heb de foto in mijn profiel gephotoshopped en het voorscherm erop
getekend omdat ik te lui was deze te monteren toen ^^).

maargoed nu het moeilijke gedeelte! het afstellen van de deur!
dit kan d.m.v. 2 schroeven in het scharnier. in de foto hieronder zie je met de rode pijl een schroef waarmee je de hoogte van je deur kan stellen en de moer om die vast de zetten.
Met het stellen kan je misschien wel enkele dagen bezig zijn. ik was er 2 dagen mee bezig om hem precies goed te krijgen.
met de andere schroef (blauwe pijl) stel je hoever je deur naar buiten kan.
we hebben natuurlijk dat pinnetje eruit geslagen waardoor die niet meer wordt tegengehouden.
De Gele pijlen zijn nippels waar je een vetspuit op moet zetten zodat het scharnier, idd, ingevet wordt ^^ deze heb je waarschijnlijk niet thuis liggen maar hebben de meeste garages wel.

Afbeelding

Met het stellen van de (blauwe pijl) schroef waardoor de deur naar buiten gaat
moet je je voorscherm er steeds even opzetten. van het voorscherm heb ik aan de "zijkant" ook een heel stuk afgeslepen zodat hij meer speling heeft.
ook aan de binnekant van de deur heb ik het paneel losgehaald en hier een stukje afgehaald zodat deze niet aanloopt. dit ga ik nog met skye bekleden opnieuw.
het stukje zijscherm en van het paneel zijn trouwens niet te zien als de deur dicht is en vallen niet meer op als hij open is mits je het mooi afwerkt natuurlijk!
fotos daarvan volgen ook nog.

als dit allemaal naar wens is knip je de bekabeling van je ramen en spiegels door in het midden en ga je deze een klein stukje strippen aan de uiteinden.
dan haal je verlengstukjes ong 10 draadjes of meer als je twee linkerhanden hebt en strip je deze ook aan de uiteinden.

vervolgens doe je er een buitenkabel omheen (mijn voorkeur is krimpkoord dat krimpt in elkaar en zit er strak omheen als je het verwarmd).
dan soldeer je deze draden aan beide zijden aan elkaar op de gewenste lengte natuurlijk (meten met de deur omhoog EN omlaag of course!).
aan de uiteinden doen je nog een kitrand tegen de vocht en een tierap oid om te zorgen dat de kabel niet teveel gaat bewegen
anders kan het zijn dat die tussen je deur en et voorscherm gaat zitten met het dichtgooien :P

het eindresultaat moet er dan ongeveer zo uitzien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

!!! ik wens niet aansprakelijk te worden gesteld voor enige schade die je maakt door jou scharnieren te monteren op deze werkwijze !!!

Natuurlijk heb je verschillende sets en verschillende manieren om ze te monteren dus dat moet iedereen lekker voor zichzelf weten maar zo heb ik het gedaan! ik werk zelf niet in een garage ofzo maar doe iets heel anders.
ik heb veel advies gekregen van mijn buurman en die heeft me veel geholpen met het monteren etc bedankt !
:bier:
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

goede how-to en nice resultaat !
:bier:
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
joosie86
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 mei 2007, 15:27
Locatie: alphen aan den rijn

Bericht door joosie86 »

Hey
Mooi ziet goed uit zkr weten best dik!...

Heb ooit wel is vleugendeuren van dichtbij bekeken en deur geopend gekeken hoe dat zat...Maar bij die jonge werkte het niet helemaal 100%

Nu vraag me af hoe bij jouw werkt?
Wat is jouw mening over het sluiten van de deur heb je hier wellis problemen mee ik bedoel werkt het gewoon goed zoals een gewone deur of dat als je hem dichtduwd dat die niet goed sluit en opnieuw moet sluiten?...
Weet wel dat het lastig klusje is om dit mooi te maken en goed te laten sluiten.

Maar bij jouw ziet het er goed uit zo!
Gebruikersavatar
D-PAC
Pilot
Pilot
Berichten: 738
Lid geworden op: 24 jun 2004, 22:40
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Schiedam

Bericht door D-PAC »

Hoe stil is het bij binnen als je over de snelweg rijdt? Rammelt er iets?
Afbeelding
私は私の"遠隔開始" ボタンを愛する
Gebruikersavatar
Benny
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 312
Lid geworden op: 08 aug 2008, 21:52

Bericht door Benny »

ten eerste hoor je helemaal niks rammelen of geluid maken als je hem goed monteert of dat nou over de snelweg
is of over een bagger weg :D de deur sluit bij mij perfect aan en valt goed in de sponningen net als die met de originele scharnieren deed,
dit is wel milimeter werk en daar gaat ook de meeste tijd in zitten met afstellen. een heel klein stukje te hoog afgesteld of te laag kan er idd
in resulteren dat je deur niet in een keer dichtvalt of aanloopt en terug uit de sponning schiet met dichtgooien. je kan hem stellen door goed
te kijken naar de geleiders en dan of hij ten opzichte daarvan te hoog of te laag zit.
Verder weet je dat hij goed zit als je hem vanaf meerdere punten (met je hand op de deur) soepel dicht kan gooien en hij dat mooie doffe geluid maakt.

ik heb van te voren nagekeken hoe andere deze scharnieren hebben gemonteerd bij sommige mensen zag ik dat hij niet helemaal recht tegen het frame zat.
nu snap ik dat niet iedereen in zijn frame wil gaan slijpen maar mijn scharnieren zitten iig kaarsecht en hebben daarom maar heel weinig tot geen speling erin zitten.
natuurlijk heb ik belangrijke lasnaden en punten nog laten zitten waardoor stevigeheid van het frame niet is aangestast.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Ziet er heel netjes uit !!
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
ruben
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 sep 2006, 16:47
Locatie: DEN HAAG
Contacteer:

Bericht door ruben »

waar koop je goedkoope goeie ? :oops: :mrgreen:
Gebruikersavatar
mazdamaster
Pilot
Pilot
Berichten: 503
Lid geworden op: 27 jul 2004, 17:09
Locatie: prof groningen

Bericht door mazdamaster »

Goed topic.. hier was ik altijd al nieuwsgierig naar. ziet er ook goed uit die deuren.. :)
Gebruikersavatar
Benny
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 312
Lid geworden op: 08 aug 2008, 21:52

Bericht door Benny »

thx :D

ik weet trouwens niet waar je goedkope scharnieren kan kopen
dat moet je even googlen zijn sites die verkopen ze al vanaf 600 euro
maar de kwaliteit daarvan weet ik niet en die zijn natuurlijk universeel.

ik ben ondertussen al begonnen aan de bestuurderskant!
ik ga proberen iets meer frame te laten zitten en hem toch recht te krijgen.
het is alweer te lang uitgesteld want ik was bezig met een andere voorbumper
en het monteren van de achterspoiler maar met 2 deuren open staat het natuurlijk
helemaal bruut :D ^^

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie