Airco sterkte en onderhoud

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MartijnAdam
New member
New member
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2009, 10:43

Airco sterkte en onderhoud

Bericht door MartijnAdam »

Mijn airco (Xedos 6, 1997) werkt vanaf aankoop in juni 2006 redelijk (127 dkm). Niet steenkoud, maar je voelde wel dat hij het deed.
In april 2007 bij een goedkoop adresje bij laten vullen (AircoHelper) zag er allemaal wel redelijk betrouwbaar uit. Ik dacht ook afpersen. Alleen kon hij het vulgewicht van de Xedos niet vinden in het boekje. Ik meen dat er van een MX-6 in is gedaan.
Ik dacht ook dat er weinig tot niets bij hoefde. Nadien was de airco niet kouder (ook niet warmer).
Ik heb daarna zelf die temperatuurvoeler verplaatst (uit de koude luchtstroom), maar leek dat hij slechter ging doen (welke stand dan ook). Wist originele plaats ook niet meer (ja=dom).
Vorig jaar zomer in Kroatie (écht heet!) hebben we behoorlijk zitten vloeken op de airco, hij deed het wel, maar heel flauw.
Nu met de eerste warme dag is het hopeloos.

Mijn vragen:
- hoe krachtig is deze airco als hij het goed doet? Ik zat gister in de 406 coupe van mijn broer en dat was steenkoud (écht koud in de hele auto).
- tip om bij te laten vullen bij goed bedrijf kan ik ook bedenken, maar kan er iets defect zijn waar ik eerst naar moet kijken? Ik hoor de pomp aanslaan en er ligt na een tijdje plasje condenswater onder de auto.
- weet iemand juiste vulgewicht etcetera van een Xedos 6-1997?
Edit: gevonden, net als MX6 = 700 gram (zie bv. www.aircotechniek.nl/docs/vulgewichten.html)

Edit:
Sinds vandaag (!?) slaat de compressor niet aan en doet de fan het ook niet (die hoort toch ook aan te gaan?). Lampje binnen van de A/C is wel aan. Gisteren hoorde ik de compressor nog wel aan slaan (wel met wat zeer licht schavend geluid-maar niet alarmerend of zo).
Zucht. Zoek nu nog naar een electrisch probleem, maar denk dat het systeem toch leeg is.
Kan dat, met toch het lampja binnen aan?
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Hallo Martijn,

Ik vermoed dat de airco nu helemala leeg is, het systeem is beveiligd. als de druk te laag is zal de airco compressor niet ingeschakeld worden en dus ook de fan niet.Dit om te voorkomen dat de compressor droogloopt met alle gevolgen van dien. Het lampje in het dashboard brand dan gewoon dat klopt.Omdat je het systeem hebt ingeschakeld. Ik heb zelf een mx-3 gehad en die werd bij bijna 30 graden in de schaduw zo'n 6 graden binnen. Dat is erg knap hoor! Bij dit soort temperaturen moet de airco wel 10 graden halen. met de stand op binnencirculatie aan. De peugeot waarin jij gezeten heeft, is waarschijnlijk voorzien van warmtewerende ramen, dit scheeld enorm. de airco hoeft veel minder hard te werken. Dan de vulhoeveelheid. in de mx-3 gaat iets van 500 a 600 gram. maar of er nu 600 of 700 inzit is niet de oorzaak dat ie niet goed werkt. met 500 gram werkt ie ook nog prima. Ja als er een plasje onder de auto ligt, wil dat zeggen dat deze goed werkt. Je zou er een temperatuurmeter in moeten leggen. in de uitstroomopening met de stand op 2 of 3. en op binnencirculatie. kijk hoeveel de temp. is na een tijdje draaien. een goede airco haalt wel 4 a 5 graden.
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
SstennizZ
Pilot
Pilot
Berichten: 887
Lid geworden op: 25 feb 2007, 20:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door SstennizZ »

Vraag me af of mijn airco die 10 graden haalt. Waar het denk ik bij mij ook door komt is dat er maar bar weinig lucht door die fase 1 luchtroostertjes komt. Moet ze denk ik ene keer doorblazen ofzo..
Afbeelding
mazda4life
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jan 2009, 17:24
Locatie: Horn(Limburg)

Bericht door mazda4life »

Airco doorblazen?gaat niet eens.
Denk dat je je airco moet laten afvullen met tracer vloeistof.deze zorgt ervoor dat er eventuele lekkages te zien zijn,mits die er zijn.
Je zei dat je pomp ook een schurene geluid maakte?kijk maar een aan de onderzijde van de pomp of je daar geen groen/gele vloeistof ziet zitten,zoja dan kan je pomp inwendig lekken!
Mazda MX3 1.8 V6
Gebruikersavatar
SstennizZ
Pilot
Pilot
Berichten: 887
Lid geworden op: 25 feb 2007, 20:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door SstennizZ »

mazda4life schreef:Airco doorblazen?gaat niet eens.
Denk dat je je airco moet laten afvullen met tracer vloeistof.deze zorgt ervoor dat er eventuele lekkages te zien zijn,mits die er zijn.
Je zei dat je pomp ook een schurene geluid maakte?kijk maar een aan de onderzijde van de pomp of je daar geen groen/gele vloeistof ziet zitten,zoja dan kan je pomp inwendig lekken!


Nee ik bedoel de ventilatiebuizen zelf.. De airco werkt op zich goed, maar zelfs op de hoogste stand komt er amper lucht uit de roostertjes..
Afbeelding
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

een ventilatiebuis zal niet gauw verstopt raken, zijn best grote gaten. :?

Misschien is de mx van jouw voorzien van een interieurfilter die nu verstopt zit. of er ligt ergens en slang af waardoor de druk afneemt. of hij kan het niet goed aanzuigen.
*Technical service Mazda mx-3.*
Plaats reactie