Stotteren warme motor, weet iemand de oorzaak.

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Manuel
New member
New member
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2009, 16:16
Locatie: Vlaardingen (Zuid-Holland)

Stotteren warme motor, weet iemand de oorzaak.

Bericht door Manuel »

Hallo,

Binnen een weekje al gezeur met mijn MX3 1.8 :cry:

Toen ik de auto ophaalde heb ik ongeveer 150 km naar huis gereden en geen problemen. Nu bijna een week verder begint het gedonder al.

Als ik een lang stuk heb gereden en de motor is dus goed warm dan valt er onder de 2000 toeren niet meer mee te rijden. Hij houdt in en stottert als een gek. Bij koude motor geen enkel probleem, het starten is ook geen probleem en stationair loopt hij keurig.

Nu heb ik al wat gezocht hier ;) En ik kwam tegen, HEI module?? Ontsteking, vacuumslangen, bougies, bougiekabels, ontsteking, gasklephuis, stappenmotor en ga zo maar door.

Voordat ik straks voor een vermogen aan onderdelen heb liggen die niet de oplossing zijn, is er iemand die ditzelfde probleem gehad heeft?

Vanaf 2000 toeren is e rniks meer aan de hand, op de snelweg doet het probleem zich ook geen enkele keer voor en de auto hangt aan het gas als een gek. Gewoon een 5 een klein beetje gas is voldoende om vlot weg te sprinten. Alleen onder de 2000 toeren wil hij gewoon niet :roll:
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Je stappenmotor, gasklephuis, luchtinlaat slang en vacuumslangen zijn allemaal zo na te kijken zonder dat het geld kost.

Dus mijn tip: Doe dat eerst. Ga dan verder kijken
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Manuel
New member
New member
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2009, 16:16
Locatie: Vlaardingen (Zuid-Holland)

Bericht door Manuel »

WhiteFinish schreef:Je stappenmotor, gasklephuis, luchtinlaat slang en vacuumslangen zijn allemaal zo na te kijken zonder dat het geld kost.

Dus mijn tip: Doe dat eerst. Ga dan verder kijken


De slangen zijn ok dus dat is het niet. Stappenmotor zou problemen opleveren bij stationair toerental dus dat is het mijns inziens ook niet.

Het zal wel ontsteking, kabels en bougies worden;(
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

je hebt de mx net gekocht zeg je dus dan is de vraag of het onderhoud allemaal wel zo fris en fruitig is natuurlijk..

bougies en kabels zou een goed begin kunnen zijn, zeker als de motor zijn kilometertjes al gemaakt heeft.

als deze al niet meer goed zijn zou het dus inderdaad ook kunnen zijn dat de ontsteking een knauw gehad heeft en ja dan wordt het weer iets duurder.

het plaatsen van een HEI module is dan vaak wel het overwegen waard ( zeker gezien het verschil in prijs!) een HEI is zowieso in de categorie ''baat het niet dan schaadt het niet'' dus daar doe je zowieso geen slechte keuze aan.

TPS afstellen, mijn ervaring als deze niet goed staat dat de motor vaak ook wat nerveuser en moeilijker loopt..

gasklep reinigen; zeker weer als het blok de nodige km's gelopen heeft is dit ook een goeie om even aan te pakken want na zoveel km's is ie echt volgekoekt vaak met troep
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Manuel
New member
New member
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2009, 16:16
Locatie: Vlaardingen (Zuid-Holland)

Bericht door Manuel »

turbulence schreef:je hebt de mx net gekocht zeg je dus dan is de vraag of het onderhoud allemaal wel zo fris en fruitig is natuurlijk..

bougies en kabels zou een goed begin kunnen zijn, zeker als de motor zijn kilometertjes al gemaakt heeft.

als deze al niet meer goed zijn zou het dus inderdaad ook kunnen zijn dat de ontsteking een knauw gehad heeft en ja dan wordt het weer iets duurder.

het plaatsen van een HEI module is dan vaak wel het overwegen waard ( zeker gezien het verschil in prijs!) een HEI is zowieso in de categorie ''baat het niet dan schaadt het niet'' dus daar doe je zowieso geen slechte keuze aan.

TPS afstellen, mijn ervaring als deze niet goed staat dat de motor vaak ook wat nerveuser en moeilijker loopt..

gasklep reinigen; zeker weer als het blok de nodige km's gelopen heeft is dit ook een goeie om even aan te pakken want na zoveel km's is ie echt volgekoekt vaak met troep


Gezien de algehele staat van de auto en de rekeningen die erbij zitten is het onderhoud wel ok geweest.
Eind vorig jaar nog distributie, rollen en waterpomp vervangen voor 1050 eurootjes.

De bougies kom ik wel tegen op de rekeningen, de kabels echter niet dus dat zou iets kunnen zijn.

Die HEI module zie ik vaker gemeld worden echter weet ik niet wat het is of wat hij doet?

En dat het gasklephuis vies is dat zou kunnen want is zo niet te zien maar waarom dan alleen pas na een warme motor en dan alleen tot 2000 toeren?

TPS afstellen lijkt me toch ook niet nodig als hij verder prima loopt?

Het verbruik is overigens netjes, 1 op 11 km gemiddeld verbruik met de nodige tussensprints want ja, je wilt toch even kijken wat zo'n nieuw speeltje allemaal kan :)
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Maffe storing. Ik zou eerst de kabels checken, dat kost iig niets.
Vergelijkbare storingen heb ik alleen nog maar gezien bij verkeerde combinaties tussen VAF en ECU en chip. Maar dat lijkt me niet zeer waarschijnlijk in jouw geval.
Misschien dat de lambdas verkeerde waarden geven.
Hoe is je CO bij verhoogd toerental en warme motor?
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Manuel
New member
New member
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2009, 16:16
Locatie: Vlaardingen (Zuid-Holland)

Bericht door Manuel »

Fullsize schreef:Maffe storing. Ik zou eerst de kabels checken, dat kost iig niets.
Vergelijkbare storingen heb ik alleen nog maar gezien bij verkeerde combinaties tussen VAF en ECU en chip. Maar dat lijkt me niet zeer waarschijnlijk in jouw geval.
Misschien dat de lambdas verkeerde waarden geven.
Hoe is je CO bij verhoogd toerental en warme motor?


Dat laatste kan ik van de week wel eens laten meten.
Fear is temporary. Regret is Forever...
ScHuiMpY
New member
New member
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 apr 2008, 19:13
Locatie: haarlem

Bericht door ScHuiMpY »

Het probleem wat ik heb gehad klinkt heel erg op wat jij ervaart. Mijn ontsteking was toen kapot. Als ik heel voorzichtig gas gaf dan trok de auto rustig maar normaal op. Zodra ik ook maar iets meer gas gaf ging de motor stotteren als een gek. Vooral in de lage toeren. Bij een koude motor had ik er een stuk minder last van.

Ik hoop het niet voor je want het is een dure grap. Ik heb mijn ontsteking laten reviseren bij ACtronics voor €350.- Nu rijd ie weer als een zonnetje.

Suc6 met zoeken verder.
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Bij een gedeeltelijk defecte ontsteking kan je inderdaad het verschijnsel krijgen dat bij meer gas geven de motor minder presteert. Dit komt door de verhoogde overgangsweerstand in het te verbranden mengsel in de cylinders. Bij meer druk springt de vonk moeilijker over.

Heb jij dat ook Manuel? (die indruk heb ik niet maar toch even vragen)
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Manuel
New member
New member
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2009, 16:16
Locatie: Vlaardingen (Zuid-Holland)

Bericht door Manuel »

Laat ik het zo zeggen:

Ik start de koude motor en rij door de bebouwde kom zonder enig probleem. Bij verkeerslichten loopt de auto netjes stationair en ik kan normaal optrekken op welke manier dan ook.
Vervolgens volgt er dan een rit over de snelweg waarbij de motor goed warm wordt. Tijdens de snelwegritten geen enkel probleem. Dan bij het ingaan van de bebouwde kom loopt hij nog steeds netjes stationair. wegtrekken geen probleem maar dan bij langzaam rijden en dan weer op willen trekken is dit met een hort en een stoot tot ongeveer 2000 toeren. Daarboven is alles weer probleemloos. Tijdens doorschakelen geen probleem.
Het is dus maar een heel klein gedeelte in het toerenbereik wat problemen oplevert. De motor houdt dan even kort in alsof alles wordt afgesloten om vervolgens weer op te pakken en bij ongeveer 2200 toeren weer normaal door te gaan.
Fear is temporary. Regret is Forever...
Plaats reactie