Hoofdzekering klapt eruit

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

RIP
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 nov 2005, 22:04
Type Mazda: Mazda MX-3 2.0i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Delft

Hoofdzekering klapt eruit

Bericht door RIP »

Vandaag dacht ik met `n lege accu te staan:
blijkt dat de hoofdzekering doorgebrand is

Dus `n nieuwe hoofdzekering erin en in 1x starten,
kom ik thuis doet ie niks meer,weer die hoofdzekering weer eruit geklapt!

Meeste bedrading en stekkers zoëven snel nagekeken, de stekkers van ruitewissers en achteruitverwarning eruit, radio ligt er ook uit, nieuwe hoofdzekering erin en starten maar, weer die zekering doorgebrand!

De ANWB had `t over `n gesmolten labda-sensor(draad) of m`schien knelzittende draadboom> waarschijnlijk die van het contactslot
zeiden ze...

Mijn vraag wat zit er allemaal op die hoofdzekering waardoor
die eruit kan klappen?

Heeft iemand dit al eens eerder gehad?

Gr.
Remco
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

hoofzekering is een 80A zekering volgens mij dus dan maak je ergens serieus kortsluiting..

dus meer inderdaad iets wat veel stroom trekt wat massa maakt met de carroserie ( dynamokabel, accukabel etc)

losse groepen zijn apart afgezekert met een lichte zekering, dus die zal veel sneller moeten gaan zou je verwachten.
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
RIP
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 nov 2005, 22:04
Type Mazda: Mazda MX-3 2.0i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Delft

Throobleschooting Finding Short Circuits Z-GI-16

Bericht door RIP »

Hey thanks Jeroen...

snelle info!

notabene Page 911 of 1001 van de Workshop Manual!

wordt flink neuzen...hoop dat ik er morgen tijd voor heb!

Laat wel weten als ik wat gevonden heb

Gr.
Remco
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Trek anders eerst even alle onnodige zekeringen eruit. Dus radio etc die je toch niet nodig hebt om te starten.

Sluit alvast een hele groep uit.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Als je kortsluiting zou hebben na de kleine zekeringen dan smelten die eerder door dan de hoofdzekering.
Je kortsluiting zit dus vóór de kleine zekeringen.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
zeeland_ownz
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 nov 2006, 20:50
Locatie: zeeland (driewegen)

Bericht door zeeland_ownz »

kijk eens bij de ingang naar je auto vanuit je motorkap zeg maar... dat rubber was bij mij weg en toen waren er kabels kapot gegaan.. miss helpt het wat..
RIP
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 nov 2005, 22:04
Type Mazda: Mazda MX-3 2.0i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Delft

80-100 Ampère

Bericht door RIP »

Hey jongens..

thank`s allemaal voor de reakties!

Volgens mij zat er zowiezo `n verkeerde zekering in,
wel `n hoofdzekering maar beslist geen 80A
(heb die 'originele' niet meer in bezit)

Laatste zekering die de ANWB had geplaatst was `n 50A...
om mee thuis te komen!

De Mazda-Importeur keek ook al raar....
"je hebt toch pas geleden bij mij `n hoofd zekering besteld?!"
"heb je serieuze problemen dan?"
Daar gaven ze me ook dezelfde info & suggesties

Ga zo weer `n poging doen, even alles nalopen en `n nieuwe
originele Mazda 80A plaatsen

Laat wel weer even van me horen...hoe `t is gegaan

Gr.
Remco
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

je kan idd goed gaan zoeken.
heb het ook meegemaakt.
de motor viel tijdens het rijden uit.
zekering onder me dash was geknapt.
nieuwe er in en rijden.
paar km verder weer pats , en de motor viel stil.

30 zekeringen verder :mrgreen: kwam ik aan bij me werkplaats , en begon te zoeken.
na een half uur ( gelukkig zo snel :) ) had ik de oorzaak gevonden.

toen ik me mx verlaagde met een schroefset , en 20" velgen had gemonteerd.
kwam ik er achter dat er geen plaats meer was voor de plastic binnen schermen.
deze heb ik verwijderd
en de kabelboompjes die hierboven zaten , heb ik zo hoog mogelijk gehangen tegen de koker aan.

nu lagen de wielen zo diep in de kast dat de wielen tegen de kabelboom aan kwamen.
gevolg : kabels doorgesleten , en maakte contact ( kortsluiting ) met elkaar.

na een middagje solderen en de kabelboom omleggen , heb ik er geen last meer van gehad.


nu heb je misschien wel niet zo heel veel aan me verhaal.
maar het toont wel aan dat een sluiting op heel gekke plaatsen kan gebeuren :clown:


zou zeggen , kijk eerst eens bij doorvoer rubbers e.d.
misschien dat hier een kabel contact maakt met chassie of iets in die richting.
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
RIP
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 nov 2005, 22:04
Type Mazda: Mazda MX-3 2.0i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Delft

Bericht door RIP »

Nou daar zeg je wat Bram...

heb net de zekeringkast, stekkers en kabels nagekeken
kon niks bijzonders vinden.

Nieuwe 80A zekering erin, opgestart, stukkie gereden

Was ernog niet uitgeklapt (zie ik aan m`n klokje)
valt m`n licht voor uit en ook meteen klapt m`n hoofd zekering
er weer uit

Laat ik nou ook die afdekkappen er niet op hebben en flink verlaagd zijn..

Ga morgen als `t lukt even kijken of `t m`schien zo is

Gr.
Remco
RIP
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 nov 2005, 22:04
Type Mazda: Mazda MX-3 2.0i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Delft

Bericht door RIP »

Gisteren naar m`n MX-je gekeken...

in de wielkast niks gevonden
kon geen beschadigde draadboom vinden

Dynamo- en Startmoterbekabeling nagekeken
en overnieuw aangesloten

zekering kast nagekeken: 80A was niet geklapt?

zag dat de "min-aansluitpool" er nogal losjes bij lag...
Oeps...

Deze gefixed en sleutels in het contact: doet`ie `t gewoon?

Starten & lopen als `n zonnetje

De Head-30A ligt er wel uit en de ruiten-wissers
zijn ook niet aan gesloten

Vandaag heb ik die nare "min-aansluitpool" vervangen,
nieuwe 30A(Head) erin en de ruitenwissers aangesloten...

sleutels erin en niks hoor, geen stroom,lampje of geluidje

Zekeringkast nagekeken en de 80A zit er nog netjes in...

Of de accu nou net in m`n handen sterft tijdens het monteren
van de accupool weet ik niet

Baal er ieder geval flink van...

Morgen maar `n frisse nieuwe poging doen

Gr.
Remco
Plaats reactie