Pagina 1 van 1

Klze op kenteken en de rest

Geplaatst: 05 jan 2009, 17:07
door mazdamaster
Ik krijg waarschijnlijk een klze in mijn mx-3 maar nu hoor ik wel eens verhalen dat de verzekering moeilijk kan geen doen .

ook over een apk keuring hoor ik verschillende dingen omdat het blok afwijkt van de km stand in je dash

En moet je ook je kenteken veranderen ?

wie kan me hier antwoorden/tips op geven

Geplaatst: 05 jan 2009, 17:51
door bramx3
denk dat je het beste de rdw kan vragen voor er hier allerlei verhalen te ronde gaan.
die weten precies hoe en wat , en je zult toch daarheen moeten ;)

Geplaatst: 05 jan 2009, 18:00
door Fullsize
Daarover zijn er hier al regelmatig discussies geweest.
Qua kilometers maakt het niets uit. Dat hoef je nergens te melden en je kan er ook nergens terecht om het te melden dat je minder kilometers hebt. Wat geldt is de kilometerstand op de teller.

Wat het vermogen betreft dan ja, zit je op een vermogen dat de grens overschrijdt die de RDW gesteld heeft.
Er is bij mij niemand van de ZE-rijders bekend die er mee naar de RDW is geweest.
De prettige bijkomstigheid is namelijk dat het nog steeds een V6 is en dat alleen kenners het zien. Als de ZE eigenaar zich verantwoord gedraagt in het verkeer zal er nooit een reden zijn voor een instantie om een onderzoek te doen.

Geplaatst: 05 jan 2009, 18:02
door mazdamaster
ik had ook al een pm van miss-leo gehad . maar nu is het me helemaal duidelijk..

Geplaatst: 05 jan 2009, 22:44
door BlackSheep
Even mijn eigen quoten uit een ander topic. Ik heb namelijk zelf gebeld met de RDW en dit is hun antwoord:

BlackSheep schreef:Even weer wat informatie opgrvraagt bij de RDW.

Aangezien ik een motorwijziging ga uitvoeren is een nieuwe keuring (officieel) noodzakelijk, maar dat wisten alle KL-rijders natuurlijk al :mrgreen: . Nu blijkt wanneer je minder dan 40% vermogen toenamen hebt na de swap bestaat de RDW keuring alleen uit een geluidstest. Helaas voor mij moet dit wel in Lelystad plaatsvinden.


Bij meer dan 40% toename moet er naast een geluidstest ook een rijtest worden afgelegd, hierbij wordt dan wel gekeken naar de constuctie en of het voertuig het extra vermogen kan dragen.


Bij alle wijzigingen aan aandrijving, chassis en dergelijke vereisen een nieuw kenteken. Wanneer je een onderdeel vervangt door hetzelde onderdeel van dezelfde soort wagen (dus een ander blok uit een andere mx-3 zelfde type) dan ben je ong 42 euro kwijt voor een nieuw kenteken het betreft dan alleen adminstratie kosten.
Kosten voor de geluidstest zijn ong. 350 euro, daar komt dan nog papierwerk bij dus totaal rond de 400 euro.


Wordt dus nog even nadenken of opnieuw keuren interessant is, alleen een geluidstest is natuurlijk goed te doen, gewoon origineel uitlaatsysteem eronder en het moet goed zijn.


Quote komt uit dit topic : http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic.php?t=7139&start=60

Van stock 1.8 naar KL-ZE kom je dus boven de 40% regeling uit (ik ben uitgegaan van stock 136pk en ZE van 200pk).

Geplaatst: 05 jan 2009, 23:06
door bramx3
even een kleine aanvulling dan ...
als je van een 136 pk sterke K8 , na een 190 pk kl-ze gaat , zit je nét onder die 40 % grens
maar dan ook echt maar nét.

Geplaatst: 06 jan 2009, 10:24
door jeroentje.nl
Ik heb een klant die heeft een mazda 323F 1.5 omgebouwd naar 2.5 V6 en RDW laten keuren.
Kost iets van 600 euro.

staat nu netjes 200pk 2.5 liter op kenteken

Geplaatst: 18 jan 2009, 13:42
door mazdamaster
bramx3 schreef:even een kleine aanvulling dan ...
als je van een 136 pk sterke K8 , na een 190 pk kl-ze gaat , zit je nét onder die 40 % grens
maar dan ook echt maar nét.


Ik heb mijn auto al eens op de rollerbank laten testen en toen had hij 142 pk zonder dat ik iets veranderd had aan het blok.
maar wat geld dan ? mijn 142 of de 132 wat op het kenteken staat ?

Geplaatst: 18 jan 2009, 14:52
door turbulence
wat op het kenteken staat natuurlijk ;)

rollenbank is niet bepalend.. typegoedkeuring zoals geschreven staat hoeveel vermogen oa de auto heeft is bepalend op hoeveel vermogen de auto op het kenteken komt te staan.