C02 uitstoot

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Riskion
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2006, 23:46
Locatie: Zwolle

C02 uitstoot

Bericht door Riskion »

Weet iemand, in de omgeving Zwolle een bedrijf die de Co2 uitstoot kan maken of na kan kijken?

Gegroet Alex
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

je uitstoot is te hoog met de APK oid dan???

wat is het bouwjaar van je mx dan?

CO waarde valt soms te verdoezelen door de stationairschroef naar beneden te draaien.. auto loopt dan beroerd stationair, maar heeft wel een lagere uitstoot

vervangen van je lambdasonde kan ook zorgen voor een verbeterde uitstoot, als deze kapot is kun je ook verhoogde waardes krijgen met de APK

je hebt geen katvervanger geplaatst neem ik aan?
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
Riskion
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2006, 23:46
Locatie: Zwolle

Bericht door Riskion »

Hij moet inderdaad voor de APK en hij was daar al te hoog de eerste keer.

Deze Mazda komt uit de jaren 1994.

En nee ik heb geen kat vervanger.

Maar ik heb ook geen idee hoe je stationairsschroef naar beneden kan draaien.

Enige sugesstie?
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Ik vind het persoonlijk maar niks dat je de stationair schroef naar beneden stelt. Je CO is blijkbaar te hoog doordat er wat mis is.

Kijk eerst of niet een van je sensoren kapot is
-temp sensor
- lambda sensor
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

WhiteFinish schreef:Ik vind het persoonlijk maar niks dat je de stationair schroef naar beneden stelt.


Idd helemaal mee eens!

Wat ook helpt, is met WARME motor even flink trappen :oops:
zodat de motor goed los komt, wanneer je hem gelijk daarna zal co meten, zal het co zeker een stuk lager zijn ;)

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

martinenijenhuis schreef:
WhiteFinish schreef:Ik vind het persoonlijk maar niks dat je de stationair schroef naar beneden stelt.


Idd helemaal mee eens!

Wat ook helpt, is met WARME motor even flink trappen :oops:
zodat de motor goed los komt, wanneer je hem gelijk daarna zal co meten, zal het co zeker een stuk lager zijn ;)

Groetjes M&M


tegenstrijdig antwoord niet ;)

je bent het met robert eens dat het geen goeie oplossing is, maar draagt zelf ook een oplossing aan die niet bijdraagt aan een oplossing voor het probleem :mrgreen:

CO waarde problemen heb ik vaak genoeg hier op het forum zien langskomen als een APK probleem. nu is de vraag, is dat inherent aan de mx3 zelf, of is elke mx die niet door de APK heen komt kapot omdat de uitstoot te hoog is??
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Nou, het is een halve tegenspraak ;)

Het kan namelijk dat door flink gas geven je katalysator goed opwarmt waardoor ie meer filtert.

Maar, ook zoals Turbulence zegt. Het is al erg vaak voorbij gekomen (heb ook zelf het probleem gehad).
Zoek eens op "uitstoot" of "apk" met behulp van onze zoekfunctie. Hier hebben we door de jaren heen hele handige tips verzameld
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Het komt bij alle merken voor. Niet alleen mx3.
Het is van vele factoren afhankelijk. Die kan je allemaal op gaan zoeken en er veel uren aan gaan besteden maar dan kies ik liever voor wat handigheden om de waarde voldoende naar beneden te krijgen.
Als de waarde echt heel ver weg zit bij wat hij hoort te zijn zou ik pas gaan zoeken naar waar het probleem ligt. Dan is er ook iets te verhelpen.
Redenen: afnemende benzinedruk, vervuilde injector(en), lekke uitlaat kortom de dingen waardoor je een rijkere verhouding hebt bij stationair (ouder dan '93) of 3000tpm (jonger dan '92).
Verhogen van het stationair toeren tal werkt, meestal werkt verlagen niet.
Een slangetje van het vacuumsysteem los trekken (tijdelijk) werkt ook want de motor krijgt meer zuurstof binnen wat weer bij draagt aan een armere verbranding. Armer is beter in het geval van een te hoog CO-getal.

Er zullen natuurlijk wel mensen zijn die andere dingen hebben gezien. Die zijn er altijd :mrgreen:
Bovenstaande geld dus ook niet voor alle gevallen.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

@ Turbulence
Ik schreef idd dat ik het met Robert eens ben, en als je mijn
verhaaltje nog eens goed leest, zie je dat ik daarna een mogelijke oplossing gaf ;) En geen tweestrijd...

Groejes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

martinenijenhuis schreef:@ Turbulence
Ik schreef idd dat ik het met Robert eens ben, en als je mijn
verhaaltje nog eens goed leest, zie je dat ik daarna een mogelijke oplossing gaf ;) En geen tweestrijd...

Groejes M&M


begrijpend lezen kan ik zeer goed ;)

mijn ''oplossing'' is een noodoplossing om in iedergeval de APK uitstoot te omzeilen.. het heetstoken van de motor om zo de CO waarde omlaag te krijgen is miz ook een noodoplossing, daarom zie ik niet in waarom je het niet ziet zitten om wat te fiedelen met de stationairschroef omdat dit een tijdelijke oplossing is, maar het heetstoken wel ziet zitten ;)

naja bakkeleien schieten we ook niks mee op :mrgreen:

@ riskion:

http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic ... t=uitstoot

dat is een topic van een jaar terug, toen had je ook al hetzelfde probleem.. wat heb je toen gedaan om de APK te halen?
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Plaats reactie