Olie temperatuur winter

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Olie temperatuur winter

Bericht door woytek »

Hey jongens, ik heb nu sinds een tijd een mooie olie temperatuur meter, welke het erg goed doet.

Nu valt mij op dat in de winter de temperatuur nét 70 haalt, en het duurt een flinke poos voordat dit zo is. Het doet me denken aan mijn oude tomos brommer die in de winter ging stotteren door teveel koeling aan de cylinder.

Weet iemand of het slim is de radiateur deels af te plakken of iets dergelijks? Vooral met mijn nieuwe mazdaspeed bumper zit de radiateur erg in de rijwind!

De leiding die voor de radiateur doorloopt, is van een soort olie neem ik aan? Niet motorolie?

Het is dus een 1.8 V6 en ik rijd met 5W30 dacht ik.
Afbeelding
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

de buis die voor je radiateur langs loopt is voor de koeling van het hydraulische systeem, dus voor oa de stuurbekrachtigingsolie.

de motorolie wordt gekoeld/opgewarmt door de koelvloeistof, afplakken van een deel van de radiateur zou in theorie een optie zijn, deze oplossing heb ik wel vaker gelezen wat gedaan wordt bij auto's die moeilijk opwarmen.

maar goed, de thermostaat laat pas warm water door bij 85 graden wat dan doorstroomt in de radiateur, dus of het een groot verschil zal laten zien vraag ik me af

maar die van mij behaalt op den duur de oliebedrijfstemperatuur wel, maar duurt gewoon inderdaad een stuk langer. weet niet hoeveel km je er dan mee gereden hebt maar kan dus inderdaad met deze temperaturen.

is gewoon een nadeel als het echt koud is...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Komt ie nooit boven de 70 graden uit? Of uiteindelijk wel een graad of 100-110.
Waar is de opnemer geplaatst? Heb je een adapter tussen je oliefilter en het blok?
Of zit de sensor in de carterpan?

Ik zou zeker niet de radiateur afplakken zolang de koelvloeistof temperatuur nog op de gebruikelijke stand staat bij een warme motor.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Gebruikersavatar
SstennizZ
Pilot
Pilot
Berichten: 887
Lid geworden op: 25 feb 2007, 20:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door SstennizZ »

Bij mij wordt hij nog netjes 90 a 100 graden.. :mrgreen: zojuist uitgevonden.. :clown:
Afbeelding
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door woytek »

Meter zit inderdaad op een adapterring tussen blok en oliefilter. Normaal gaat ie toch wel richting de 80/85 graden. Het scheelt niet erg veel maar het grootste verschil zit hem voor mij in de tijd die het duurt 65/70 graden te bereiken.

Je rijd gewoon heel lang met koude olie. De watertemperatuur raakt meestal wel op hetzelfde niveau met de tijd, of iets lager.

Ik ben in de winter ook wat minder snel geneigd een stukje hard te rijden om deze reden, dus daarom vraag ik het even.
Afbeelding
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

en in de zomer kom je ook niet boven de 80-85 uit dan?

ik heb met mijn meter altijd als de motor goed op temperatuur is een 100-110 graden zoals sebas eerder ook al aangaf...

die temperatuur haal ik nu ook wel, maar duurt wel wat meer km's voordat ie daarop komt.

maar als je sensor op een normale zomerdag ook maar 80-85 graden aangeeft dan is die sensor niet helemaal fris lijkt mij
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door woytek »

Ik had het er net even met mijn pa over, hij dacht dat misschien de thermostaat kapot is. De klep staat al open of gaat bij een te lage temperatuur open. Kan dit kloppen? Binnenkort even kijken voor een nieuwe dan maar. :cry:
Afbeelding
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Daarom vroeg ik of je koelvloeistoftemperatuur normaal is. (Het wijzertje naast je tellers).
Als die een normale temperatuur aan geeft is deze goed of je thermostaat is altijd al stuk geweest.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door woytek »

Ik gok dat deze al een tijdje minder werkt als het aan de thermostaat ligt. De watertemperatuur is ook ietsjes lager dan in de zomer bijvoorbeeld, dit kan toch duiden op een probleem met de thermostaat?

Ik merk ook als ik voor een stoplicht sta, dan loopt de temperatuuur op naar 75/80 ongeveer, en deze gaat dan weer naar beneden als ik begin te rijden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

maar de temperatuurmeter komt wel redelijk snel op de middelstand op de schaalverdeling?
maar goed, als je stil staat en de temperatuur loopt op dan is dit niet erg, neem aan dat de fan na een tijdje wel aanslaat?

thermostaat kost je ook de kop niet, zelf vervangen is redelijk goed te doen..
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Plaats reactie