Stotter OPLOSSING gevonden!!! (pagina 3)

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

stefan003
New member
New member
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 nov 2008, 19:00

Stotter OPLOSSING gevonden!!! (pagina 3)

Bericht door stefan003 »

Hey, ik heb nu sins ongeveer 1 jaar een mazda mx3 1.8i v6
nu sins een tijdje doet de auto alleen erg vreemd en ik weet niet wat ik er mee moet.

als ik de auto start loopt hij eerst even hoog in toeren,
als ik rijd en ik geef gas stotterd de auto en houd hij heel erg in
als ik mijn gas helemaal terug neem en dan een heel klein beetje gas geef doet hij het ineens veel beter. (nog niet goed)
op sommige momenten kom ik gewoon bijna niet weg bij de stoplichten waar ik mijn natuurlijk erg aan erger.

dus samen gevat stotteren, inhouden en heel slecht optrekken.

als ik met het gas speel (helemaal terug nemen en dan een beetje gas en zo) dan schiet die ineens door het stotteren heen en doet hij het ineens een stuk beter, ook doet de auto het in hoge toeren beter dan in normale toeren.

na mijn idee is het verbruik van de auto ook een stuk duurder geworden.

auto is bij de mazda dealer geweest en zie hebben er nieuwe bougie kabels op gezet en met van alles met de kop bezig geweest, toen ging het 2 weken redelijk tot goed en toen begon het gewoon weer.


heeft iemand een idee van wat dit kan zijn dan hoor ik het heel erg graag..

bvd
mvg stefan
Laatst gewijzigd door stefan003 op 01 okt 2010, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

kan van alles zijn.

gebruik even de zoekfunctie en je krijgt enorm veel topics over stotteren.

kijk ff luchtslang na die geribbelde.

kan de lambdasondes zijn

Echt van alles.

bij mijn 1.8 was t de ecu die t veroorzaakte maar die gaan eigenlijk nooit kapot dus hoef je niet vanuit te gaan.
Driven by a sixpack
stefan003
New member
New member
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 nov 2008, 19:00

Bericht door stefan003 »

het probleem is als ik hem naar de mazda dealer breng en ik moet 800 euro betallen en het is nog niet goed.. wordt ik niet vrolijk van als ik dat steeds moet doen..

maar ik ga ook even de zoek gebruiken.

graag hoor ik ook van mensen die dit probleem hadden wat het bij hun was.

bvd mvg stefan
Gebruikersavatar
Slome
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 jul 2008, 11:45
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Slome »

Als ik je startpost lees komt er bij mij in 1e gedachten de TPS naar voren.

TPS is overigens je gasklepsensor. Via de search kun je hier wel een how-to over terugvinden hoe je deze moet afstellen.

Verder zou het inderdaad valse lucht kunnen zijn, de ribbelslang tussen je MAF (lucht massa meter) en de gasklep zou weleens extra lucht kunnen binnen laten. Dan krijgt je motor een verkeerd mengsel. Bij hoge toeren heeft dit een minder groot effect.

Heb je zelf wijzigingen aangebracht aan de auto of is het probleem zomaar spontaan ontstaan? Dat maakt het zoeken naar het probleem een stuk makkelijker namelijk :)

Zelf heb ik ook een soortgelijk iets gehad, maar dan was de dip voornamelijk bij 1800rpm. Gasklepsensor stond goed, maar de ontsteking stond niet op tijd, bougiekabels waren slecht (gelijktijdig met nieuwe ontsteking vervangen, scheelde al een berg). Verder was ook de schroef om je stationair toerental te regelen behoorlijk verkeerd afgesteld.

Misschien moet je even beginnen met het uitlezen van je ECU, misschien wordt je daar wijzer van?
"Knie aan de grond.... steppie aan de grond.... stuur aan de grond... kop op de grond, asfalt in je mond, motor in de stront en struik in je kont."
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Als je de ribbelslang van je luchtinlaat eraf draaid moet je gelijk even kijken naar je gasklephuis.

Doe de klep eens open en kijk hoeveel zwarte aanslag er op de klep zit en op de randjes. Het zal, denk ik, wel flink zwart zijn.

Dit betekent dat er van alles is aangekoekt, geplakt waardoor je gasklep meer moeite heeft met open gaan.

Het is zeer makkelijk te verhelpen door het gasklephuis te demonteren en schoon te maken met remmenreiniger en een doek. Mochten de laatste restjes niet weggaan zou ik zo'n stalen schuursponsje gebruiken (let hier wel mee op dat je niet de wanden beschadigd)
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
stefan003
New member
New member
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 nov 2008, 19:00

Bericht door stefan003 »

heel erg bedankt al voor de reacties die ik nu heb gehad de dingen die nu al genoemt zijn ga ik van het weekend zeker even na kijken remreiniger heb ik nog 2 bussen van staan dus moet genoeg zijn ;)

De auto is zover ik weet standaard, ik heb er in iedergeval zelf niets aan verrandert en de problemen zijn vanzelf gekomen enige rijd na dat ik de auto gekocht heb..
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

Slome schreef:Verder zou het inderdaad valse lucht kunnen zijn, de ribbelslang tussen je MAF (lucht massa meter) en de gasklep zou weleens extra lucht kunnen binnen laten.


kleine correctie, wij hebben een VAF ( Vane Air flow meter) MAF is iets ander procede... ;)

maar het lijkt mij ook meer iets van een slecht afsluitende vlinderklep in je gasklephuis.

evt een vervuild benzinefilter zou ook een optie kunnen zijn, helaas zijn dit soort problemen altijd moeilijk te benoemen, kunnen zoveel dingen zijn..

er zijn dus voldoende opties waar je wat mee kunt

* ribbelslang tussen gasklep en VAF (vacuumlek)
* gasklephuis vlinderklep
* TPS sensor
* benzinefilter

en anders even kijken of er een forumlid bij jou in de buurt woont die wat meer ervaring met de mx heeft en een x een kijkje wil nemen
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
RicX
New member
New member
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mar 2004, 19:15
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door RicX »

Ik heb dit probleem ook al een tijdje, exact dezelfde omschrijving. Kan helaas ook de oorzaak niet vinden.

Toen het bij mij begon heb ik de bougie's en bougiekabels vervangen, dat hielp niet. Daarna heb ik de slang bekeken, en inderdaad die was gescheurd.

Maar na die vervangen te hebben door een openluchtfilter, is het probleem nog steeds niet opgelost. Het is wel wat minder erg geworden.

Ik ga nu ook maar even naar het gasklephuis kijken zoals hier werd aangegeven.
The Sky is the Limit
PascalMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 12 mar 2006, 22:15
Locatie: Musselkanaal

Bericht door PascalMX3 »

Klinkt echt als een VAf probleem.

Uit je post maak ik uit:
Stotteren bij op trekken
Hoge toeren beter dan lage
Benzine verbruik is hoog

Dit duid denk ik op een luchtmassa meter die niet na behoren functioneerd. De motor krijgt te veel brandstof.
Als je van iemand ff een VAF kan lenen? Ik woon in het hoge noorden! :)

Dus plaats gewoon ff een oproep op dit forum, dan kun je uitsluiten of het de VAF is of niet.
stefan003
New member
New member
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 nov 2008, 19:00

Bericht door stefan003 »

ik heb op dit moment de gaskabel wat strakker gezet en dat helpt iets maar niet veel.
hij heeft nu vooral problemen onder de 2000 toeren en boven de 5000 :S
en hij blijft stotteren.

ribbenslang en luchtslangen na gekeken en kan daar niets aan vinden.
ben nu veel weer werk in duidsland :( maar steeds als ik tijd heb ga ik er mee aan de gang.
aankomend weekend heb ik als het goed is tijd om de gashuisklep na te kijken zoals hier vermeld.

dus na het weekend zal ik weten of het beter is en zo niet gaan we een stapje verder :)
Plaats reactie