Pagina 1 van 1

Oliedruk en temperatuur

Geplaatst: 03 okt 2008, 20:03
door SstennizZ
Ik hoop volgende week mijn metertjes aan te kunnen sluiten.
Als ze er op zitten, welke waardes moet ik dan op letten? Wat is ongeveer de temperatuur die het blok moet hebben en welke druk?
Gaat om het k8 blok.

Geplaatst: 03 okt 2008, 20:58
door turbulence
over de 100 graden ( dacht 110) is bedrijfstemperatuur..

je zult zien dat als de motor koud is en de olie dikker dat de druk ook hoger is, naarmate de temperatuur stijgt en de olie dunner wordt zal de druk ook minder worden..

volgens mij is het 4-5 bar bij 110 graden ( zou ik even moeten kijken binnenkort)

Geplaatst: 05 okt 2008, 21:13
door MarcX3
ligt ook een beetje aan waar je de meters plaats welke waardes ze aangeven.

Geplaatst: 06 okt 2008, 08:38
door woytek
Mijn waardes:

koud:
temp: niet afleesbaar
druk: 9 bar

warm:
temp: 80-90 graden, 80/85 bij 100 op snelweg
druk: 3 tot 9 bar dacht ik, ligt eraan welke versnelling, snelheid, hoeveelheid gas etc. Bij constante snelheid van 100 is hij best laag dacht ik.

Geplaatst: 06 okt 2008, 19:11
door turbulence
9 bar?

niet om het een of ander hoor maar dat is enorm veel, denk eerder dat als je zoveel druk hebt dat er teveel olie inzit of dat de olie te dik is of dat de meter niet fris is :mrgreen:

normaal moet het zijn volgens de manual:

bij een motor op bedrijfstemperatuur
bij 1000RPM: 28PSI = 2 bar
bij 3000RPM: 49-71PSI = 3.4 tot 5 bar

nu vind ik 9 bar bij een koude motor wel erg veel, wat voor gauges heb je hiervoor gebruikt? en loopt die schaalverdeling echt zover door?

Geplaatst: 07 okt 2008, 07:49
door woytek
Schaal loopt tot 10 bar volgens mij, en die 9 bar constant is bij stationair. Als je dan even rijd dan daalt deze wel al snel. De motor wil zo snel mogelijk alle olie in alle hoeken van de motor hebben dus klinkt mij helemaal niet gek. Gebruik de meters van de groupbuy tijd geleden en ze werken perfect!

Geplaatst: 07 okt 2008, 10:18
door MarcX3
nou 9 bar is wel heel erg veel.

mn klze heeft 4,9 bar bij koud starten.

word die warm word t gauw wat minder maar nog steeds goede waardes, tussen 2 en 4,5 bar bij 1000 toeren en t loopt op bij gas geven, maar nooit geen 9 bar.

9 bar heb ik eerder t idee dat er iets mis is met je motor, zuigerringen slecht, verkeerde olie, verstopte leiding.

Wat voor olie gebruik je?

Geplaatst: 07 okt 2008, 16:14
door Fullsize
Ik zou de druk controleren op juistheid. Misschien zit je waste wel vast, dan kan je dat soort drukken en hoger krijgen tot er iets stuk gaat.