Pagina 1 van 2

toerental veel te laag

Geplaatst: 19 sep 2008, 18:24
door Vincent
Als ik mijn auto (1.8 V6 uit 1992) start dan klinkt het allemaal heel normaal. redelijk hoog toerental op het begin maar gaat geleidelijk naar benede. heb al op de site gevonden dat dit normaal is. maar als ik een eindje heb gereden en ik sta stil voor bij voorbeeld een verkeerslicht zakt mijn toerental tot onder de 500 toeren. dit lijkt mij niet normaal. ook is het al eens gebeurd dat de motor gewoon afslaat. het toerental zakt dan zover dat hij het niet meer aan kan en afslaat. heb al de ontsteking vervangen en de bougies waren normaal. nu heb ik ook al bij de TPS op de site gekeken maar weet niet of het daar aan ligt. ben ook niet zo technisch dus snapte weinig van het verhaal. iemand een idee??? vooral het uitvallen vond ik erg raar. hoor het graag van jullie.

grs vincent

Geplaatst: 19 sep 2008, 18:29
door Slome
Volgens mij draait je motor stationair te langzaam. Kijk eens even of je je stationair hoger kan afstellen, zie ook topic hierover. Dan moet je kijken naar de stelschroef op je gasklep. Zit bovenop.

Geplaatst: 19 sep 2008, 19:43
door Vincent
kan ik daar dan gewoon aan draaien?? en welke kan moet ik dan opdraaien als mijn toerental te laag is??

Geplaatst: 19 sep 2008, 20:27
door xedos
Hoe kan je nou zien dat ie 500 toeren draait? normaal draait ie 650 ongeveer. die 150 toeren kun je niet aflezen op je toerenteller. Ik denk dat je je zorgen maakt om niks. En V6 draait nou eenmaal mooier en dus langzamer dan en 4 cilinder.

Geplaatst: 19 sep 2008, 21:06
door turbulence
xedos schreef:Hoe kan je nou zien dat ie 500 toeren draait? normaal draait ie 650 ongeveer. die 150 toeren kun je niet aflezen op je toerenteller. Ik denk dat je je zorgen maakt om niks. En V6 draait nou eenmaal mooier en dus langzamer dan en 4 cilinder.


goed, de v6 loopt rustiger maar mag niet soms afslaan als er meer stroom gevraagd wordt bijvoorbeeld waardoor het stationair dan te ver inzakt.

de stelschroef kan 2 kanten op, eigenlijks is de stelregel dat de auto in diagnostic mode moet staan ( ten en GND verbinden met bijv een paperclip in de diagnostic box achter je accu)

auto op bedrijfstemperatuur brengen, dan uitzetten, in diagnostic mode zetten dan motor starten en dan het toerental afstellen met de stelschroef.

en of het nu links of rechtsom is, je merkt en hoort vanzelf wel als het toerental zakt of daalt

Geplaatst: 20 sep 2008, 10:53
door Vincent
xedos schreef:Hoe kan je nou zien dat ie 500 toeren draait? normaal draait ie 650 ongeveer. die 150 toeren kun je niet aflezen op je toerenteller. Ik denk dat je je zorgen maakt om niks. En V6 draait nou eenmaal mooier en dus langzamer dan en 4 cilinder.



Waarom slaat ie dan af?

Geplaatst: 20 sep 2008, 11:31
door Slome
turbulence schreef:de stelschroef kan 2 kanten op, eigenlijks is de stelregel dat de auto in diagnostic mode moet staan ( ten en GND verbinden met bijv een paperclip in de diagnostic box achter je accu)

auto op bedrijfstemperatuur brengen, dan uitzetten, in diagnostic mode zetten dan motor starten en dan het toerental afstellen met de stelschroef.

en of het nu links of rechtsom is, je merkt en hoort vanzelf wel als het toerental zakt of daalt


Misschien stomme vraag, maar waarom dien je de auto telkens weer in die diagnose modus te zetten voor enkel het afstellen van je stationair toerental?

Ik heb namelijk bij mij ook het stationair afgesteld, maar zonder diagnose modus. Heb ik nu iets verkeerd gedaan of maakt het weinig uit?

Geplaatst: 20 sep 2008, 19:28
door xedos
dan heb je het verkeerd gedaan ja. Je moet hem in de diagnose stand zetten zodat het motorregelapp. in basisstand staat dat is een soort afstelmodus zegmaar.

Geplaatst: 20 sep 2008, 20:11
door Slome
kan iemand mij ook vertellen wat het eventuele nadelige effect ervan is dat dit niet juist is uitgevoerd?

Geplaatst: 21 sep 2008, 13:40
door xedos
je brandstofvervbruik kan iets toenemen bijvoorbeeld