Pagina 1 van 2

Checklist V6

Geplaatst: 08 sep 2008, 20:23
door SstennizZ
Is het mogelijk om een lijstje samen te stellen met puntjes die je moet checken bij het V6 motorblok. Als in geluidjes en kenmerken van bepaalde kwalen.
Als voorbeeld wat voor de meeste motoren geldt:
- ALs onder de oliedop een soort koffiemelk-achtige substantie zit, duid dit op koelvloeistof in je olie en die meestal op een lekker koppakking.

Weet iemand nog dit soort puntjes?

Ik heb mijn mx nog niet zo lang, maar vertrouw het blok eigenlijk nu al niet meer.. Ik ben er iig al achter dat de v-snaren niet goed meer zijn en dat hij koud slecht start, dus dat de bougies vervangen moeten worden, maar waar moet ik nou verder nog ff op letten?

De Checklist:
- Als onder de oliedop een soort koffiemelk-achtige substantie zit, duid dit op koelvloeistof in je olie en die meestal op een lekker koppakking.

- Zet hem in de hoogste versnelling. Druk je koppeling en laat de motor opkomen tot 2000 toeren. Laat nu de koppeling schieten. Als de motor rustig blijft lopen is de koppeling op zn eind.

- Hoor je bij lopende motor onderin het blok een soort "nokkelend" geluid en is de motor van voor de facelift. Dan duid dit op onvoldoende veerspanning op de schotelveer: http://www.mazdamx-3.nl/?url=/forum/viewtopic.php?t=798

- Hoor je bij koude motor (en soms zelfs bij warme) een scherpe tik onder de kleppendeksel, dan kan dit duiden op een kromme klepstoter. De bekende "tikkende kleppen". Kan op zich geen kwaad als het alleen bij een koude motor is, maar is ook te vervangen als je weet welke stoter het is.

Geplaatst: 08 sep 2008, 22:01
door Slome
Olie verbruik goed in de gaten houden.

Altijd goed warm rijden, voordat je gaat trappen.

Geplaatst: 08 sep 2008, 22:04
door Stylo Kicking
- bougiekabels (kun je doormeten, weet zo niet meer de maximale waardes)
- ontsteking
- de "v6 tik" is niet schadelijk maar wel vervelend. Facelift
model heeft hier geen last meer van

de anderen weten waarschijnlijk ook nog wel wat puntjes.

Geplaatst: 08 sep 2008, 22:07
door turbulence
veel van dit soort dingen zijn ''universeel'' en gelden voor elke auto miz.

echt v6 problem is toch de schotelveer, deze zul je ook wel horen denk ik.

zie ook de faq: http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic.php?t=798

inderdaad de ontsteking is een zorgenkindje, zorg voor goeie bougiekabels ( maximaal 16Kohm weerstand op de langste kabel)

voor de rest, tsja moeilijk te zeggen kun je beter vragen naar mx3 specifiek want de k-motoren zijn verder goeie motoren waar normaal niet veel mis mee is en agressief misbruik is altijd moeilijk aan te geven

Geplaatst: 08 sep 2008, 22:21
door Stylo Kicking
het enige waar de k8 helemaal niet over kan is bij koude moter veel gas
geven. koudweg gasgeven is zowiezo niet goed maar de k8 is er héél
gevoelig voor.

Geplaatst: 09 sep 2008, 05:25
door SstennizZ
Ik heb in mijn startpost even een lijstje gestart, misschien dat nu duidelijk is wat mijn vraag nou was... ;)
Als iemand nog op- of aanmerkingen heeft of aanvullingen, dan hoor ik het wel!

Geplaatst: 09 sep 2008, 17:01
door SstennizZ
Niemand verder nog een aanvulling?

Geplaatst: 13 sep 2008, 17:25
door PaTjE
onderdruk/vacuum of iets dergelijks in het systeem door middel van olie dop eraf of pijlstik eruit trekken? dat de motor of blijft lopen of uitslaat...?

Geplaatst: 13 sep 2008, 18:01
door turbulence
PaTjE schreef:onderdruk/vacuum of iets dergelijks in het systeem door middel van olie dop eraf of pijlstik eruit trekken? dat de motor of blijft lopen of uitslaat...?


en met die gegevens kun je dan concluderen dat?

Geplaatst: 14 sep 2008, 02:25
door WhiteFinish
Normalerwijze zou de motor afmoeten slaan omdat er een vacuum wordt onderbroken.

Mocht de auto blijven lopen zoals die dat normaal doet duid dit erop dat de motor is afgesteld met een vacuumlek ergens.