Checklist V6
Geplaatst: 08 sep 2008, 20:23
Is het mogelijk om een lijstje samen te stellen met puntjes die je moet checken bij het V6 motorblok. Als in geluidjes en kenmerken van bepaalde kwalen.
Als voorbeeld wat voor de meeste motoren geldt:
- ALs onder de oliedop een soort koffiemelk-achtige substantie zit, duid dit op koelvloeistof in je olie en die meestal op een lekker koppakking.
Weet iemand nog dit soort puntjes?
Ik heb mijn mx nog niet zo lang, maar vertrouw het blok eigenlijk nu al niet meer.. Ik ben er iig al achter dat de v-snaren niet goed meer zijn en dat hij koud slecht start, dus dat de bougies vervangen moeten worden, maar waar moet ik nou verder nog ff op letten?
De Checklist:
- Als onder de oliedop een soort koffiemelk-achtige substantie zit, duid dit op koelvloeistof in je olie en die meestal op een lekker koppakking.
- Zet hem in de hoogste versnelling. Druk je koppeling en laat de motor opkomen tot 2000 toeren. Laat nu de koppeling schieten. Als de motor rustig blijft lopen is de koppeling op zn eind.
- Hoor je bij lopende motor onderin het blok een soort "nokkelend" geluid en is de motor van voor de facelift. Dan duid dit op onvoldoende veerspanning op de schotelveer: http://www.mazdamx-3.nl/?url=/forum/viewtopic.php?t=798
- Hoor je bij koude motor (en soms zelfs bij warme) een scherpe tik onder de kleppendeksel, dan kan dit duiden op een kromme klepstoter. De bekende "tikkende kleppen". Kan op zich geen kwaad als het alleen bij een koude motor is, maar is ook te vervangen als je weet welke stoter het is.
Als voorbeeld wat voor de meeste motoren geldt:
- ALs onder de oliedop een soort koffiemelk-achtige substantie zit, duid dit op koelvloeistof in je olie en die meestal op een lekker koppakking.
Weet iemand nog dit soort puntjes?
Ik heb mijn mx nog niet zo lang, maar vertrouw het blok eigenlijk nu al niet meer.. Ik ben er iig al achter dat de v-snaren niet goed meer zijn en dat hij koud slecht start, dus dat de bougies vervangen moeten worden, maar waar moet ik nou verder nog ff op letten?
De Checklist:
- Als onder de oliedop een soort koffiemelk-achtige substantie zit, duid dit op koelvloeistof in je olie en die meestal op een lekker koppakking.
- Zet hem in de hoogste versnelling. Druk je koppeling en laat de motor opkomen tot 2000 toeren. Laat nu de koppeling schieten. Als de motor rustig blijft lopen is de koppeling op zn eind.
- Hoor je bij lopende motor onderin het blok een soort "nokkelend" geluid en is de motor van voor de facelift. Dan duid dit op onvoldoende veerspanning op de schotelveer: http://www.mazdamx-3.nl/?url=/forum/viewtopic.php?t=798
- Hoor je bij koude motor (en soms zelfs bij warme) een scherpe tik onder de kleppendeksel, dan kan dit duiden op een kromme klepstoter. De bekende "tikkende kleppen". Kan op zich geen kwaad als het alleen bij een koude motor is, maar is ook te vervangen als je weet welke stoter het is.