Pagina 1 van 2

Rubber slangetje drukgroep koppeling.

Geplaatst: 05 apr 2008, 01:17
door OizO
Hey Mensen,

Ik kwam vandaag de parkeerplaats van mijn werk opgereden en toen ik mjn koppeling intrapte merkte ik dat ik geen druk meer had op de koppeling en dat ik niet meer kon schakelen, de motor liep overgens nog gewoon normaal.

Ik heb direct de motorkap opgetrokken en kwam tot de ontdekking dat een slangetje (rechts onderin naast de motor) olie aan het dopeneren was op de parkeerplaats.

Ik vermoed dat dat een slangetje met olie van het hydrolische koppelingssyteem is, aangezien ik geen druk meer heb op het koppelingspedaal.

Nu heb ik echte een paar vragen.

1. Als ik het slangetje vervang, waar moet ik dan vloeistof bijvullen en eventueel lucht uit het systeem halen, en welke vloeistof moet ik daarin mikken?

2. Zou er nog iets verder kapot kunnen gegaan zijn?
(Hij staat momenteel in zijn vrij en motor liep nog gewoon.)
Zo ja, waar moet ik op letten om te weten dat er nog iets kapot is?

3. Werken mijn remmen nu nog (voor af te laten slepen van de auto)? Weet niet of dat op eenzelfde groep zit aangsloten?

4. Kan ik de reparatie zelf uitvoeren of is er iemand in de buurt die mij kan assisteren? (ik woon in Beek (Zuid-Limburg)).


Best jammer dat dit nu gebeurt, heb namelijk vandaag mijn 17 inch Wolfrace Yakuza Black velgen met Pirelli Zero Nero bandjes opgehaald....

Hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden en dat misschien mocht het nodig zijn iemand mij kan helpen met de reparatie.

Geplaatst: 05 apr 2008, 16:32
door DJ_MIKE
ik heb dit zelf ook gehad.
slangetje kost iets van 25euro bij de mazda garage.

vloestofreservoira is de zelfde als die van je remmen.
ontluchting nippel zit voor op je blok iets naar beneeden .


hoop dat je hier wat aan heb kan namelijk geen afbeelding vinden sorie

Geplaatst: 05 apr 2008, 16:34
door Xtremer
Klikt bekend.

Dit is mij 3 weken geleden ook overkomen ;)

Ik heb me eigen het eerste gedeelte me gewoon laten slepen, geen enkel probleem.

nadat ik uit het drukke breda uit was , heb ik gewoon me auto in z'n 2 gestart en verder naar huis gereden (makkelijk als je geen stoplichten heb :) )

De kosten zijn het niet, mijn garage was zelf de kosten "vergeten"

Maar dit in verband dat ik de koppeling zelf ook liet vervangen.

De autogarage hoeft alleen maar de accu er uit te halen.
Slangetje uitwisselen en bijvullen & ontluchten.

Geplaatst: 05 apr 2008, 18:13
door mikeymx3
Ik heb heel erg dat wanneer ik mijn koppeling indruk dat hij heel stroef (zwaar) gaat en een behoorlijk rauw lijkt alsof alles compleet droog staat. Als ik hem een paar goed hard indruk tot onderin is het wat minder een paar tellen, daarna weer zwaar en rauw.

Geplaatst: 05 apr 2008, 18:16
door DJ_MIKE
mikeymx3 schreef:Ik heb heel erg dat wanneer ik mijn koppeling indruk dat hij heel stroef (zwaar) gaat en een behoorlijk rauw lijkt alsof alles compleet droog staat. Als ik hem een paar goed hard indruk tot onderin is het wat minder een paar tellen, daarna weer zwaar en rauw.


dat is volgens mijn wat anders
volgensmijn je drukgroep

Geplaatst: 05 apr 2008, 18:33
door OizO
Bedankt voor de reacties.

Dan ga ik me morgen gewoon naar huis laten slepen en bestel ik maandag het slangetje bij de mazda garage. :mrgreen:

Zo te lezen is het makkelijk zelf te repareren.

Ik hou jullie op de hoogte!

Geplaatst: 05 apr 2008, 18:53
door DJ_MIKE
ja is heel goed te doen en met mazel heben ze het slangetje op vooraat

Geplaatst: 06 apr 2008, 21:45
door martinenijenhuis
Wel ontluchten he, anders werkt het nog niet ;)

Groetjes M&M

Geplaatst: 07 apr 2008, 12:57
door OizO
Heb net het slangetje besteld bij de garage en als het goed is kan ik het morgen ophalen.

Kan iemand mij zeggen waar het ontluchtingsnippeltje eigenlijk zit?
(Het liefst met een afbeelding)

En kan het ook zijn (aangezien hetzelfde reservoir gebruikt wordt voor de remmen en voor de koppeling ik de remmen moet gaan ontluchten?

Geplaatst: 07 apr 2008, 14:33
door BruteFrits
als het reservoir niet leeg is, hoef je de remmen niet te ontluchten.

Aan de voorkant van de motor zie je koppelings cylinder zitten, daar zit ook de ontluchtings nippel op.