Slecht lopende motor, witte bougies

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rolf18v6
New member
New member
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:39
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Locatie: prov. Groningen

Slecht lopende motor, witte bougies

Bericht door Rolf18v6 »

Hallo mensen,

Sinds enkele maanden bezit ik een `91er mazda mx-3 1.8 V6. Als ik de motor start dan loopt deze met kuren. De motor begint direct na het starten met een toerental van +/- 2000 t/min daarna loopt hij heel geleidelijk op tot ongeveer 2500 t/min.. Als de motor vervolgens een beetje warm begint te worden begint de motor te zoeken.. het toerental schommeld hierbij tussen 1000 en 2000 toeren.. Dit word geleidelijk minder, maar het zoeken blijft. Als motor helemaal warm is zoekt hij tussen de 1250 en 650 toeren..

Goed, toen heb ik eens rond zitten kijken of ik zelf oorzaken kon vinden. Ik heb daarvoor de bougiekabels doorgemeten (langste kabelweerstand 9kOhm). Ik merkte dat er een beetje olie op de aansluiting van bougie naar kabel zat (gelukkig olie van vorige motor) dus toen de bougies eruit gehaald om schoon te maken.. Echter als ik kijk naar de kleur van de bougies dan zijn deze echt wit.. Dit zou duiden op een te arm mengsel toch?

Wat kan er toch aan de hand zijn? Wie heeft een idee?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dennis_MX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:53
Locatie: Enschede

Bericht door Dennis_MX3 »

Bougie word volgens mij ook wit als hij te warm word?!
Correct me if I'm wrong.

Mischien dat je er verkeerde bougies in hebt zitten?

Groeten Dennis.
Rolf18v6
New member
New member
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:39
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Locatie: prov. Groningen

Bericht door Rolf18v6 »

Zeker waar, het plaatje van die bougie die je ziet lijkt er sterk op, maar het is niet de bougie uit mijn auto. Hij lijkt vrij wit te zijn, dat wel. Ik heb trouwens denso bougies. Maar het lijkt me toch dat een witte bougie een gevolg is van het arme mengsel, en geen oorzaak?

Denken jullie dat nieuwe bougies iets in deze zaak kunnen verbeteren?

Is er nog meer informatie die ik jullie kan geven om wat meer over dit probleem te zeggen? Ik ga trouwens vanavond even foutcode uitlezen..

Wie weet welke systemen het mengsel bepalen?
LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Bericht door LeonPG »

Hij zou nog best eens te arm kunnen lopen. Door te weinig brandstof loopt de temperatuur dan ook op. Kijk eens of de luchtinlaat helemaal in orde is. Vooral het gedeelte achter de luchtmassameter. Als hij hier valse lucht aanzuigt, door bijv. een scheurtje of zo, dan zal hij ook te arm lopen.

Je ECU bepaalt de hoeveelheid ingespoten brandstof namelijk hoofdzakelijk aan de hand van het toerental en het signaal van de luchtmassameter.
Als je met de auto rijdt, loopt het blok dan wel goed? Zo niet, dan zou de ontsteking ook nog wel eens kuren kunnen hebben. Loopt hij onder belasting wel goed, dan is de kans groot dat het toch aan valse lucht ligt, aangezien dit bij een grotere opening van de gasklep minder van invloed wordt.
Plaats reactie