motorblok revisie v6

Plaats hier jouw projecten...

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
mx-3almere
New member
New member
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 jan 2008, 22:33

motorblok revisie v6

Bericht door mx-3almere »

hoi allemaal,
ik heb belooft dat ik wat foto's zou plaatsen van de revisie van me v6 1.8 blokje. dus hier zijn ze dan.
ik zal ook vertellen waarom dit een noodzaak was.

Afbeelding

om te beginnen bij het begin:
ik heb mijn auto via marktplaats, er stond bij dat er een koppakking lek zou zijn. omdat we deze mensen via via kennen, kreeg ik de auto mee om er in de garage eventjes goed naar te kijken :shine: .

meteen was al duidelijk geworden dat de auto een behoorlijke warmloper heeft gehad, resulterende in o.a. gesmolten distributie kappen, bobinekabels,watermondje (rechts boven op blok)...
al het water dat iemand ooit in het koelsysteem heeft gegooid heb er uiteindelijk voor gezorgd dat de waterpomp is weg geroest (met een warmloper als gevolg). als één grote roestwaterval is alles via het watermondje naar buiten gespoten.

AfbeeldingAfbeelding

voor de rest liep de motor als een "natte krant" met verschrikkelijke wolken uitlaat, uiteindelijk bleek dat de automatische spanner van de distributie riem zijn spanning was verloren.

maar we konden de motor niet goed laten warmlopen om de koppakking lektester te gebruiken (d-riem versprong steeds n paar "tandjes"), ik heb de gok genomen en de auto voor 750,- gekocht. denkende dat ik alleen een: nieuwe d-riem/spanner, waterpomp, watermondje en bobinekabels moest kopen en dan racen met die bak!

helaas was niets minder waar...
eenmaal in mij bezit en al de bovengenoemde dingen vervangen. kon ik eindelijk de koppakking lek tester gebruiken, die na een zekere tijd van testen TOG verkleurde. betekende dat de koppakking toch lek is, maar welke? nadat ik alle mogelijke tests tevergeefs had uitgevoerd om erachter te komen welke van de 2 cilinderbanken lek was. besloot ik om de motor uit de auto te halen en allebei de koppakkingen te vervangen.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

eenmaal uit de auto, en op de bok kwam ik erachter dat de koppeling ook versleten was (samen met de remschijven+blokken voor).

anywayz, toen ik de cilinderkoppen van de motor afhaalde kwam ik erachter dat de koelkanalen rondom de cilinderbanken letterlijk waren dicht geslibd met een soort van roest smurrie.

(klik op de link)
http://img139.imageshack.us/img139/8861/dsc00919vq4.jpg
http://img90.imageshack.us/img90/1593/dsc00920ai2.jpg

ik kon niet aan de oude koppakkingen zien of die waren door geslagen (lek waren). en met de warmloper die mij heeft gehad, is het mogelijk dat de cilinderkop(en) zijn gescheurd of krom zijn getrokken. dus deze heb ik naar een motor revisie bedrijf gescheurd om te laten vlakken en afpersen. gelukkig waren de koppen niet ingescheurd en kreeg ik ze een paar weken later weer terug.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

van die 2 weekjes maakte ik gebruik om me blok eens goed schoon te maken. (inc. de koelkanalen rondom de cilinderbanken)

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

daarna ben ik begonnen met het eindeloze inslijpen van de kleppen.

Afbeelding
(foto van inslijpen kleppen)
http://img90.imageshack.us/img90/8856/dsc00944us0.jpg

ik heb van de week me cilinderkoppen weer op me blok gemonteerd en ga binnenkort weer verder sleutelen eraan! ik houd jullie natuurlijk op de hoogte.

btw: heeft er iemand specifieke afstel gegevens voor een K8 v6 1.800cc motorblok? mijn gegevens zijn alleen algemeen en niet gedetailleerd :x .

bedankt alvast.
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

mooi projectje
je zal wel automonteur zijn , of iemand die er heel handig mee is
de meeste mensen zullen hier niet aan beginnen
ze klappen er in zo een geval dan meestal gelijk een 2500 V6 er in ;)
maar het zal wel goedkomen zie ik ;)

afstel gegevens ?
voor de distributie op tijd te zetten ?
er is een digitaal werkplaats handboek te vinden.
moet je eens rond neuzen hier op het forum met de zoekfunctie

goodluck met dit project
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

Leuk om te zien, mooi project.
De meeste hadden idd er gelijk een ander blok ingelegd.
Maar ik zie KF op de klep staan, KF is toch een 2.0 blok?
Succes ermee :bier:
En natuurlijk foto's blijven plaatsen 8)

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
hyperman
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1088
Lid geworden op: 19 aug 2004, 09:54
Locatie: Roermond

Bericht door hyperman »

goed bezig, van dit soort projecten hou ik wel. laat die informatie maar komen daar kunnen veel leden iets van leren. :)
You ask any ricer, any serious ricer. It doesn't matter if the other guy is racing or not. Winning is winning
Gebruikersavatar
mx-3almere
New member
New member
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 jan 2008, 22:33

Bericht door mx-3almere »

bedankt voor de commend!

en ik ben idd 'n automonteur (al heb ik niet veel verstand van mazda :oops: ), achteraf had ik er misschien wel een 2,0l blok in kunnen doen. maar dat haald de lol van het reviseren weg.

iig zal ik snel weer verder gaan met me auto.
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door woytek »

Ik had echt zo graag de kennis voor dit soort projecten gehad! Mijn motor draait als een zonnetje maar een schoonmaak beurt is natuurlijk nooit verkeerd. Jammer dat ik dit niet kan, respect voor al het werk! :bier:
Afbeelding
LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Bericht door LeonPG »

Leuk projectje dit. Zo heb je straks wel eer van je werk. Veel succes ermee.
Gebruikersavatar
cristof19
Pilot
Pilot
Berichten: 616
Lid geworden op: 26 jul 2004, 12:04
Locatie: Belgie

Bericht door cristof19 »

hey

nu de cilinderkoppen er tog afliggen
kan hij dan niet beter de schotelveren van de nokkenassen ook meevervangen

anders heeft hij mss een goed lopend blok met tikkende schotelveren
i live my life for a mx-3
Gebruikersavatar
mx-3almere
New member
New member
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 jan 2008, 22:33

Bericht door mx-3almere »

daar ben je dan iets te laat mee :lol: heb ze er van t weekeinde erop gezet. denk dat het wel mee zal vallen + ik maak me meer zorgen over me hydr-kleppenstoters. (die moest ik opnieuw laten uithonen vanwegen beschadeging).
Gebruikersavatar
Stylo Kicking
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 okt 2007, 16:15

Bericht door Stylo Kicking »

pfoeh... Respect hoor! ik ben bij mij ook lekker voor de makkelijkere en
goedkopere oplossing gegaan, ander blok erin.. Maarja dit is natuurlijk
ook heel leuk om te doen! leuk project, ben zeker benieuwd naar de
volgende foto's! :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie