1.8 motorswap

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Stylo Kicking
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 okt 2007, 16:15

1.8 motorswap

Bericht door Stylo Kicking »

Hey MX3ers!!

Ik zal me maar even voorstellen...

Ben Laurens Feenstra
ben met mijn ouders naar duitsland geemigreerd.
4 november wordt ik 18, Heb me rijbewijs al wel.

tsja wat valt er nog meer te vertellen...

Naja ik heb nog geen mx3... Zal waarschijnlijk de mx3 van mijn moeder krijgen.
Staat jammergenoeg al een 2 tot 2,5 jaar stil met een kapotte moter (kleppen krom).
Komt door een werknemer die de auto een tijdje heeft geleend en telkens nadat hij de hoek om was vol op het gas ging.
Niet veel later zijn we verhuisd naar duitsland en nu staat de mx3 nogsteeds in nederland.

Ik ben vanplan hem weer wat leven in te blazen... Zelf denk ik aan de cilinderkoppen vervangen door gereviceerde cilinderkoppen en dan meteen de distributieriem met alle span en looprollen ook vervangen.

Maar omdat ik (ondanks dat we de auto al een 12 jaar hebben) nog niet aan de mx3 heb gesleuteld, weet ik niet of ik er ook echt van af ben als ik er gereviceerde koppen op zet.

Nu dus de vraag aan jullie, Heeft iemand dit al gehad met zijn mx3 of weet er iemand wat info die wel handig is dan hoor ik dat graag!!

Grtz Laurens
Laatst gewijzigd door Stylo Kicking op 04 dec 2007, 08:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

allereerst welkom hier.

over je probleem: wat is het? is het een 1.6 4cil of de 1.8 v6?

in beide gevallen is t veel goedkoper om er gewoon een ander blok in te leggen dan om te reviseren.

als t een v6 is heb je 2 mogelijkheden:

1 je koopt een andere 1.8 v6 op en leg hem er in

2 je koopt een 2,5 liter v6 en leg die erin. gelijk 200 pk te pakken genoeg info te vinden hier op de site en t is zo goed als plug&play
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
Stylo Kicking
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 okt 2007, 16:15

Bericht door Stylo Kicking »

Bedankt!

Ik heb zelf ook zitten denken aan een 2,5 v6 ombouw, maarja ben nog jong... en heb het geld niet voor een ombouw.
met het huidige blok kom ik in het beste geval op €300 (geen werkuren berekend).

Dat is €100 voor 2 goede cilinderkoppen die na de revisie niet lang zijn gereden (de moter van diegene is vast gelopen), Pakkingen (€50???) en een €150 voor de distributieriem inc spanrollen. Het optijd zetten van de moter kan mijn broer voor me doen.

Zijn er nog kosten die ik ben vergeten ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

spanrollen zijn alleen al rond de 200 250 euro voor alle 3, 100 euro voor de distririem, gelijk goed doen dus waterpomp ook vervangen is ook weer 100 a 120 euro. koppakkingset 310 euro net opgezocht
klepdekselpakkingen alleen de orginele gebruiken a ong 90 euro de paar

ff gauw schatten kom je al gauw aan 700 alleen aan onderdelen zonder de koppen zelf terwijl je een goed blok voor minder kan kopen

dus laten we zeggen 800 ex werkuren, heb ik geen momentsleutel meegerekend die je beslist nodig hebt plus andere materialen dus laten we zeggen 1200 euro voor de koppen als je t helemaal goed wil doen en met benodigd gereedschap.

ja t is geen opel of VW onderdelen van een mx-3 zijn echt schreeuwend duur
Driven by a sixpack
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

welkom hier
ik heb even je topic verplaatst na onderhoud
dit omdat het profiel chat gedeelte uitsluitend voor leden is die al een mx-3 hebben

nog even op je vraag terug te komen .
het lijkt me toch het handigste om een 1800 V6 op de kop te tikken voor een paar 100 euro
en die er in te hangen .
kl-ze zou ook kunnen , is alleen een stukje duurder , reken op circa 2500 euro wil je het goed doen.
je moet het zelf weten als je dit blok er in hangt .
maar aangezien je nog je rijbewijs moet halen , is zoveel vermogen niet aan te raden .

dus kijk eens of je een 1800 blokje op de kop kan tikken
wie weet ben je voor 500 euro al klaar
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
Gebruikersavatar
Stylo Kicking
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 okt 2007, 16:15

Bericht door Stylo Kicking »

hmm,

@ Marc
Dat de pakkingen zo verrekte duur zijn had ik niet gedacht...
Dan zal ik er toch nog een keer over na moeten denken wat ik ga doen...

@ Bram
Rijbewijs heb ik al. Ook ben ik wel gewend met power om te gaan, Mn hobby is karten en heb zelf een kart met 43 - 44 pk en zn top ligt rond de 180. Maar je hebt natuurlijk gelijk!! ik heb voor mij de grens gezet rond de 100 kw (135 - 140 pk) een kart is immers wel feller dan een auto, alleen rijd je daarbij telkens dezelfde ronde bij eigenlijk altijd mooi weer. Oowja er zijn ook geen bomen pal naast de kartbaan. :roll:
Tsja gewoon in het drukke verkeer mist nog.
Ik wil het daarom inderdaad het liefst bij een 1800 houden. Heeft ook een mooi geluid.
Afbeelding
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

geluid van ZE of k8 zal echt niet veel verschillen hoor ;)

persoonlijk schoot ik die mx weg voor weinig en zocht ik op mobile.de naar een goeie andere mx.

goed, er zal wel een boel emotionele waarde inzitten maar voor wat je er insteekt kun je zeker in DLD zeer goedkoop al een andere mx kopen.

verkoop je deze voor onderdelen of in 1x voor een klein prijsje, en leg je nog iets erbij en pak je een nieuwere mx uit DLD..

ik denk dat je op de balans gewoon veel duurder uitbent als je alles gaat vervangen, plus heb jezelf de technische kennis hiervoor? indien niet dan zal dit ook nog een x extern gedaan moeten worden ( nog meer kosten)
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

Kleppen krom in een k8 :blink:
Weet je dit zeker? Dit blok is namelijk een vrijloop blok ;)
Maar ik zou gezien de emotionele waarde zekers de auto niet weg doen!!

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
Stylo Kicking
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 okt 2007, 16:15

Bericht door Stylo Kicking »

de mx3 hebben wij in 1995 zelf geimporteerd uit Duitsland. toendertijd van de 1e eigenaar gekocht. Bij deze auto weet ik wat ermee gebeurd is en wat er aan gedaan is. Behalve in de eerste 4 jaar van zn leven.

Ik wist niet dat de k8 een vrijloopblok was maar mn broer heeft de compressie nagemeten en er kwam uit dat er maar 3 cilinders de goede compressie hadden. De anderen draaien gewoon voor spek en boonen mee...
Conclusie was 2 jaar geleden verbrande/kromme kleppen waardoor ze niet meer goed afsluiten en de compressie weinig voorstelt.

Nu nog ff een vraag aan jullie, Wat leverd een Mx3 met kromme kleppen nog op ?

Grtz Laurens
Afbeelding
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

mx is dus van 1990/1991 met kapot blok tussen de 800 en 1500 euro in NL denk in duitsland zon 500 niet meer

of je moet m in onderdelen verkopen
Driven by a sixpack
Plaats reactie