Pagina 1 van 1

Mogelijk steenmarter??

Geplaatst: 11 jul 2007, 09:01
door OizO
Hey allemaal,

Ik kwam gister terug van uit eten in de parkeergarage en toen ik met mijn auto wegreed zag ik een hele felle flits.... :blink:

Ik rij een stuk verder en hoor em als ik flink gas geef een hele irritante pieptoon maken en me temperatuurmetertje loopt iets hoger op dan normaal. :shock:

Na een paar seconde komt er een gesnerkte lucht de auto in en heb ik em langs de weg stilgezet. :?
Onder de motorkap gekeken, daar hong een heel klein beetje damp (vergelijk het een beetje met nevel), verder kon ik echter niets zien...

Ik weer verder gereden paar keer goed gas gegeven (weer een irritante pieptoon) en weer die verbrande reuk en me temperatuurmetertje weer een stukje omhoog (nog lang niet in het rood btw). :?

Ik weer gestopt en de kap open getrokken maar weer niets te zien..
Ik weer rustig verder gereden naar huis en de laatste 10 km eigenlijk nergens last van gehad.

Thuis gekomen meteen even verder gekeken erna, bleek dat me lamp rechtsvoor pleite is (zal wel de lichtflits geweest zijn in de parkeergarage) maar voor de rest helemaal niets, paar keer goed gas gegeven en kan niets raars zien onder de motorkap (hij lekt ook niets, klinkt niet anders dan normaal en is geen vermogen kwijt).

Ook branden er geen lampjes in de auto..

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn wat die gebrande lucht is??
Zou ik soms een steenmarter gebrandmerkt hebben?
Kan er soms iets kortsluiting hebben gemaakt en dat me iets kapot is gegaan?
Mogelijk de dynamo?
Brand er een lampje als de dynamo kasieweilen is?

PS: Moet je de voorbumper eraf halen om de lampen eraf te halen?
En is het normaal dat het binnenwerk in de lamp los zit (dat heb ik aan beide kanten)?

Geplaatst: 11 jul 2007, 11:16
door WhiteFinish
Er gaan lampjes branden als je dynamo kapot is. Dus dat zal wel niet het geval zijn.

Ja, de voorbumper moet eraf als je de koplamp wilt demonteren. Nee, het binnenwerk hoort niet los te zitten. Maar met wat gekloot krijg je die wel weer vast

Geplaatst: 11 jul 2007, 11:19
door OizO
Dan ga ik vandaag effe de lampen fiksen en dan een blokje rijden kijken of ik nog iets ruik/merk.

Geplaatst: 11 jul 2007, 16:18
door RichMX-3
Ik kwam gister terug van uit eten in de parkeergarage

is dat gezellig uit eten in een parkeergarage ????? :mrgreen: haha las het de 1e x ff niet goed :lol:
maar de brandlucht en eventuele damp zal denk ik gewoon veroorzaakt zijn door de lamp en het aanwezige gas daarin.
en wat betreft de pieptoon, als ik soms me gas in trap hoor ik ook soms ergens heel vel werg een heeeeel licht piep toontje, maar volgens mij komt dat ergens bij mijn luchtaanzuiging vandaan.

Geplaatst: 11 jul 2007, 20:13
door Fullsize
Misschien is je spanningsregelaar stuk. Dan laadt de dynamo met een te hoge spanning waardoor lampen wat feller gaan branden of zelfs knappen. Ook kan dat de geur verklaren; Dingen worden warmer dan voorheen en beginnen weer wat te geuren daardoor.
Je dynamo lampje gaat alleen branden als de dynamo niet meer laadt.
Meet eens met een multimeter wat je laadspanning is.14-14,5V is okee. 16 niet meer. Dan kookt ie je accu leeg.

Geplaatst: 11 jul 2007, 21:38
door turbulence
Fullsize schreef:14-14,5V is okee. 16 niet meer. Dan kookt ie je accu leeg.


wel lekker als je meedoet met DB-drag en genoeg sap moet hebben voor je versterkertjes... :mrgreen:

Geplaatst: 11 jul 2007, 23:57
door OizO
Bedankt voor de tips, ik zal ze morgen even uit gaan proberen..
Ben er vandaag niet meer aan toegekomen om nog naar mijn auto te kijken.

Maar als het de spanningsregelaar is, waar zit dat ding en is die duur?

Kzal morgen eens meten, maar kan wel verklaren waarom af en toe mijn lampen flikkeren.

Geplaatst: 12 jul 2007, 18:41
door OizO
Vandaag er nog even naar gekeken en de gesnerkte lucht komt zoals ik het kan zien/ruiken van mijn dynamo af dus denk dat die zijn beste tijd heeft gehad, ik ga hem morgen even laten doormeten.

Nu ik er op lette merkte ik wel op dat alle lampjes in de auto na een minuut of 2 te knipperen heel fel gingen brandden, dus het kan ook zijn dat die spanningsregelaar naar de knoppe is :roll:

Is het dan verstandig om een nieuwe dynamo te kopen, als die kapot blijkt te zijn of een te ruilen met dynamoruil voor een gereviseerde?