soortelijk gewicht carbon polyester

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora's

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hyperman
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1088
Lid geworden op: 19 aug 2004, 09:54
Locatie: Roermond

soortelijk gewicht carbon polyester

Bericht door hyperman »

weet iemand het soortelijk gewicht van polyester en carbon?
Ik vraag me namelijk af hoe veel het scheelt wanneer je body onderdelen door polyester of carbon vervangt.
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

Ik weet niet wat het allemaal weegt, maar ik weet wel dat
bijv. de deuren, motorkap al heel weinig wegen omdat het
plaatwerk zo dun is.
Wanneer je deze delen gaat vervangen door bijv. carbon of poly.
zal het uiteraard lichter zijn, maar het zullen geen kilo's schelen.

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
M-Xtreme
Pilot
Pilot
Berichten: 673
Lid geworden op: 13 feb 2005, 18:30
Locatie: Driel
Contacteer:

Bericht door M-Xtreme »

polyester is ook veel minder stevig als carbon.. dus ik zou carbon nemen (als ik het kon betalen :roll: )
Auto is te koop!! PM of MAIL
Afbeelding
Gebruikersavatar
hyperman
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1088
Lid geworden op: 19 aug 2004, 09:54
Locatie: Roermond

Bericht door hyperman »

dat carbon lichter en duurder is weet ik wel, maar was benieuwd of iemand de cijfers qua gewichtsverschil had.
er zijn namelijk bepaalde intersante auto's waar je zo'n beetje alles door carbon of polyester kan vervangen.
Gebruikersavatar
D-PAC
Pilot
Pilot
Berichten: 738
Lid geworden op: 24 jun 2004, 22:40
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Schiedam

Bericht door D-PAC »

soortelijk gewicht Carbon: 1.78 g/cm3
Afbeelding
私は私の"遠隔開始" ボタンを愛する
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

kwam dit tegen op internet.

Carbon
Atomic Number: 6 Atomic Symbol: C
Atomic Weight: 12.011 Electron Configuration: 2-4
Uses: making of steels, filters, pencils and many more uses

Iron
Atomic Number: 26 Atomic Symbol: Fe
Atomic Weight: 55.847 Electron Configuration: 2-8-14-2
Uses: steel and other alloys, tools, essential to human life



ok het betreft hier puur materiaal, dus puut koolstof (carbon) en puur Ijzer (iron). Maar zoals je al kunt zien is carbon ong 4 keer lichter.
Puur ter indicatie, want een een stalen motorkap bestaand niet alleen maar uit pure staal, en een carbon kap niet uit puur koolstof.

hopelijk heb je er wat aan Hugo.
Gebruikersavatar
hyperman
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1088
Lid geworden op: 19 aug 2004, 09:54
Locatie: Roermond

Bericht door hyperman »

hier kan ik wel wat mee, dit is namelijk goed om een indicatie te krijgen van het gewichtsverschil.
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door woytek »

hyperman schreef:hier kan ik wel wat mee, dit is namelijk goed om een indicatie te krijgen van het gewichtsverschil.


Daar vergis je je denk ik een beetje in. Het carbon waar jij aan kan komen is waarschijnlijk lang niet zo licht als de carbon gebruikt in echte projecten.

Denk ook niet dat carbon alleen bestaat uit C atoompjes, carbon heb je in alle verschillende soorten en maten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

nee idd dat denk ik ook niet.

Het carbon wat ze bij formule 1 gebruiken is echt wel anders dan
dat wij kopen.

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
sander
Pilot
Pilot
Berichten: 553
Lid geworden op: 02 jan 2004, 04:16
Locatie: voorschoten
Contacteer:

Bericht door sander »

martinenijenhuis schreef:nee idd dat denk ik ook niet.

Het carbon wat ze bij formule 1 gebruiken is echt wel anders dan
dat wij kopen.

Groetjes M&M



er zit niet zo`n groot verschil in het carbon wat wij kopen en wat ze gebruiken in de f1 en vliegtuigindustrie!!!
koolstofvezel blijft koolstofvezel!!

het grote verschil zit het het verwerken!!
als ik carbon verwerkt gebruik ik gewoon epoxy of poly
laat het harden schuur het na klaar!

maar voor echt een hoge sttijfheid moet je het eigenlijk laten bakken en moet het in een hoge druk oven!!
die onbetaalbaar is!

ik denk persoonlijk dat je veel gewicht kan besparen met carbon en polyester!
dan wel op delen zoals de achterklep enzo!
want, een scherm is de moeite iig niet.
Plaats reactie