Pagina 1 van 5

Help: mijn accu is steeds leeg.

Geplaatst: 16 mar 2007, 21:33
door MyNameIsJeroen
Hallo!

een wazig probleem met mijn MX-3 v6 uit 1991. Een paar maanden nadat ik hem kocht moest ik de accu vervangen (startte niet meer). Niets geks, accu's gaan nou eenmaal stuk na verloop van tijd.

Echter, na een paar maanden was mijn accu weer stuk! Gelukkig kon ik deze dure Varta onder garantie omruilen. Ik dacht dat ik een slecht exemplaar te pakken had, en reed met mijn nieuwe Varta weer nietsvermoedend enkele maanden rond.

TOTDAT vorige week weer mijn auto niet startte. Uit nood heb ik even een goedkope merkloze accu erin gezet om thuis te komen. Deze nieuwe accu heeft het slechts 4 dagen volgehouden. Daarna startte hij zelfs met startkabels niet meer.

De accu's die ik leeg uit de auto haal zijn zo ernstig beschadigd dat mijn intelligente lader/druppelaar ze ook niet meer op wil laden (het lampje 'polen verkeerd-om' brand op de acculader).

Vanavond ben ik even aan het meten geslagen. De accu zonder draaiende motor geeft +/- 13V af, maar als ik de lampen aandoe daalt het langzaam. Dit is een goede indicatie dat de accu slecht is. Met draaiende motor (gestart met startkabels toen het nog lukte) is de laadspanning 14.4V. De dynamo en gelijkrichter lijken dus OK.

Als de auto uit staat (dus sleutels in mijn broekzak) trekt de auto 60mA.
Dit kan de accu nooit binnen enkele dagen leeg trekken. Als ik de plafondlampjes aanzet schiet dit naar 800mA (da's ongeveer 10 Watt bij 13V). Lijkt me redelijk klinken, dus ik maak geen meetfouten.

Mijn grote probleem is momenteel dus: de laatstroom is goed, en er is geen lekstroom. Wat is nu de conclusie?

Suggesties zijn welkom, ik ben het spoor een beetje bijster..

Geplaatst: 17 mar 2007, 12:47
door crazyarjan
Heb je een alarm?

Meestal geeft achteraf ingebouwd spul eerder problemen dan origineel gemonteerde onderdelen..

Normaal gesproken is het maximum voor het ontladen vd accu rond de 30mA.. maar met 60mA lijkt me het ook nog niet zo'n probleem.

Maar wat betreft die afnamestroom het kan ook zijn dat ie sporadisch een hoge stroom trekt. Komt relatief vaak voor in de praktijk..

dus misschien je alarm(als je die hebt) even onklaar maken en kijken hoe het dan gaat..

succes
ben benieuwd...
gr arjan

Geplaatst: 17 mar 2007, 13:24
door MyNameIsJeroen
Hoi, bedankt voor je antwoord.

Die 60mA is incl. alarm op standby.

Als ik het alarm actief zet blijft het 60mA, met om de 5 sec. een piekje naar 100mA (dan zet hij de sensoren tijdelijk aan denk ik).

Dus het alarm is het niet.

Ik twijfel toch aan de dynamo, hoewel de laadstroom toch 14.4V is. Ik hoopte stiekum op ervaringen van anderen die hier op lijken.

Groet!

Geplaatst: 17 mar 2007, 14:28
door marcel v6
Ik denk dat je Dynamo niet meer bij laad.

Geplaatst: 17 mar 2007, 19:31
door crazyarjan
100mA om de 5 seconden? das wel vreemd hr


heb het zelf nog nooit gezien(heb ook nog niet alles gezien)
dus ja zou zomaar normaal kunnen zijn...

maar je dynamo? lijkt wel sterk. als die netjes 14,4 blijft(iig niet hoger)
bij lichten aan e.d.
heb je al eens geprobeerd op toeren (3000 tpm) te controleren?
heb dat ook ooit eens gehad dat die van stationair 14 volt naar op toeren plus 18 volt ging. in dat geval zou het je dynamo kunnen zijn..

Geplaatst: 17 mar 2007, 19:33
door xedos
En als je alle verbruikers aanzet. dus je lampen op grootlicht,achteruitverwarming aan, de blower op stand 4. hoeveel is de laadstroom en spanning dan?

Geplaatst: 18 mar 2007, 10:12
door MyNameIsJeroen
Dom dat ik dat niet geprobeerd heb.

Stationair was het 14.4V, maar op toeren weet ik niet. Lastig nog te checken, want ik heb even geen accu meer om te testen. Daar ga ik snel achteraan.

Ik heb i.d.d. ook eens met mijn motorfiets gehad dat hij naar 17V schoot, dat kostte ook accu's.

Ik ga snel verder zoeken, want het moet gewoon te fixen zijn. Alleen is het vandaag enorm 'shit'weer.

Bedankt voor de reacties!

Geplaatst: 19 mar 2007, 19:12
door MyNameIsJeroen
Vanavond even verder gekeken.

Met een beetje geweld mijn accu iets opgeladen (externe voeding met 14V - 1A erop, wel in de schuur :) ) en gestart. Ging zonder problemen.

Ik meet direct 14.65V op de accupolen. Of ik veel gas geef of gewoon stationair draai maakt helemaal niets uit. Echter, na enkele minuten stationair draaien met de lichten aan was de spanning gezakt naar 14.35V. Een klein verschil, maar toch..

Ik verdenk toch de dynamo, hoewel hij nog wel 'iets' doet. Tevens komt er een zacht slepend geluid uit de dynamo: ssssss.........sssssss........ssssss........ Kon ook de riem zijn, maar die slipt niet. Hoort dit?

Mocht ik aan een nieuwe dynamo toe zijn: past een KLZE (2.5L) dynamo ook op mijn 1.8?

Geplaatst: 19 mar 2007, 19:47
door turbulence
dynamo van de 2.5L is zelfde als die van de k8...

maar qua amperage ook even zwaar... dus weet niet of je een speciale reden hebt om die van een 2.5L te nemen

Geplaatst: 19 mar 2007, 22:40
door crazyarjan
Je laadspanning mag zakken tot beneden de 14Volt...
13.8 is wel het minimum...

denk dat je om dat geluid niet teveel zorgen moet maken..
maar als je een andere dynamo zonder veel kosten kan proberen kan je het doen natuurlijk..

succes we horen van je...