Help: mijn accu is steeds leeg.
Geplaatst: 16 mar 2007, 21:33
Hallo!
een wazig probleem met mijn MX-3 v6 uit 1991. Een paar maanden nadat ik hem kocht moest ik de accu vervangen (startte niet meer). Niets geks, accu's gaan nou eenmaal stuk na verloop van tijd.
Echter, na een paar maanden was mijn accu weer stuk! Gelukkig kon ik deze dure Varta onder garantie omruilen. Ik dacht dat ik een slecht exemplaar te pakken had, en reed met mijn nieuwe Varta weer nietsvermoedend enkele maanden rond.
TOTDAT vorige week weer mijn auto niet startte. Uit nood heb ik even een goedkope merkloze accu erin gezet om thuis te komen. Deze nieuwe accu heeft het slechts 4 dagen volgehouden. Daarna startte hij zelfs met startkabels niet meer.
De accu's die ik leeg uit de auto haal zijn zo ernstig beschadigd dat mijn intelligente lader/druppelaar ze ook niet meer op wil laden (het lampje 'polen verkeerd-om' brand op de acculader).
Vanavond ben ik even aan het meten geslagen. De accu zonder draaiende motor geeft +/- 13V af, maar als ik de lampen aandoe daalt het langzaam. Dit is een goede indicatie dat de accu slecht is. Met draaiende motor (gestart met startkabels toen het nog lukte) is de laadspanning 14.4V. De dynamo en gelijkrichter lijken dus OK.
Als de auto uit staat (dus sleutels in mijn broekzak) trekt de auto 60mA.
Dit kan de accu nooit binnen enkele dagen leeg trekken. Als ik de plafondlampjes aanzet schiet dit naar 800mA (da's ongeveer 10 Watt bij 13V). Lijkt me redelijk klinken, dus ik maak geen meetfouten.
Mijn grote probleem is momenteel dus: de laatstroom is goed, en er is geen lekstroom. Wat is nu de conclusie?
Suggesties zijn welkom, ik ben het spoor een beetje bijster..
een wazig probleem met mijn MX-3 v6 uit 1991. Een paar maanden nadat ik hem kocht moest ik de accu vervangen (startte niet meer). Niets geks, accu's gaan nou eenmaal stuk na verloop van tijd.
Echter, na een paar maanden was mijn accu weer stuk! Gelukkig kon ik deze dure Varta onder garantie omruilen. Ik dacht dat ik een slecht exemplaar te pakken had, en reed met mijn nieuwe Varta weer nietsvermoedend enkele maanden rond.
TOTDAT vorige week weer mijn auto niet startte. Uit nood heb ik even een goedkope merkloze accu erin gezet om thuis te komen. Deze nieuwe accu heeft het slechts 4 dagen volgehouden. Daarna startte hij zelfs met startkabels niet meer.
De accu's die ik leeg uit de auto haal zijn zo ernstig beschadigd dat mijn intelligente lader/druppelaar ze ook niet meer op wil laden (het lampje 'polen verkeerd-om' brand op de acculader).
Vanavond ben ik even aan het meten geslagen. De accu zonder draaiende motor geeft +/- 13V af, maar als ik de lampen aandoe daalt het langzaam. Dit is een goede indicatie dat de accu slecht is. Met draaiende motor (gestart met startkabels toen het nog lukte) is de laadspanning 14.4V. De dynamo en gelijkrichter lijken dus OK.
Als de auto uit staat (dus sleutels in mijn broekzak) trekt de auto 60mA.
Dit kan de accu nooit binnen enkele dagen leeg trekken. Als ik de plafondlampjes aanzet schiet dit naar 800mA (da's ongeveer 10 Watt bij 13V). Lijkt me redelijk klinken, dus ik maak geen meetfouten.
Mijn grote probleem is momenteel dus: de laatstroom is goed, en er is geen lekstroom. Wat is nu de conclusie?
Suggesties zijn welkom, ik ben het spoor een beetje bijster..