Pagina 1 van 2

Tellerplaten inbouwen>> stekkertjes vraag

Geplaatst: 11 mar 2007, 21:53
door Sebastian
Beste Mx3 leden,

Ik heb gisteren een setje nieuwe plasma tellerplaten binnengekregen.

Voordat ik mijn hele dashboard ga demonteren wil ik graag nog het een en ander weten wat betreft de aansluiting.

Ik heb nog nooit de 'achterkant' van een dashboard gezien, dus hier heb ik totaal geen kennis van qua snoertjes en aansluiting....

Nu is er een draad vanaf het 'kastje' (lichtregelaar...) dat met stekkertjes aangesloten moet worden op de stekkertjes van de 3 tellerplaten zelf.

Nu zitten hier 4 stekkertjes terwijl er uiteraard maar 3 (de stekkertjes van de tellerplaten zelf) aangesloten dienen te worden....
Waarvoor dient/ of waarop dient dit 4e stekkertje te worden aangesloten?

Nu zit er aan dit zelfde kastje een snoer met een draad met daarin weer 2 kleine draadjes; zwart en rood...... Waarvoor dienen deze snoeren? De voeding misschien?

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe ik het nu precies moet aansluiten. Dan zal ik me deze week eraan gaan wagen ;)

Alvast bedankt!

Geplaatst: 11 mar 2007, 22:35
door turbulence
er zitten 4 stekkertjes aan zodat je eventueel kan uitbreiden met een kachelbedieningsplaat ( ook plasma look)

de 2 draadjes lijken mij simpel inderdaad, rood voor de 12V voeding, en zwart voor de massa..

massapunt kun je achter de tellerunit weghalen ( zit dikke bout recht in het midden)

Geplaatst: 12 mar 2007, 17:40
door Sebastian
Ok bedankt....

Maar nu zit ik met een andere vraag.

De rode draad heeft uiteraard stroom nodig (12v).

Waar hebben jullie deze op aangesloten? Of beter gezegd bij welke rode draad ivm constante stroom......

Alvast bedankt!

Geplaatst: 12 mar 2007, 17:50
door Luckies
Heb zelf van de sigarettenaansteker afgetapt.

Geplaatst: 12 mar 2007, 18:34
door MarcX3
ik heb m op de verlichting van t tellerhuis aangesloten zodat ik EN geen verlichting daar meer hebt En de tellers aangaan wanneer de verlichting aan gaat EN omdat ik de stekkertjes van de tellers door de gaten heb gedaan waar eerst de lampjes van de tellerhuis zaten.

Geplaatst: 12 mar 2007, 23:38
door turbulence
ik ook op de stekker van de tellerunit...

je moet eigenlijk even meten op welk draadje 12V komt te staan als je de verlichting aandoet met een multimeter...

zo branden alleen de platen als de verlichting aan is.. welke draad het precies is durf ik niet te zeggen zo, even zoeken en doormeten en je komt er wel achter...

zit op een van de bovenste stekkers in iedergeval die achterin de tellerunit gaan

Geplaatst: 13 mar 2007, 10:59
door MarcX3
als ik t me niet vergis is het de zwarte stekker aan de rechter kant, dus waar 2 stekkers zitten daar de zwarte en dan een van de draadjes in t midden moet t zijn, even doormeten en je weet t.

Geplaatst: 13 mar 2007, 15:04
door Sebastian
Badankt voor de reacties!

Ik ga zometeen weer verder 'klussen' ;)

Hopelijk lukt het nu wel om het in 1 x goed te doen......

Geplaatst: 14 mar 2007, 10:55
door Sebastian
Een tegenvaller......

De tellerplaten (en tellerringen) zitten er al in..... alleen nog niet aangesloten..... dit zou ik morgen gaan doen.

Nu heb ik vandaag gereden en leken op het eerste gezicht alle tellers normaal te werken totdat ik op de snelweg kwam.....

Mijn km teller gaat nu maar tot 110 km/uur....... al ga ik veel harder, dan gaat de teller niet verder :nut:

Weet iemand wat ik hieraan kan doen>? Misschien de km teller unit er uitschroeven en iets mee doen?

Geplaatst: 14 mar 2007, 10:59
door turbulence
Sebastian schreef:Weet iemand wat ik hieraan kan doen>? Misschien de km teller unit er uitschroeven en iets mee doen?


je moet even goed kijken of de platen niet ergens beetje krom zijn. hierdoor komt de naald tegen de plaat aan en kan hij niet verder.

dit probleem heb ik ook gehad, wat ik toen gedaan heb is van dat hele dunne dubbelzijdige tape gepakt.

dat op de bestaande tellerplaat geplakt en de plasmaplaat daar weer op vastgeplakt.

je kan heel simpel de tellerunit testen. gewoon met de hand de naald voorzichtig rond bewegen.. hij mag nergens tegenwerking hebben en op het moment als je bij de 120/130km/u ( bovenin dus) komt moet ie door het gewicht vanzelf verder willen draaien, als je hem dan loslaat valt ie zo richting de 200..

dan weet je dat ie geen belemmeringen heeft. beweeg de naald gewoon voorzichtig rond en luister goed, als ie ergens aanloopt hoor je dat zo..