Pagina 1 van 3

Help motor wordt te warm

Geplaatst: 05 nov 2006, 18:47
door Remy23
Hallo ik heb sinds enkele dagen een Mazda mx-3. Eergisteren grote beurt gegeven (oliefilter olie 5w30 bougies en bougiekabels). Gister even 200 km per uur gereden en reed prima. Maar sinds net wordt de kachel niet warm, loopt de motortemperatuur te hoog op en loopt ie stationair ook veel te hoog zelfs al is de moor warm. Ik denk zelf aan de thermostaat???? Auto heeft daarvoor wel langere tijd stil gestaan, ga nu even koelvloeistof controleren maar dat zou op peil moeten wezen.

Geplaatst: 05 nov 2006, 19:05
door RichMX-3
vergeet niet dat de temp. meter bij een mx3 altyd hoger staat dan bij de meeste andere auto's.
maar in jou geval, dat de verwarming ook niet warmte geeft zou je idd toch aan de thermostaat gaan denken.

Re: Help motor wordt te warm

Geplaatst: 05 nov 2006, 19:05
door turbulence
Remy23 schreef:Hallo ik heb sinds enkele dagen een Mazda mx-3. Eergisteren grote beurt gegeven (oliefilter olie 5w30 bougies en bougiekabels). Gister even 200 km per uur gereden en reed prima. Maar sinds net wordt de kachel niet warm, loopt de motortemperatuur te hoog op en loopt ie stationair ook veel te hoog zelfs al is de moor warm. Ik denk zelf aan de thermostaat???? Auto heeft daarvoor wel langere tijd stil gestaan, ga nu even koelvloeistof controleren maar dat zou op peil moeten wezen.


klinkt idd als een kapotte thermostaat of een kapotte waterpomp.. slaat je koelfan wel aan als ie te warm loopt?

even na laten kijken bij de garage...

over die temperatuurmeter; deze moet ongeveer iets over het midden staan... daarboven is niet goed ( zeker niet met de huidige buitentemperatuur)

Geplaatst: 05 nov 2006, 19:46
door Remy23
Ja de koelven slaat wel gewoon aan. Net reed ik even naar huis want ik was onderweg gestopt omdat de temperatuur te hoog werd. Nu zag ik net wel dat ie koelvloeistof lekte vanaf de vuldop zelf. Ik voorzichtig de dop eraf gehaald tegen beter weten in de meter gaf namelijk nog aan dat het koelwater warm was maar toen ik mijn vinger erin stak was het water zo koud als kraanwater. Ik snap er niks van?? Daarna gaan rijden. De koelvloeistoftemperatuurmeter stond op ongeveer 80 procent (normaal staat ie op iets over de helft) en terwijl ik keek zakte ie ineens in weer naar de normale temperatuur, de kachel werd weer warm (niet zo warm als normaal want normaal is ie heel snel warm) en stationair niks geen problemen gewoon netjes 700 toeren????

Geplaatst: 05 nov 2006, 20:03
door turbulence
Remy23 schreef:Ja de koelven slaat wel gewoon aan. Net reed ik even naar huis want ik was onderweg gestopt omdat de temperatuur te hoog werd. Nu zag ik net wel dat ie koelvloeistof lekte vanaf de vuldop zelf. Ik voorzichtig de dop eraf gehaald tegen beter weten in de meter gaf namelijk nog aan dat het koelwater warm was maar toen ik mijn vinger erin stak was het water zo koud als kraanwater. Ik snap er niks van?? Daarna gaan rijden. De koelvloeistoftemperatuurmeter stond op ongeveer 80 procent (normaal staat ie op iets over de helft) en terwijl ik keek zakte ie ineens in weer naar de normale temperatuur, de kachel werd weer warm (niet zo warm als normaal want normaal is ie heel snel warm) en stationair niks geen problemen gewoon netjes 700 toeren????


je zou eens je hele systeem kunnen doorspoelen en de koelvloeistof vervangen...

zoals je het zegt lijkt het net alsof ie wat verstopt zat, of dat er lucht in het systeem zat... heb je er toevallig van die propjes ingegooid om lekjes te dichten in het koelsysteem ( van die bolletjes, kom ff niet meer op de naam)

en volgende keer aub NIET zomaar die dop losdraaien, er staat als het water warm is best veel druk op, en je wilt geen heet water in je gezicht krijgen, dus pas hier mee op aub..

Geplaatst: 05 nov 2006, 20:33
door WhiteFinish
Precies.

Het klinkt alsof je systeem ergens verstopt zit.
Maar ik zou die dop er nooit meer af draaien als je motor warm is. Dan kan je nog flinke brandwonden aan over houden.

Geplaatst: 05 nov 2006, 22:10
door MarcX3
klinkt als de thermostaat, die gaat dan denk ik niet open dus komt geen warm water bij de radiateur maar t blijft in t blok dus denk thermostaat

Geplaatst: 06 nov 2006, 08:05
door OizO
Ik heb precies hetzelfde met die van mij gehad dan had ik net 100 meter gereden en dan ging de meter vol het rood :blink: in en een paar seconde later schoot ie weer terug naar de normale positie (iets boven het midden :oops: ).
Toen heb ik hem naar de radrema garare in maastricht gebracht (doe ik dus nooit meer :evil: ) en daar zeiden ze me dat ik een lekke radiator had (hij lekte ook koelvloeistof).
Dus ik sparen voor een nieuwe radiator en vlak voordat ik hem wilde gaan kopen heb ik een monteur in mijn straat gevraagd om er eens na te kijken (aangezien hij al een paar dagen een schurend geluid maakte bij de vsnaar :? ).
Nou die man kon mij meteen vertellen dat mijn waterpomp kapot was en dat er speling zat op de spanrol(len) en boven alles dat mijn radiator perfect in orde was terwijl ze bij radrema al aangeboden hadden er voor 400 euries een nieuwe radiator in te zetten..... :evil:

Nu heb ik een nieuwe waterpomp, spanrol(len), elektrische spanrolstellers (geloof dat het zoiets was) en distributieriem voor 500 euries en nu rijd hij weer als een tiet :bouncered: :clown: !

Mocht het dit zijn dan hou je koelvloeistoflevel in de gaten en kijk of er geen kleine plasjes onder je auto liggen (net schuin achter je rechtervoorwiel).

Geplaatst: 06 nov 2006, 08:59
door WhiteFinish
MarcX3 schreef:klinkt als de thermostaat, die gaat dan denk ik niet open dus komt geen warm water bij de radiateur maar t blijft in t blok dus denk thermostaat


Om je thermostaat te checken moet je de verwarming helemaal op zijn warmst zetten. Dan is het even wachten om te kijken of de kachel warm wordt.

Als ie het niet wordt is je thermostaat kapot.

Geplaatst: 06 nov 2006, 12:19
door Tiga
WhiteFinish schreef:
MarcX3 schreef:klinkt als de thermostaat, die gaat dan denk ik niet open dus komt geen warm water bij de radiateur maar t blijft in t blok dus denk thermostaat


Om je thermostaat te checken moet je de verwarming helemaal op zijn warmst zetten. Dan is het even wachten om te kijken of de kachel warm wordt.

Als ie het niet wordt is je thermostaat kapot.


Als je waterpomp stuk is dan wordt de kachel ook niet warm, dus eerst de waterpomp checken en dan pas de thermostaat.