Pagina 1 van 2

ecu resetten ?!?!

Geplaatst: 29 okt 2006, 19:38
door RichMX-3
ik rijd dus in een 1.6 i mx.
maar nu rijd dees knap duur !!! vooral in de bebouwde kom (lees 250 km volle tank)
niet goed lijkt mij. nu blaast ie wel aardig rap voor een 1.6 maar toch.
snelweg naar assen laatst met het jaf was het een tank 480 km a 500
das een stuk beter.
maar nu hoorde dat als ik mijn ecu eruit zou trekken even laten rusten en vervolgens gewoon een goed eind gaan rijden zodat ie alles opnieuw opslaat dat dat een hoop al zou kunnen schelen.
vooral als ik echt zou gaan trappen want dan zou ie het de beste prestaties e.d. uit je blok lezen.
weet niet of dit klopt of dat iemand goede suggesties heeft om dit verbruik te verbeteren?
hoor het graag :)

Re: ecu resetten ?!?!

Geplaatst: 29 okt 2006, 20:04
door turbulence
RichMX-3 schreef:ik rijd dus in een 1.6 i mx.
maar nu rijd dees knap duur !!! vooral in de bebouwde kom (lees 250 km volle tank)
niet goed lijkt mij. nu blaast ie wel aardig rap voor een 1.6 maar toch.
snelweg naar assen laatst met het jaf was het een tank 480 km a 500
das een stuk beter.
maar nu hoorde dat als ik mijn ecu eruit zou trekken even laten rusten en vervolgens gewoon een goed eind gaan rijden zodat ie alles opnieuw opslaat dat dat een hoop al zou kunnen schelen.
vooral als ik echt zou gaan trappen want dan zou ie het de beste prestaties e.d. uit je blok lezen.
weet niet of dit klopt of dat iemand goede suggesties heeft om dit verbruik te verbeteren?
hoor het graag :)


de ECU heeft wel een lerende functie, maar bepaalde waardes zijn voorgeprogrammeerd en die kun je dus niet veranderen... je kan em evt wel resetten als ie niet goed loopt omdat er ergens wat fout is, maar een evt foutcode verlies je dan wel, en ik denk dat je dat eerst beter wel even kan controleren aangezien ie zoveel benzine verbruikt wat niet normaal is..

misschien een lambdasonde kapot, maar hier kom je pas echt achter als je even kijkt of ie ook een foutcode heeft staan.

kijk gewoon ff of ie een foutcode heeft opgeslagen ( lees FAQ) en trek dan gewoon even voor een tijdje de - pool eraf ( ongeveer 10 min) en trap even de rem in ( ongeveer 10 sec)

tsja, en snelweg kms of binnen de bebouwde kom, das altijd wereld van verschil he...

nu vind ik 250km wel erg weinig dat is ongeveer 1 op 6 gemiddeld :mrgreen:

Geplaatst: 30 okt 2006, 08:48
door OizO
[Off Topic] Heb je misschien een buurman die je benzine jat?? :clown: [/Off Topic]

Kan het zijn dat je nadat je onderdelen vervangt (dis.riem, spanrollen, waterpomp) je dan ook een fout in je ecu kan krijgen want normaal rij ik 1 op 9 +- als ik veel binnen de bebouwde kom rij, maar laatste tank was net geen 1 op 8..... (en dan bedoel ik meer 1 op 7.75 :? )

Geplaatst: 30 okt 2006, 18:29
door MDC
Als ik het zo lees dan is mijn mx wel heel zuinig 1 op 12. Kijk idd eerst ff je sondes na. Lambdasonde (na je spruitstuk) en eventueel je temp. sonde (injectie huis links aan de zijkant als ik mij niet vergis). Deze 2 kunnen nog wel is akelig naar je verbruik verhogen door defect te zijn.

Geplaatst: 31 okt 2006, 17:42
door sander
mijn 1,6 reed ook zo`n 1op10!
wat niet bepaald zuinig is voor een 88pk blokje!!

en ik reed bijna alleen maar snelweg km!

Geplaatst: 01 nov 2006, 08:18
door M-Xtreme
OizO schreef:[Off Topic] Heb je misschien een buurman die je benzine jat?? :clown: [/Off Topic]

Kan het zijn dat je nadat je onderdelen vervangt (dis.riem, spanrollen, waterpomp) je dan ook een fout in je ecu kan krijgen want normaal rij ik 1 op 9 +- als ik veel binnen de bebouwde kom rij, maar laatste tank was net geen 1 op 8..... (en dan bedoel ik meer 1 op 7.75 :? )



en dit met een 1.6???.. dat red ik met mijn kl-ze ook wel. 8)

Geplaatst: 01 nov 2006, 20:48
door JD GRAFFIX
sounds like O2 sensor is deffect

Geplaatst: 01 nov 2006, 20:55
door RichMX-3
o2 sensor? u mean the sensor for the mix of air and fuel?

Geplaatst: 01 nov 2006, 21:00
door bramx3
mikee bedoeld de lambda sonde denk ik

Geplaatst: 01 nov 2006, 21:33
door JD GRAFFIX
Klopt Bram, ik bedoel de lambda sonde. deze is te vinden op het downpipe.
Als deze werkt niet, de ecu gaat op "loop mode" en het verbruik gaat omhoog omdat de motor loopt super rijk.


ps, sorry voor mijn nederlands spelling...hahhahahahha