Pagina 1 van 3

Mx3 bak vs. Mx6 bak

Geplaatst: 16 aug 2006, 09:22
door BruteFrits
Aangezien ik binnenkort mijn koppeling ga vervangen en de bak er toch onderuit moet, ben ik aan het denken om er meteen een Mx6 bak onder te hangen.

Wat precies het voordeel is van Mx6 bak is mij duidelijk. Maar er zitten ook nadelen aan in de lagere versnellingen. Ik heb gelezen dat iemand hier op het forum de 5de versnelling van een MX6 in de Mx3 bak gezet heeft. Betekend dit dat je de voordelen van de Mx3 en de Mx6 bak allemaal hebt?

Welke van de drie opties is aan te raden? (Ga ervan uit dat er motorisch nog heel wat gaat veranderen.)

1. Mx3 bak behouden
2. Mx6 bak nemen
3. Mx3 bak ombouwen met 5de versn. van Mx6 bak

Mischien dat iemand ook zijn ervaringen met de verschillende bakken even kan beschrijven.

Geplaatst: 16 aug 2006, 10:16
door mx almere
De MX-3 bak is in de onderste vier versnellingen ongeveer 7% korter. Dit betekent sneller optrekken maar ook meer schakelen. In de 5 is het verschil duidelijk groter. Het ombouwen van de 5e versnelling in de MX-3 bak is erg veel werk. Ik denk dat je keuze gebaseerd is op twee dingen:
- Persoonlijke smaak, wat vind je fijner?
- Het vermogen waarop je wilt uitkomen. De 7% zal bij de 1.8 meer merkbaar zijn dan bij bijvoorbeeld de KLZE.

Geplaatst: 16 aug 2006, 18:55
door martinenijenhuis
De versnellingen zijn van de mx-3 idd korter, dit komt
door de kortere eindoverbrenging of dit 7% is weet ik niet,
en dan is de 5 idd van de mx-6 weer langer.
Wat betekend als je een mx-6 bak neemt je minder toeren
zal gaan maken ten opzichte van de mx-3 bak.

Het is een beetje het zelfde verhaal als dat van Michel :bier:

Groetjes M&M

Geplaatst: 16 aug 2006, 20:08
door WhiteFinish
Ik neem aan dat je nog steeds wat kilometers zal gaan maken voor je werk.

Als je daar deze auto voor gaat gebruiken zou ik zo ie zo de 5de versnelling van de mx6 bak op zijn minst overzettten

Geplaatst: 17 aug 2006, 06:08
door mx almere
Er komt toevallig iets over het onderwerp langs op de yahoo owners maillijst. Geschreven door Vaughn Nishimura, een aantal van jullie zullen van hem gehoord hebben.

"All models with a K Series V-6 use the same MTX gearbox. The only
real difference between the trannies used on the different models is
the final drive ratio and 5th gear on cars in other markets.

Since the transmissions are the same, with the exception of the final
drive ratios, between a MX-3 and all the GE chassis cars there is no
real benefit to swapping the transmissions since they are all limited
to a maximum input of around 200ft/lbs assuming the car is driven as
a regular passenger car. The taller 4:11 gearing used in the 626 and
most of the MX-6/PGT would provide a very slight advantage in terms
of matching the gear ratio to the power curve. As most experience
Mazda FWD drag races will tell you that they all wish for a tranny
wide ratio transmission with a final drive ratio in the 3.73 to 3.50
range to match the power curve a engine making more than a stock KL-
ZE. The biggest problem with this transmission in general is that it
was designed to operate as quite and smooth as possible. From a
motorsport engineering stand point this is totally opposite from what
you want in a performance transmission because what makes a
transmission operate with the least amount of gear noise also creates
the internal forces that want to cause it to self destruct when power
is applied at high rpms and with that they have higher parasitic
power loses between the crank and wheels.

If you had a 4 cylinder there are a lot of new stronger options after
Mazda beefed up there trannies between 2000 and 2002 to handle the
torque of the 2.0L RF-T which makes 235-265ft/lb torque stock. Mazda
latest tranny looks to be actually a beefy 4 speed with a 2 speed
differential in the top 2 gears"

Geplaatst: 17 aug 2006, 16:37
door turbulence
dus???

voor max performance gewoon de mx3 bak houden en voor meer betrouwbaarheid de mx6 bak nemen...

aangezien de bak korter is kun je sneller je max koppel bereiken dan, echter mx6 bak heeft iets langer nodig om je max koppel te bereiken plus een langere 5 waardoor je een hogere top zult bereiken...

of zeg ik het verkeerd?

Geplaatst: 17 aug 2006, 18:35
door mx almere
Volgens mij lees je het niet goed. Wat duurzaamheid betreft maakt het geen verschil. Als je een KLZE met wat mods hebt ben je waarschijnlijk net iets sneller met een MX-6 versnellingsbak. Maar ook de conclusie dat er geen echte goede performance versnellingsbakken zijn die op de K-serie motoren passen.

Geplaatst: 26 aug 2006, 17:37
door WhiteFinish
Is het eigenlijk niet mogelijk om een ford probe bak te nemen?? De motoren zitten ook in die auto's, dus de versnellingsbak zou ook moeten passen lijkt me

Geplaatst: 26 aug 2006, 17:42
door MarcX3
WhiteFinish schreef:Is het eigenlijk niet mogelijk om een ford probe bak te nemen?? De motoren zitten ook in die auto's, dus de versnellingsbak zou ook moeten passen lijkt me


Ford Probe is een mx-6 in een ander jasje dus gewoon mx-6 bak

Geplaatst: 26 aug 2006, 19:41
door WhiteFinish
Aha...

Hebben die versnellingsbakken niet toevallig standaard lsd??