Pagina 1 van 2

LPG vs Benzine

Geplaatst: 04 jul 2006, 21:34
door BlackSheep
Heren techneuten :mrgreen:

Ik nodig jullie uit om een kijkje te nemen in mijn profiel chat, er staat een aardig bericht over LPG vs Benzine. Ik zou jullie mening wel eens willen weten.

Discusieren kunnen we hier doen :mrgreen:

Geplaatst: 04 jul 2006, 21:44
door turbulence
BlackSheep schreef:Ok mensen hierbij ga ik met jullie de discussie aan (nouja discussie :mrgreen: )

Zoals (bijna) iederen weet rij ik zelf een MX-3 1.6 uit 1998 op LPG :mrgreen:
nu is de vraag, wat is het verschil in vermogen tussen LPG en Benzine?? Ik begrijp dat er hier al hele discussie over zijn geweest.

Tja wat zijn nu eigenlijk de voordelen en nadelen van LPG, je hebt een schonere brandstof, het is een stuk goedkoper (46 euro cent / liter :mrgreen: ), nadeel is weer dat je een gedeelte van je kofferbak kwijt bent voor de tank, je kunt niet overal tanken, je betaal meer wegenbelasting (valt mee, 38 euro / 3 maanden) en zeker niet als laatste je hebt minder vermogen met LPG.

Nou dat zijn zo'n beetje wel de voor en nadelen van LPG, deze discussie gaat over het vermogen.

Afgelopen weekend op Automaxx Summer Edition is mijn MX-3 op de vermogens bank geweest. We hebben een run gedaam op LPG en een run op Benzine. De resultaten ga ik hier bekend maken.

Deze eerste scan geeft het vermogen op de wielen weer. De rode grafiek is de LPG en de blauwe de Benzine grafiek.
http://putfile.com/pic.php?pic=7/18415534674.jpg&s=f10
Zoals je kunt zien ontlopen de LPG en de Benzine grafiek elkaar niet veel, alleen in de hogere toeren heeft benzine iets meer vermogen. Resultaat :

LPG : 91,6Hp @ 5853rpm / 124Nm @ 3541 rpm
Benzine : 98,7Hp @ 6077rpm / 125Nm @ 4603 rpm




Op deze 2e scan is het vermogen op de krukas te zien. Hierbij geld ook rood LPG, blauw Benzine.
http://putfile.com/pic.php?pic=7/18415534674.jpg&s=f10
Hierbij is ook te zien dat LPG en Benzine aardig dicht bij elkaar liggen. Resultaat:

LPG : 113,5Hp @ 5853rpm / 147Nm @ 4237rpm
Benzine : 122,2Hp @ 6339rpm / 149Nm @ 4603rpm


Nu ben ik geen expert op dit gebied maar denk dat hiermee een hoop duidelijk is geworden. :mrgreen:

Grappig detail was dat op Benzine de toerenbegrenzer op 6500rpm meteen van zich liet horen, maar op LPG was er geen toeren begrenzer te bekennen, hij ging lekker door tot 7000rpm, toen liet hij toch maar het gas lod :mrgreen:

Mochten jullie anders denken over de uitslag, dan zie ik de discussie wel tegemoet :mrgreen:

Geplaatst: 04 jul 2006, 21:54
door crazyarjan
Of je vermogens verlies hebt hangt toch echt af van de installatie die je hebt er zijn 3 typen systemen:

dampgas mengsysteem
dampgas injectie
vloeibaar gas injectie

die bovenste heb je dus altijd verlies
en met de onderste is er een lichte vermogenswinst te boeken.
komt door de koelende werking van het vloeibaar ingespoten gas op de aangezogen inlaat lucht..

koele inlaatlucht = meer vermogen
nog een voordeeltje, de klepslijtage is ook minder dan bij de andere systemen.

Geplaatst: 04 jul 2006, 22:15
door BlackSheep
Thanx :mrgreen: Weer een voordeel erbij.

Wat ik begreep van die kerel die de run uitvoerde is dat er idd een gas injectie inzit, maar ga me niet vragen welk merk. Hijheeft het wel genoemd en zij dat die hele goeie systemen hebben geleverd.

Het schijnt zelfs dat ze een tijdje op zandvoort hebben geraced met LPG maar dat dat toch weer verboden is geworden, waarschijnlijk i.v.m. de veiligheid.

Geplaatst: 05 jul 2006, 15:20
door Fullsize
Het valt me wel op dat je kromme van gas wel erg slingert.
Het lijkt dat de gasregeling niet helemaal zo lekker is.
Wordt dat bij een G3 gecorrigeerd door de lamdasensor crazyarjan?

Geplaatst: 05 jul 2006, 18:18
door crazyarjan
ja die wordt wel gecorrigeerd maar dan wel bij deellast.
maar als je bijvoorbeeld met dampgas werkt heb je toch een soort van vertraagde reactie..drukgolven e.d.

maar zo'n run wordt ook uitgevoerd bij volgas.. en bij volgas heb je een standaard vollast verrijking dan wordt de lambda sonde uitgeschakeld


ik denk dat die installatie van de dyno toch een dampgas injectie systeem is.. vloeibaargas injectie geeft namelijk geen vermogens verlies
Dit systeem is wel het duurste maar ook drek de beste..
het heet officieel Vialle LPI

bijkomend voordeel is dat dit systeem ook nog eens minder storingsgevoelig is.. er hoeft namelijk minder bedrading worden verwerkt in het motormanagement.

de gascomputer ''steelt'' het injector signaal van de benzine injectoren en sluist ze door naar de gas injectoren.
de benzine injectoren worden uiteraard afgesloten..

maar als je echt meer wilt weten moet je denk ik even naar een installatie bedrijf gaan..
ik heb ook bij zo'n bedrijf gewerkt vandaar dat ik nog een klein beetej kennis aan over heb gehouden

Geplaatst: 05 jul 2006, 18:24
door BlackSheep
Thanx Arjan, Ik ga zeker binnenkort een keertje langs een specialist, wil wel eens weten wat ik precies under the hood heb.

Weet ik meteen of een turbo mogelijk is :mrgreen:
Maar dat is weer een andere discussie.

Geplaatst: 06 jul 2006, 16:32
door crazyarjan
Een turbo motor op gas is zeker interessant..

Een ex collega van me die bij dat gas inbouw station werkt en ze zelf ook daadwerkelijk inbouwt heeft een Seat Leon 1.8 turbo met LPI gas injectie.

Sprak hem pas geleden toen ik ff ging buurten daar.
Hij vertelde me dat hij bezig was met een 5e verstuiver voor extra vermogen. en dat ie hem ook al had laten tunen bij een specialist. Weet helaas niet meer precies hoevel vermogen die had nu, maar wel iets boven de 200pk.

Geplaatst: 06 jul 2006, 17:54
door BlackSheep
Kijk dat zijn de betere berichten. Weet je nog welk inbouw center dat was ??

Wordt nu toch wel erg benieuwd naar de mogelijkheden :mrgreen:

Geplaatst: 06 jul 2006, 21:09
door crazyarjan
http://www.aca-lpg.nl/

ZE zijn echt gespecialiseerd in LPG installatie's niet in het tunen ervan..
maar je kunt uiteraard wel een algemene vraag stellen met betrekking tot turbo motoren met LPG.

http://www.vialle.nl/