Pagina 1 van 4

Ranges?!

Geplaatst: 28 feb 2006, 14:04
door Neelis
Wat is nou de bedoeling van het rangen van je motorblok. Een beetje ECU leest de inkomende luchtstroom uit en past daar de hoeveelheid brandstof op aan. Mocht hij dat niet direct meten, dan kan je de ECU resetten.

Waarom ga je dan een motorblok rangen, als je ECU dat al doet?

En tot 40% meer lucht, waar is dat op gebaseerd, vind dat wel ERG veel namelijk.

Geplaatst: 28 feb 2006, 14:14
door mx almere
Je ranged de ECU (nog specifieker de eprom), die rekent met een aantal vaste instellingen, zoals de maximale luchtinvoer. Door die aan te passen, zal ook extra benzine ingespoten gaan worden, en profiteer je van de extra power, maar stel je daar niet al te veel bij voor.

Geplaatst: 28 feb 2006, 15:35
door Neelis
Wat raar dat ik nergens anders iets lees over het aanpassen van de Ranges. Misschien niet te vergelijk, maar zoiets lees ik nooit bij Skylines, Supra's, Scooby's, Celica's of weet ik veel wat voor andere wagens. Tis alleen bij de MX3 dat ik mensen hoor over ranges aanpassen. Waarom heeft Mazda dat er eigelijk in zitten? Is nergens voor nodig in mijn ogen.

Geplaatst: 01 mar 2006, 17:34
door Neelis
Ben vrij nieuw hier en ik weet niet hoe vaak mensen hier posten en alles wordt gelezen, maar ik ben toch vrij benieuwd naar een goed antwoord. Alvast bedankt!

Geplaatst: 01 mar 2006, 19:43
door mx almere
Ik loop hier al een tijdje rond... Mijn ervaring leert dat dit niet de makkelijkste vragen zijn om beantwoord te krijgen. Wat ik je wel kan vertellen is dat het rangen werkt. Ik heb het laten doen, en het verschil is duidelijk hoorbaar en een beetje voelbaar.

Geplaatst: 01 mar 2006, 21:13
door babel17
Een placebo schijnt ook vaak te werken. :-)

In mij ogen is het gerommel in de marge. Net als de meeste chiptuning bij niet turbo motoren.

Wil je meer vermogen, dan moet je echt tunen, dus oftewel een grotere motor zoals een KLZE of je eigen motor aanpassen met ander (scherpere)nokkenassen, uitlaat, turbo etc.

Geplaatst: 01 mar 2006, 23:04
door Neelis
Ik heb ook zo het gevoel dat het niet ECHT uitmaakt. Er is waarschijnlijk ook niemand met een dyno-uitdraai?

Geplaatst: 01 mar 2006, 23:19
door V6peter
Het maakt WEL DEGELIJK iets uit!!
Qua top maakt het niks uit,qua verbruik ook niet,al word er wel gezegd dat ie iets zuiniger gaat lopen...
Waar ik het persoonlijk goed aan kon merken is het koppel.Naar mijn gevoel is dat aardig veranderd,ik heb namelijk meer power in het lagere toerengebied.

Groetjes Peter.

Geplaatst: 01 mar 2006, 23:47
door Neelis
Weer dat gevoel, er is nog steeds niemand met harde bewijzen of iemand die me goed kan uitleggen hoe het nou echt zit.

Geplaatst: 02 mar 2006, 07:02
door mx almere
Neelis schreef:Weer dat gevoel, er is nog steeds niemand met harde bewijzen of iemand die me goed kan uitleggen hoe het nou echt zit.


Aan jou de eer dan. Ga eens op de dyno staan, laat hem rangen en nogmaals op de dyno. Kan je meteen bij het rangen vragen hoe en wat. Schrijf je meteen een FAQ van?