Uit FAQ verbruik V6

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

nee, alleen naar de toekomstige maatstaven van de europese unie ( qua emissie hoeveelheden etc.) worden de nieuwere brandstoffen wel schoner als de fuels die nu nog standaard in de pomp zitten..

Bpultimate is daar voorbeeld van, gewoon ron98, echter met een iets andere samenstelling..

In het kort komt het er op neer dat die nieuwe brandstoffen er zijn omdat europa dat zo wil, en niet in de eerste plaats omdat brandstofleveranciers en autofabrikanten zo goed voor het milieu willen zorgen zoals zij dat graag doen voorkomen.

Er zijn door de jaren heen tussen de europesche overheden, de autofabrikanten en de brandstofleveranciers afspraken gemaakt om auto's schoner te maken. De autofabrikanten kwamen met nieuwe technieken, maar die technieken zijn uitermate gevoellig voor vervuiling en kunnen met de huidige standaard voor motorbrandstoffen op termijn niet blijven voldoen aan de hoge emissie eisen. Dat geldt in het bijzonder voor de nieuwe generatie auto's met directe injektie (FSI, GDI, enz enz) Daarnaast moet ook het verbruik omlaag, dat wordt bereikt door ook de compressie verhouding te laten toenemen.

Er moest dus ook een nieuwe standaard komen voor motorbrandstoffen. Met name het zwavel gehalte en de klopvastheid (octaangetal) zijn daarbij een belangerijke parameter. Het zwavel gehalte moet omlaag omdat de katalysator daardoor beter z'n werk kan blijven doen. De klopvasheid moet omhoog vanwege de hogere compressie verhouding van moderne motoren, maar ook omdat een ouder wordende motor pingelgevoeliger wordt als gevolg van inwendige vervuiling. Die vervuiling bestaat voornamelijk uit roet en koolaanslag in de verbrandingskamers en op de kleppen, maar ook uit aromaataanslag in de injektoren


In de jaren '90 zijn autofabrikanten begonnen met het inbouwen van een pingel/detonatie sensor of een voorzienning die instaat is om motorpingel vast te stellen of deze te vermijden. Als er detonatie optreed in een motor zorgt die voorzienning er voor dat motorschade uitblijft omdat de aansturing van de motor wordt aangepast. Die aapassing zorgt altijd voor een toename van brandstof verbruik en een afname aan vermogen. Door in dit geval een brandstof toe te passen met een verbeterde klopvastheid neemt het verbruik weer af en het vermogen toe.

In die afspraken die gemaakt zijn met de europesche overheden is ook bepaald dat deze nieuwe brandstoffen vanaf 2005 beperkt leverbaan moeten zijn. Zo doende dat er nu Shell V-power en BP Ultimate 98 is, die zijn er eenvoudigweg omdat dat moet. Deze brandstoffen bevaten minder dan 10ppm zwavel en hebben een 2 keer zo krachtig reinigend vermogen dan gewone euro 95 of superplus 98. Hierdoor kunnen deze zogenaamde "premium Fuels" een reeds vervuilde motor weer schoon krijgen.
Dit hoge reinigende vermogen is echter geen minimum eis, maar een toegevoegde waarde zodat de ene
brandstofleverancier zich kan onderscheiden van de andere.

Wat ik zelf opmaak is ook dat er dus kwaliteits verschil zal zijn (ook in de toekomst) tussen de grote bekende merken en de merkloze pompen die met hun prijs veel lager zitten. Dat verschil zit 'm dus in het lagere reinigende vermogen van de benzine bij de merkloze pomp waardoor het verbruik bij langdurig gebruik langzaam maar zeker zal toenemen.

Shell Pura had in het verleden minder dan 35 ppm zwavel, de huidige euro en superplus hebben nu nog 50 ppm zwavel. Ultimate en V-power is dat minder dan 10ppm...



dus ik denk dat er zeker wel verschil is tussen een ron98 benzine en een moderne benzine ( volgens mij was Vpower ook Ron95, echter met een schonere samenstelling..

in navolging op Bpultimate en V-power hebben we ook al weer een 3e ''schonere'' benzine

http://www.total.nl/live/wex/nl/sitenl. ... ument#594E

Total Excellium

TOTAL EXCELLIUM ongelood 98 beschermt de motor tegen corrosie en vervuiling waardoor uw motor optimaal blijft presteren.
Hoog zelfreinigend vermogen, afgestemd op de behoeften van de moderne motortechnologie en minder wrijvingsweerstand door speciale toevoegingen.
Schoner rijden:

Rijden met TOTAL EXCELLIUM ongelood 98 betekent rijden met een schonere motor Tot wel 25% minder uitstoot van verontreinigde stoffen

Als iedereen in Nederland TOTAL EXCELLIUM zou rijden, dan zou dat de CO2-uitstoot beperken met een hoevelheid die overeenkomt met wat jaarlijks door het wegverkeer in Amsterdam wordt geproduceerd.
Verder rijden:

TOTAL EXCELLIUM ongelood 98 is uitgebreid getest in de research centra, op rollenbanken en in de praktijk. In vergelijking met een standaardprodukt rijdt u gemiddeld 4% zuiniger. Dit betekent vele tientallen kilometers meer per tankbeurt


EDIT:

kan haast wel even afgekapt worden van standaard topic, want TS wou alleen weten hoeveel een v6 nam
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
RazorMX-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 jul 2004, 19:34
Locatie: Huissen

Bericht door RazorMX-3 »

Je hebt helemaal gelijk dat v-power ron 95 is (dat zegt shell), maar uit testen blijkt dat het eigenlijke getal boven de 95 ligt. Ik heb van een kennis gehoord dat bij een test van de v-power in duitsland al tot boven de 100 ron kwamen.
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

RazorMX-3 schreef:Je hebt helemaal gelijk dat v-power ron 95 is (dat zegt shell), maar uit testen blijkt dat het eigenlijke getal boven de 95 ligt. Ik heb van een kennis gehoord dat bij een test van de v-power in duitsland al tot boven de 100 ron kwamen.


ja, maar onze oosterburen werken altijd al met hogere Ron gehalten als hier aan de pomp..

waarom? geen idee... doordat er daar harder gereden mag worden op de autobahn?

in principe moet ron98 voldoende zijn voor onze MX'en, enige betere is naar mijn idee de betere reinigende werking van de brandstof.

98 is ook beter voor wat oudere motoren wordt wel geopperd, kan me daar enigzins ook nog wel in vinden:

Dat heeft te maken met dat alle auto's naar mate ze ouder worden (vanaf 5 jaar en 100.000km, maar eerder kan ook) te maken krijgen met inwendige vervuiling. Deze vervuiling bestaat vooral uit roet en kool aanslag in de verbrandings ruimten, maar ook aanslag van gom en aroma's in de injektoren en zwavel deeltjes in de katalysator zullen de efficientie van de motor geen goed doen. Hierdoor worden motoren pingelgevoeliger dan dat ze nieuw waren. In het verleden leidde dat wel eens tot motor schade en schade aan de katalysator door onvolledige verbranding. Om die schade te voorkomen en om de uitstoot van schadelijke emissie bij een ouder wordende auto te beperken zijn autofabrikanten half jaren 90 pingel/klopsensoren gaan monteren. Als er detonatie optreed zal het stuurapperaat de brandstof inspuiting en het ontstekings moment zo aanpassen dat motor schade uitblijft. Dit leidt echter altijd tot een afname aan vermogen en een toename van brandstof verbruik. Door in een dergelijke situatie een benzine met hogere klopvastheid (98 octaan) te tanken zal het stuurapperaat minder hoeven te corrigeren, wat weer leidt tot een toename aan vermogen en een afname aan verbruik.
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

WitteFinish schreef:Rij met 95, al de hele tijd en mijn motor loopt goed.

Verbruik tussen de 1: 8,5 en 1: 10 Meestal 9,3 Ligt er maar net aan hoeveel zin ik had om te scheuren


jawel, die van mij loopt ook wel goed op 95, echter heb wel het idee dat niet alleen de nieuwere brandstoffen schoner zijn, ze ook ergens wel iets een reinigende werking hebben op je motor...

ok, het scheelt een paar centen, en het zal echt niet zijn dat je in eens een sec. sneller doet van 0-100, maar overall gezien zijn er een heleboel mensen die wel zeggen dat ze wel vinden dat hun mobiel zich beter gedraagd, en iets lekkerder rijdt op ron98 benzines..

nu kan dat ook tussen de oren zitten natuurlijk :nut:
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
mx3freak
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2095
Lid geworden op: 19 dec 2003, 19:06
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door mx3freak »

RazorMX-3 schreef:Je hebt helemaal gelijk dat v-power ron 95 is (dat zegt shell), maar uit testen blijkt dat het eigenlijke getal boven de 95 ligt. Ik heb van een kennis gehoord dat bij een test van de v-power in duitsland al tot boven de 100 ron kwamen.


shell V-power heeft ron 97 in nederland, maar omdat er in nederland maar 2 officiele ron gehaltes zijn verkoopt shell het als 95, ook om de normale benzine gevruikers (euro 95) over de streep te trekken...
even a broken clock gets to be right twice a day.
Gebruikersavatar
mx3freak
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2095
Lid geworden op: 19 dec 2003, 19:06
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door mx3freak »

mx almere schreef:
Arjan schreef:wat moet ik nog meer zegge.. idd 1:8 in bebouwde kom!! en durf te zegge dat je op snelweg als je toegestane shelheid rijd de 1:11 tot 1:12 wel kan halen! gemiddeld dus 1:10


Van het weekend eens uitgeprobeerd... Tankje vol BP ultimate, en rustig rijden. Na 460 km ging het lampje aan... 40,5 liter erbij. Ongeveer 1 op 11.4 dus. Een stuk beter dan mijn normale verbruik!

ook V-power geprobeerd?
even a broken clock gets to be right twice a day.
mx almere
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1788
Lid geworden op: 24 mei 2004, 13:52
Locatie: Almere

Bericht door mx almere »

Nee.... Een tank lang rustig rijden is even genoeg.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

mx almere schreef:Nee.... Een tank lang rustig rijden is even genoeg.


Dat is dan niet realistisch rijden want je geeft zelf al aan dat je een stuk rustiger rijd dan normaal. Krijg je geen goede vergelijking
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

tupke schreef:ik heb eens 1 : 12 gehaald .. toen ging ik vanuit limburg op en neer na renesse , zeeland , een weekendje weg ...


Werd je gesleept met draaiende motor? :roll:
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

nope . gewoon door een lang stuk snelweg ..
zeeland ligt dan ook dik 200 km van hier af ;)
Plaats reactie