Slaat af tijdens stationair bij warme motor

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

ShotGun
New member
New member
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2012, 17:12
Locatie: Voorburg

Slaat af tijdens stationair bij warme motor

Bericht door ShotGun »

Hallo iedereen,
ik heb sinds een maand een mazda mx-3 en geniet er echt van.
alleen ik heb sinds kort een probleem waar ik me zogezegt nogal aan stoor.

als mijn auto warm is dus na circa 45min rijden de koppeling intrap of ga stilstaan waardoor de motor stationair gaat lopen zakt het toerental erg ver terug of slaat zelfs uit.

ik heb de rotor, verdelerkap, bougies al vervangen.

Er zat wel een powerfilter op maar omdat die veel pk's pikte van me motor er weer uit gesleuteld en me ouwe filterhuis weer terug gezet.

als me motor koud is heb ik geen enkel probleem en blijft die stationair ook goed lopen. Ik heb wel gemerkt dat als ik het slangetje vanaf me kleppendeksel naar me spruitstuk eruit haal hij beter terugvalt en iets soepeler stationair loopt.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Alvast heel erg bedankt.
Groetjes Sjaak
ShotGun
New member
New member
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2012, 17:12
Locatie: Voorburg

Bericht door ShotGun »

oh vergete te zeggen. mijn mx-3 is een 98'er met dubbele nokkenas 1.6
met 125.000 gelopen
Gebruikersavatar
Jorn
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 295
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:31
Locatie: Echt

Bericht door Jorn »

wat je kunt doen is het volgende: de motor warm laten worden en dan met de stelschroef op je gasklephuis het stationair toertental dusdanig bijstellen dat hij rustig blijft lopen en niet afslaat. Normaal gezien ligt dat grofweg rond de 500 toeren. Is dat te afwijkend dan heb je een ander probleem.

Kijk ook goed je vacuum slangetjes na en de geribbelde slang van je luchtfilterhuis naar je gasklephuis. Valse lucht zou dit probleem ook goed kunnen verklaren.
MX-6 2.0 '95
ShotGun
New member
New member
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2012, 17:12
Locatie: Voorburg

Bericht door ShotGun »

ok. dankje voor je snelle reactie ik ga t even bekijken.
t gekke is is dat die als die warm is wel gwn blijft lopen maar op gegeven moment 1x heeft dat die raar doet en afslaat of ver terugvalt. normaal loopt die ook op de 500 rpm zegmaar.
Aftertouch
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 dec 2010, 09:44

Bericht door Aftertouch »

Ik zou eerste instantie niet te veel rommelen aan de stelschoef.

Begin eens met de bougieKABELS te vervangen. Deze worden vaak vergeten, maar zijn ook vaak de oorzaak van dit soort problemen.

Met de bougiekabels ook de hi-tention kabel van de bobine naar de bougies vervangen. ;)
Gebruikersavatar
Jorn
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 295
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:31
Locatie: Echt

Bericht door Jorn »

Aftertouch schreef:Ik zou eerste instantie niet te veel rommelen aan de stelschoef.

Begin eens met de bougieKABELS te vervangen. Deze worden vaak vergeten, maar zijn ook vaak de oorzaak van dit soort problemen.

Met de bougiekabels ook de hi-tention kabel van de bobine naar de bougies vervangen. ;)


goed punt idd! Meet ze Ohms door en kijk of je afwijkingen ziet.
MX-6 2.0 '95
Gebruikersavatar
lenny-v
Moderator
Moderator
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 aug 2009, 20:50
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Dordrecht

Bericht door lenny-v »

Klinkt eerder als luchtlekkage, zou ff met remreiniger op al je pakkingen spuiten, veranderd het toerental of valt ie meteen uit zit daar je lek ;)
Kampioen Mx-3 Kartcompetitie 2014-2015!
ShotGun
New member
New member
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2012, 17:12
Locatie: Voorburg

Bericht door ShotGun »

het toerental blijft rond de 500 maar als ik dan ff flinke dot gas geef valt die helemaal terug naar t nulpunt bijna en dan herpakt die zich of valt uit..
anders draait die gwn 500 en dan valt die plotseling uit of valt die ver terug..

valt de motor net als bij de v6 trouwens uit als ik de oliedop eraf draai?..

had trouwens de stekker van de EGR klep eraf gehaald en liep wel stuk beter al kweet verder niet of dit invloed heeft op iets..

thx in ieder gebal voor alle reacties top dat jullie me proberen te helpen:)
Gebruikersavatar
Jorn
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 295
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:31
Locatie: Echt

Bericht door Jorn »

had je gekeken naar de diverse vacuumslangetjes en luchtinlaat of er niet ergens valse lucht wordt aangezogen?
MX-6 2.0 '95
Gebruikersavatar
Jeffmx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: W-city

Bericht door Jeffmx-3 »

Kan ook je gasklepsensor zijn misschien?!
En anders even kijken of deze koelvloeistoftemperatuursensor ooit vervangen is en of deze het nog goed doet (is trouwens nooit verkeerd om te vervangen ook nog goedkoop kun je namelijk veel problemen mee krijgen als deze niet goed meer werkt en gaat vaak kapot).
Afbeelding
Plaats reactie