Pagina 1 van 1

Ontsteking afstellen V6 wat levert dat nu op?

Geplaatst: 19 sep 2011, 21:43
door RRRR
Even (wellicht wat domme) vraagjes over het afstellen van een V6:

Hoeveel pk levert het ongeveer op met het afstellen van de onsteking? En waarom krijg je meer pk als je het beter afstelt?

Zijn er ook nadelen? Gaat die zuiniger lopen?

Bedankt!

Geplaatst: 19 sep 2011, 22:35
door MX3V6_DH
Volgens mij bedoel jij niet het afstellen van de onsteking maar chiptuning, klopt dat?

Geplaatst: 20 sep 2011, 08:31
door WhiteFinish
Je ontsteking wordt vanzelf bijgesteld door je ecu.

Dmv chiptuning oid kan je dit veranderen. Een ander ontstekingsmoment heeft te maken met de snelheid van je zuigers en wanneer de vonk moet worden afgegeven voordat het mengels ontploft.

Je vonk moet niet te vroeg komen en ook niet te laat.
Doordat je met de vonk 'speelt' kan je de auto 'veiliger' afstellen maar ook meer naar het randje.

Geplaatst: 20 sep 2011, 09:57
door RRRR
Nee ik bedoel juist niet chiptunen.

Ik weet niet precies hoe het heet maar het heeft in elk geval te maken met hoe je motor is afgestelt. En omdat dit volgens mij bij elke mazda mx3 hetzelfde is, maar omdat elke motor anders is het beter is om het aftstellen.

Het zit hem in de Voltage ofzo.

In de How to staat bovenaan een topic over het afstellen van de ontsteking.

Geplaatst: 05 okt 2011, 09:46
door Pointy
RRRR schreef:Nee ik bedoel juist niet chiptunen.

Ik weet niet precies hoe het heet maar het heeft in elk geval te maken met hoe je motor is afgestelt. En omdat dit volgens mij bij elke mazda mx3 hetzelfde is, maar omdat elke motor anders is het beter is om het aftstellen.

Het zit hem in de Voltage ofzo.

In de How to staat bovenaan een topic over het afstellen van de ontsteking.


Er zijn geen voordelen aan het beter afstellen van je timing anders dan dat je beter rijdt met een goed afgestelde timing dan met een slecht afgestelde timing. Daar verlies je trekkracht op. De auto corrigeert ook nog deels de timing, de ECU kan dit immers beter dan jij op het blote oog met een flitslampje.

Afstellen van je motor is niet meer dan het ontstekingspunt bepalen.
Dit is nodig na bepaalde reparaties aan de auto, bijvoorbeeld zodra je je ontsteking los hebt gehad. Ik heb er ooit een andere ontsteking in gehad die me een 20 graden ontstekingsverschil gaf..dat voel je aan de trekkracht..
;)

Geplaatst: 05 okt 2011, 10:06
door RRRR
Pointy schreef:
RRRR schreef:Nee ik bedoel juist niet chiptunen.

Ik weet niet precies hoe het heet maar het heeft in elk geval te maken met hoe je motor is afgestelt. En omdat dit volgens mij bij elke mazda mx3 hetzelfde is, maar omdat elke motor anders is het beter is om het aftstellen.

Het zit hem in de Voltage ofzo.

In de How to staat bovenaan een topic over het afstellen van de ontsteking.


Er zijn geen voordelen aan het beter afstellen van je timing anders dan dat je beter rijdt met een goed afgestelde timing dan met een slecht afgestelde timing. Daar verlies je trekkracht op. De auto corrigeert ook nog deels de timing, de ECU kan dit immers beter dan jij op het blote oog met een flitslampje.

Afstellen van je motor is niet meer dan het ontstekingspunt bepalen.
Dit is nodig na bepaalde reparaties aan de auto, bijvoorbeeld zodra je je ontsteking los hebt gehad. Ik heb er ooit een andere ontsteking in gehad die me een 20 graden ontstekingsverschil gaf..dat voel je aan de trekkracht..
;)


Dus in principe gaat alleen je motor beter lopen waardoor hij dus ook beter optrekt en optimaal gebruik maakt van de 130 pk?!

Bedankt voor de info!

Geplaatst: 05 okt 2011, 21:09
door Mazdarati MX-6
Gewoon je ontsteking op 10 graden zetten bij een warme motor .

Hoor vaak mensen zeggen dat de ecu de timing aanpast en dat klopt ook wel .
Enkel is dit bij een knock dat hij zich gaat aanpassen .
Zolang er geen knock is zal de ecu jou afgestelde graden aan houden en zijn base timing maps .

Als jij je ontsteking op 6 graden heb staan dan heb je een verschil van 4 graden .
Zolang je motor geen knock heeft blijft hij op 6 graden staan .
Geeft hij wel een knock dan zet hij hem op 8 of 9 graden tot er geen knock meer is en de motor goed loopt .

Alleen als de ontseking op 6 graden staat en je heb geen knock dan verlies je daar je vermogen omdat de ecu er niks meer doet . (De graden zijn gewoon voorbeelden)

Geplaatst: 05 okt 2011, 22:31
door RRRR
Mazdarati MX-6 schreef:Gewoon je ontsteking op 10 graden zetten bij een warme motor .

Hoor vaak mensen zeggen dat de ecu de timing aanpast en dat klopt ook wel .
Enkel is dit bij een knock dat hij zich gaat aanpassen .
Zolang er geen knock is zal de ecu jou afgestelde graden aan houden en zijn base timing maps .

Als jij je ontsteking op 6 graden heb staan dan heb je een verschil van 4 graden .
Zolang je motor geen knock heeft blijft hij op 6 graden staan .
Geeft hij wel een knock dan zet hij hem op 8 of 9 graden tot er geen knock meer is en de motor goed loopt .

Alleen als de ontseking op 6 graden staat en je heb geen knock dan verlies je daar je vermogen omdat de ecu er niks meer doet . (De graden zijn gewoon voorbeelden)


Wat is een knock? Ja sorry ik ben niet heel goed in bepaalde termen...

Geplaatst: 06 okt 2011, 15:34
door Mazdarati MX-6
Alles wat je wil weten hier over .

http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_knocking

Geplaatst: 06 okt 2011, 16:53
door RRRR
Mazdarati MX-6 schreef:Alles wat je wil weten hier over .

http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_knocking


thanks!