Pagina 1 van 6

knocking/tikken klze

Geplaatst: 30 mar 2011, 11:34
door JForce
iemand een idee wat dit geluid veroorzaakt?

http://www.youtube.com/watch?v=qqJuGOpUtF4

Geplaatst: 30 mar 2011, 15:17
door WhiteFinish
Zolang het nog niet klinkt als dit

http://www.youtube.com/watch?v=SIrsDEDC9Tg

Geplaatst: 30 mar 2011, 15:35
door JForce
nee gelukkig niet :P

maar ik weet niet, het is volgens mij geen top end knock

geen HLA?

maar als het rod knock is, dan kan ik de lagers nog vervangen.
zou dat via de carterpan kunnen?

piston slap dacht ik eerst aan, het word steeds minder bij hogere temperaturen.

filmpje is ook koude start.

Geplaatst: 02 apr 2011, 21:33
door xedos
Ik hoor eerlijk gezegd geen tik geluid. :oops:

Geplaatst: 03 apr 2011, 12:40
door JForce
Ja het is hier ook aardig zacht, tis ook meer klop dan een tik.

In het filmpje was het niet zo erg, dat was wel de bedoeling toen ik het wou filmen maar in 1x deed hij het niet meer zo hard.

Maar gister koude start uit het werk ratelde die eerst weer hard.

ongv 5 min, daarna heb ik een stuk gereden 30 min ofzo, knock blijft weg.

Het is er dus alleen met koude start.

Hij tik/klopt veel sneller dan dat filmpje van whitefinish.

Meest vergelijkbare filmpje op youtube is deze:
http://www.youtube.com/watch?v=aps-SbcPEEk

Geplaatst: 03 apr 2011, 14:02
door xedos
Als het alleen met koude motor is, klinkt het als klepstoters die leeg gelopen zijn. onluchten duurt dan weer even en dan is het weer weg. Als het een pistonlager is bijvoorbeeld dan is het geluid er altijd. Dus ik denk dat er een paar hydraulische klepstoters lek zijn.

Geplaatst: 03 apr 2011, 18:58
door Mazdarati MX-6
JForce schreef:nee gelukkig niet :P

maar ik weet niet, het is volgens mij geen top end knock

geen HLA iig.

maar als het beginnend rod knock is, dan kan ik de lagers nog vervangen.
zou dat via de carterpan kunnen?

piston slap dacht ik eerst aan, het word steeds minder bij hogere temperaturen.

filmpje is ook koude start.


Zo klinkt een drijfstang lager .(Zelfde als het filmpje van Whitefinish)
http://www.youtube.com/watch?v=418zCHVI ... re=related
Maar denk zelf dat het ook wel een hla is .
Ook bij mij tikt hij redelijk tot de motor warm is .
Na een 15 a 20 min hoor je het niet meer .
Als het een drijfstang lagers is dan hoor je het ook nog bij een warme motor .

Maar je lagers kan je vervangen via de onderkant .
Carterpan eraf en dan de kap van de krukas en dan kan je zo bij de drijfstangen komen .

Al nieuwe olie geprobeerd ?

Geplaatst: 03 apr 2011, 22:27
door JForce
nieuwe olie? nja er zit net nieuwe in aangezien ik hem nog maar een paar maanden heb.

10W40

kan een HLA echt zo hard zijn dan? want soms is het hoorbaar in de auto met deuren dicht.

Toen het buiten nog rond 0 graden was deed hij het telkens maar een sec of 10.

Toen het 10 graden was deed hij het niet of nauwelijks zoals op filmpje.

Dus dacht eerst dat het kwam door dikkere olie met koude temp.

Maar afgelopen zaterdag was het 20 graden en toen deed hij het zo'n 5 min.

Geplaatst: 04 apr 2011, 14:38
door Hiwo
is 10w40 niet een beetje te dik ? normaal is 5w30.. mischien dat het daar aan ligt...

Geplaatst: 04 apr 2011, 17:01
door Mazdarati MX-6
Idd voor een goed lopend blok zou ik gewoon 5w30 houden .

Maar een HLA kan soms heel hard klinken .
Maar zodra de motor warm wordt moet het geluid weg zijn anders is het niet goed .