Pagina 1 van 2

afremmen op de motor

Geplaatst: 21 okt 2010, 17:11
door cristof19
hey

aangezien ik zelf maar een beperkte kennis heb van motoren in mijn ogen
zit ik al een tijdje met de vraag tot in hoeverre het toelaatbaar of gezond het is om op je motor afteremmen

ik vind zelf als je bv in 4e rijd tegen 6-7000 toeren en dan je gas loslaat dan gaat et nog
maar als je terugschakelt en je toeren dan oplopen tot pakweg 6000 toeren dan vind ik het precies niet echt gezond klinken

wat is er nu goed aan en wat niet??

Geplaatst: 21 okt 2010, 18:14
door JForce
je koppeling slijt hierdoor veel sneller iig. daar is het meeste stress.

en als je dat dan toch doet, dan kan je heel-toe techniek gebruiken. klein beetje bij gassen om rpm te matchen. dan zou de schakeling soepeler moet verlopen.

maar waarom wil je dit? je hebt toch remmen?

Geplaatst: 21 okt 2010, 18:34
door D-PAC
ja, dr wordt gezegd dat het benzine bespaard en het beste voor
de motor is als deze in contact staat met de wielen (dmv koppeling en
onderstel)...

Ik denk dat er hierover veel verkeerd wordt gedacht:

Veel mensen schakelen terug, van 5 naar 4 enz., om zo op de motor af te
remmen. Zo krijgt je koppelingsplaat natuurlijk iedere keer een "opdonder".

Maar wat eigenlijk de bedoeling is dat je de auto in dezelfde versnelling
laat uitrollen. Als je vanuit bv. 50 km/h naar stilstand gaat laat je alleen
het gas los. Vlak voor dat je auto stil valt trap je de koppeling in en schakel
je terug naar de 1.

Geplaatst: 21 okt 2010, 20:13
door SstennizZ
Amen!

D-PAC schreef:ja, dr wordt gezegd dat het benzine bespaard en het beste voor
de motor is als deze in contact staat met de wielen (dmv koppeling en
onderstel)...

Ik denk dat er hierover veel verkeerd wordt gedacht:

Veel mensen schakelen terug, van 5 naar 4 enz., om zo op de motor af te
remmen. Zo krijgt je koppelingsplaat natuurlijk iedere keer een "opdonder".

Maar wat eigenlijk de bedoeling is dat je de auto in dezelfde versnelling
laat uitrollen. Als je vanuit bv. 50 km/h naar stilstand gaat laat je alleen
het gas los. Vlak voor dat je auto stil valt trap je de koppeling in en schakel
je terug naar de 1.

Geplaatst: 21 okt 2010, 20:45
door JForce
D-PAC schreef:ja, dr wordt gezegd dat het benzine bespaard.


hij heeft net een klze gekocht :P, dus daar zalt wel niet om gaan.

maar dit word ook wel gedaan om de toeren in de powerband te houden op het circuit.

Geplaatst: 21 okt 2010, 22:10
door WhiteFinish
Ik schakel ook altijd terug en laat de koppeling weer opkomen.

Als je hoger in toeren zit rem je harder af op de motor.

Waarschijnlijk ligt het gewoon in ieders persoonlijke voorkeur.

Geplaatst: 22 okt 2010, 10:56
door Pointy
Ik trap altijd een beetje gas erbij als ik terugschakel..RPM matchen..
Zorgt voor een vloeiende schakeling (dus jijzelf en je passagier zitten niet constant te hotsen en te klotsen als je schakelt)
En volgens mij van je zo de klap op die je platen/motor krijgt omdat ze van 1000 naar 5000 toeren knallen..

Geplaatst: 22 okt 2010, 12:52
door JForce
klopt je moet er voor zorgen dat je vliegwiel evenveel toeren draait als je aandrijflijn.

Geplaatst: 22 okt 2010, 15:13
door BruteFrits
Cristof heeft een stage 3 koppeling, die is blij als deze wat meer afgesleten wordt, geloof me :)

Geplaatst: 22 okt 2010, 15:13
door cristof19
ik heb het niet over de koppeling
ik heb het over de motor of dat wel gezond is om die zo hoog in toeren te laten afremmen aangezien dat die alleen maar via de wielen belast word