Pagina 1 van 2

Weer problemen met mijn ontsteking?

Geplaatst: 07 sep 2010, 23:54
door Pointy
Dus...Ik reed weg en mijn motor draaide niet lekker, kleppenstoter loeide wel erg hard.
Dus ik draai even mijn motor af om hem weer aan te zetten. Start die niet!
Motor draaide rond, hij vonkte ook..maar wilde gewoon niet doorzetten.

Na een half uur en vele startpogingen kreeg ik de motor aan door het gas vol in te drukken en door te starten. Moeizaam, dat wel.

De auto rijdt nu opzich weer ok, alleen ik draai 500 toeren minder in de hogere RPM..
bij 140 km/u doe ik normaal 5000 toeren (tegen mijn VRIS aan)
en nu draait de auto er maar 4500 en moet ik 150 gaan rijden voor m'n VRIS trapt... :shock:

Ik neig zelf naar (weer) problemen met de ontstekingsmodule.
Ik heb deze al heel even voelen bokken toen ik op vakantie was in Italie en lang stil had gestaan met een draaiende motor.
Maar ik hoop dat iemand dit voor mij kan bevestigen/ontkennen.

Alvast bedankt!

Geplaatst: 08 sep 2010, 10:21
door xedos
Hoe kan de motor nu bij de zelfde snelheid minder toeren draaien? :?
de ontsteking en vris bepalen de toerental in cominatie met snelheid niet. dat doet de verhoudingen in je versnellingsbak en eindoverbrenging. toerental blijft altijd hetzelfde.

Geplaatst: 08 sep 2010, 11:57
door Pointy
xedos schreef:Hoe kan de motor nu bij de zelfde snelheid minder toeren draaien? :?
de ontsteking en vris bepalen de toerental in cominatie met snelheid niet. dat doet de verhoudingen in je versnellingsbak en eindoverbrenging. toerental blijft altijd hetzelfde.


Ja, ik vind het zelf ook belachelijk raar..vooral omdat de lage toeren wel kloppen..en toch..I shit you not.. :blink:

Geplaatst: 08 sep 2010, 15:59
door MX3V6_DH
Het aansturingssignaal voor de toerenteller komt bij de V6 motoren vanaf de ontstekingsmodule. Toen mijn onsteking stuk ging sprong de naald namelijk alle kanten op voordat de motor uiteindelijk afsloeg, en ik heb anderen waarbij de onsteking stuk was dit ook horen zegen. Bij jou zou het nu zo kunnen zijn dat er een andere waarde wordt aangegeven dan de werkelijke waarde omdat je onstekingsmodule misschien ook niet meer 100% in orde is. Klinkt het ook alsof je motor echt hoger in toeren loopt als voorheen terwijl je 140 rijdt? Of is het geluid hetzelfde?
Ik weet niet zeker of dit dan ook de verklaring is voor het feit dat je VRIS naar jouw idee later schakelt, omdat ik niet zeker weet dat de verschillende standen van de VRIS bepaald worden door het toerenteller signaal vanaf de onsteking. Weet iemand dit wel?

Geplaatst: 08 sep 2010, 19:41
door WhiteFinish
MX3V6_DH schreef:Het aansturingssignaal voor de toerenteller komt bij de V6 motoren vanaf de ontstekingsmodule. Toen mijn onsteking stuk ging sprong de naald namelijk alle kanten op voordat de motor uiteindelijk afsloeg, en ik heb anderen waarbij de onsteking stuk was dit ook horen zegen. Bij jou zou het nu zo kunnen zijn dat er een andere waarde wordt aangegeven dan de werkelijke waarde omdat je onstekingsmodule misschien ook niet meer 100% in orde is. Klinkt het ook alsof je motor echt hoger in toeren loopt als voorheen terwijl je 140 rijdt? Of is het geluid hetzelfde?
Ik weet niet zeker of dit dan ook de verklaring is voor het feit dat je VRIS naar jouw idee later schakelt, omdat ik niet zeker weet dat de verschillende standen van de VRIS bepaald worden door het toerenteller signaal vanaf de onsteking. Weet iemand dit wel?


Klopt, je toerenteller valt steeds meer weg als je ontsteking sneuvelt.

VRIS heeft geen mogelijkheid om je toeren te beinvloeden aangezien het door je ECU geregeld wordt met een 12v + aarde signaal.

Het enige wat ik me kan indenken is dat je draad naar het dashbord wellicht een breukje heeft. Aan de andere kant zou die veel meer moeten afwijken.

Hoeveel toeren draai je bij 120km/u?

Geplaatst: 08 sep 2010, 22:37
door Pointy
WhiteFinish schreef:
MX3V6_DH schreef:Het aansturingssignaal voor de toerenteller komt bij de V6 motoren vanaf de ontstekingsmodule. Toen mijn onsteking stuk ging sprong de naald namelijk alle kanten op voordat de motor uiteindelijk afsloeg, en ik heb anderen waarbij de onsteking stuk was dit ook horen zegen. Bij jou zou het nu zo kunnen zijn dat er een andere waarde wordt aangegeven dan de werkelijke waarde omdat je onstekingsmodule misschien ook niet meer 100% in orde is. Klinkt het ook alsof je motor echt hoger in toeren loopt als voorheen terwijl je 140 rijdt? Of is het geluid hetzelfde?
Ik weet niet zeker of dit dan ook de verklaring is voor het feit dat je VRIS naar jouw idee later schakelt, omdat ik niet zeker weet dat de verschillende standen van de VRIS bepaald worden door het toerenteller signaal vanaf de onsteking. Weet iemand dit wel?


Klopt, je toerenteller valt steeds meer weg als je ontsteking sneuvelt.

VRIS heeft geen mogelijkheid om je toeren te beinvloeden aangezien het door je ECU geregeld wordt met een 12v + aarde signaal.

Het enige wat ik me kan indenken is dat je draad naar het dashbord wellicht een breukje heeft. Aan de andere kant zou die veel meer moeten afwijken.

Hoeveel toeren draai je bij 120km/u?


4000 toeren.

Het gedrag van een kapotte ontsteking is mij helaas bekend (zowel bij een 323 BG en een MX-3).
In mijn geval vallen de toeren niet terug, maar hij geeft minder toeren aan bij eenzelfde snelheid als voorheen.
Dat de VRIS er voorheen bij 140 km/u in trapte (5000 toeren op de teller) en nu pas bij 150 km/u.

Wat draaien jullie op 140 km/u?

Geplaatst: 09 sep 2010, 11:56
door MX3V6_DH
Ok, hij geeft dus minder toeren aan. Maar draait de motor ook werkelijk minder toeren op dezelfde snelheid dan voorheen ? Is het motorgeluid anders geworden?

Pointy schreef:
WhiteFinish schreef:
MX3V6_DH schreef:Het aansturingssignaal voor de toerenteller komt bij de V6 motoren vanaf de ontstekingsmodule. Toen mijn onsteking stuk ging sprong de naald namelijk alle kanten op voordat de motor uiteindelijk afsloeg, en ik heb anderen waarbij de onsteking stuk was dit ook horen zegen. Bij jou zou het nu zo kunnen zijn dat er een andere waarde wordt aangegeven dan de werkelijke waarde omdat je onstekingsmodule misschien ook niet meer 100% in orde is. Klinkt het ook alsof je motor echt hoger in toeren loopt als voorheen terwijl je 140 rijdt? Of is het geluid hetzelfde?
Ik weet niet zeker of dit dan ook de verklaring is voor het feit dat je VRIS naar jouw idee later schakelt, omdat ik niet zeker weet dat de verschillende standen van de VRIS bepaald worden door het toerenteller signaal vanaf de onsteking. Weet iemand dit wel?


Klopt, je toerenteller valt steeds meer weg als je ontsteking sneuvelt.

VRIS heeft geen mogelijkheid om je toeren te beinvloeden aangezien het door je ECU geregeld wordt met een 12v + aarde signaal.

Het enige wat ik me kan indenken is dat je draad naar het dashbord wellicht een breukje heeft. Aan de andere kant zou die veel meer moeten afwijken.

Hoeveel toeren draai je bij 120km/u?


4000 toeren.

Het gedrag van een kapotte ontsteking is mij helaas bekend (zowel bij een 323 BG en een MX-3).
In mijn geval vallen de toeren niet terug, maar hij geeft minder toeren aan bij eenzelfde snelheid als voorheen.
Dat de VRIS er voorheen bij 140 km/u in trapte (5000 toeren op de teller) en nu pas bij 150 km/u.

Wat draaien jullie op 140 km/u?

Geplaatst: 09 sep 2010, 14:23
door Pointy
MX3V6_DH schreef:Ok, hij geeft dus minder toeren aan. Maar draait de motor ook werkelijk minder toeren op dezelfde snelheid dan voorheen ? Is het motorgeluid anders geworden?


moeilijk te zeggen, bij 140 km/u is het allemaal geloei.. :blink:

Geplaatst: 11 sep 2010, 00:43
door Lzs
Ik draai zelf ook maar 4500 RPM bij 140km/h. Betekend dit ook dat mijn ontsteking niet goed is? Auto rijd wel lekker, maarja ook nog nooit een andere mx-3 gereden dus kan er weinig over oordelen.

Geplaatst: 11 sep 2010, 22:14
door Pointy
Lzs schreef:Ik draai zelf ook maar 4500 RPM bij 140km/h. Betekend dit ook dat mijn ontsteking niet goed is? Auto rijd wel lekker, maarja ook nog nooit een andere mx-3 gereden dus kan er weinig over oordelen.


Nee..het is meer dat ik voorheen 100% zeker 500 toeren meer draaide bij dezelfde snelheid..daarom denk ik dat mijn ontsteking misschien een vals signaal geeft oid...