Weer problemen met mijn ontsteking?

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Weer problemen met mijn ontsteking?

Bericht door Pointy »

Dus...Ik reed weg en mijn motor draaide niet lekker, kleppenstoter loeide wel erg hard.
Dus ik draai even mijn motor af om hem weer aan te zetten. Start die niet!
Motor draaide rond, hij vonkte ook..maar wilde gewoon niet doorzetten.

Na een half uur en vele startpogingen kreeg ik de motor aan door het gas vol in te drukken en door te starten. Moeizaam, dat wel.

De auto rijdt nu opzich weer ok, alleen ik draai 500 toeren minder in de hogere RPM..
bij 140 km/u doe ik normaal 5000 toeren (tegen mijn VRIS aan)
en nu draait de auto er maar 4500 en moet ik 150 gaan rijden voor m'n VRIS trapt... :shock:

Ik neig zelf naar (weer) problemen met de ontstekingsmodule.
Ik heb deze al heel even voelen bokken toen ik op vakantie was in Italie en lang stil had gestaan met een draaiende motor.
Maar ik hoop dat iemand dit voor mij kan bevestigen/ontkennen.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Hoe kan de motor nu bij de zelfde snelheid minder toeren draaien? :?
de ontsteking en vris bepalen de toerental in cominatie met snelheid niet. dat doet de verhoudingen in je versnellingsbak en eindoverbrenging. toerental blijft altijd hetzelfde.
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Bericht door Pointy »

xedos schreef:Hoe kan de motor nu bij de zelfde snelheid minder toeren draaien? :?
de ontsteking en vris bepalen de toerental in cominatie met snelheid niet. dat doet de verhoudingen in je versnellingsbak en eindoverbrenging. toerental blijft altijd hetzelfde.


Ja, ik vind het zelf ook belachelijk raar..vooral omdat de lage toeren wel kloppen..en toch..I shit you not.. :blink:
MX3V6_DH
Moderator
Moderator
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 jul 2006, 20:30
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Bericht door MX3V6_DH »

Het aansturingssignaal voor de toerenteller komt bij de V6 motoren vanaf de ontstekingsmodule. Toen mijn onsteking stuk ging sprong de naald namelijk alle kanten op voordat de motor uiteindelijk afsloeg, en ik heb anderen waarbij de onsteking stuk was dit ook horen zegen. Bij jou zou het nu zo kunnen zijn dat er een andere waarde wordt aangegeven dan de werkelijke waarde omdat je onstekingsmodule misschien ook niet meer 100% in orde is. Klinkt het ook alsof je motor echt hoger in toeren loopt als voorheen terwijl je 140 rijdt? Of is het geluid hetzelfde?
Ik weet niet zeker of dit dan ook de verklaring is voor het feit dat je VRIS naar jouw idee later schakelt, omdat ik niet zeker weet dat de verschillende standen van de VRIS bepaald worden door het toerenteller signaal vanaf de onsteking. Weet iemand dit wel?
Afbeelding
Hard rijden is genieten van het potentieel van je auto.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

MX3V6_DH schreef:Het aansturingssignaal voor de toerenteller komt bij de V6 motoren vanaf de ontstekingsmodule. Toen mijn onsteking stuk ging sprong de naald namelijk alle kanten op voordat de motor uiteindelijk afsloeg, en ik heb anderen waarbij de onsteking stuk was dit ook horen zegen. Bij jou zou het nu zo kunnen zijn dat er een andere waarde wordt aangegeven dan de werkelijke waarde omdat je onstekingsmodule misschien ook niet meer 100% in orde is. Klinkt het ook alsof je motor echt hoger in toeren loopt als voorheen terwijl je 140 rijdt? Of is het geluid hetzelfde?
Ik weet niet zeker of dit dan ook de verklaring is voor het feit dat je VRIS naar jouw idee later schakelt, omdat ik niet zeker weet dat de verschillende standen van de VRIS bepaald worden door het toerenteller signaal vanaf de onsteking. Weet iemand dit wel?


Klopt, je toerenteller valt steeds meer weg als je ontsteking sneuvelt.

VRIS heeft geen mogelijkheid om je toeren te beinvloeden aangezien het door je ECU geregeld wordt met een 12v + aarde signaal.

Het enige wat ik me kan indenken is dat je draad naar het dashbord wellicht een breukje heeft. Aan de andere kant zou die veel meer moeten afwijken.

Hoeveel toeren draai je bij 120km/u?
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Bericht door Pointy »

WhiteFinish schreef:
MX3V6_DH schreef:Het aansturingssignaal voor de toerenteller komt bij de V6 motoren vanaf de ontstekingsmodule. Toen mijn onsteking stuk ging sprong de naald namelijk alle kanten op voordat de motor uiteindelijk afsloeg, en ik heb anderen waarbij de onsteking stuk was dit ook horen zegen. Bij jou zou het nu zo kunnen zijn dat er een andere waarde wordt aangegeven dan de werkelijke waarde omdat je onstekingsmodule misschien ook niet meer 100% in orde is. Klinkt het ook alsof je motor echt hoger in toeren loopt als voorheen terwijl je 140 rijdt? Of is het geluid hetzelfde?
Ik weet niet zeker of dit dan ook de verklaring is voor het feit dat je VRIS naar jouw idee later schakelt, omdat ik niet zeker weet dat de verschillende standen van de VRIS bepaald worden door het toerenteller signaal vanaf de onsteking. Weet iemand dit wel?


Klopt, je toerenteller valt steeds meer weg als je ontsteking sneuvelt.

VRIS heeft geen mogelijkheid om je toeren te beinvloeden aangezien het door je ECU geregeld wordt met een 12v + aarde signaal.

Het enige wat ik me kan indenken is dat je draad naar het dashbord wellicht een breukje heeft. Aan de andere kant zou die veel meer moeten afwijken.

Hoeveel toeren draai je bij 120km/u?


4000 toeren.

Het gedrag van een kapotte ontsteking is mij helaas bekend (zowel bij een 323 BG en een MX-3).
In mijn geval vallen de toeren niet terug, maar hij geeft minder toeren aan bij eenzelfde snelheid als voorheen.
Dat de VRIS er voorheen bij 140 km/u in trapte (5000 toeren op de teller) en nu pas bij 150 km/u.

Wat draaien jullie op 140 km/u?
MX3V6_DH
Moderator
Moderator
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 jul 2006, 20:30
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Bericht door MX3V6_DH »

Ok, hij geeft dus minder toeren aan. Maar draait de motor ook werkelijk minder toeren op dezelfde snelheid dan voorheen ? Is het motorgeluid anders geworden?

Pointy schreef:
WhiteFinish schreef:
MX3V6_DH schreef:Het aansturingssignaal voor de toerenteller komt bij de V6 motoren vanaf de ontstekingsmodule. Toen mijn onsteking stuk ging sprong de naald namelijk alle kanten op voordat de motor uiteindelijk afsloeg, en ik heb anderen waarbij de onsteking stuk was dit ook horen zegen. Bij jou zou het nu zo kunnen zijn dat er een andere waarde wordt aangegeven dan de werkelijke waarde omdat je onstekingsmodule misschien ook niet meer 100% in orde is. Klinkt het ook alsof je motor echt hoger in toeren loopt als voorheen terwijl je 140 rijdt? Of is het geluid hetzelfde?
Ik weet niet zeker of dit dan ook de verklaring is voor het feit dat je VRIS naar jouw idee later schakelt, omdat ik niet zeker weet dat de verschillende standen van de VRIS bepaald worden door het toerenteller signaal vanaf de onsteking. Weet iemand dit wel?


Klopt, je toerenteller valt steeds meer weg als je ontsteking sneuvelt.

VRIS heeft geen mogelijkheid om je toeren te beinvloeden aangezien het door je ECU geregeld wordt met een 12v + aarde signaal.

Het enige wat ik me kan indenken is dat je draad naar het dashbord wellicht een breukje heeft. Aan de andere kant zou die veel meer moeten afwijken.

Hoeveel toeren draai je bij 120km/u?


4000 toeren.

Het gedrag van een kapotte ontsteking is mij helaas bekend (zowel bij een 323 BG en een MX-3).
In mijn geval vallen de toeren niet terug, maar hij geeft minder toeren aan bij eenzelfde snelheid als voorheen.
Dat de VRIS er voorheen bij 140 km/u in trapte (5000 toeren op de teller) en nu pas bij 150 km/u.

Wat draaien jullie op 140 km/u?
Afbeelding
Hard rijden is genieten van het potentieel van je auto.
Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Bericht door Pointy »

MX3V6_DH schreef:Ok, hij geeft dus minder toeren aan. Maar draait de motor ook werkelijk minder toeren op dezelfde snelheid dan voorheen ? Is het motorgeluid anders geworden?


moeilijk te zeggen, bij 140 km/u is het allemaal geloei.. :blink:
Lzs
New member
New member
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 jul 2010, 22:34
Locatie: Gelderland

Bericht door Lzs »

Ik draai zelf ook maar 4500 RPM bij 140km/h. Betekend dit ook dat mijn ontsteking niet goed is? Auto rijd wel lekker, maarja ook nog nooit een andere mx-3 gereden dus kan er weinig over oordelen.
Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Bericht door Pointy »

Lzs schreef:Ik draai zelf ook maar 4500 RPM bij 140km/h. Betekend dit ook dat mijn ontsteking niet goed is? Auto rijd wel lekker, maarja ook nog nooit een andere mx-3 gereden dus kan er weinig over oordelen.


Nee..het is meer dat ik voorheen 100% zeker 500 toeren meer draaide bij dezelfde snelheid..daarom denk ik dat mijn ontsteking misschien een vals signaal geeft oid...
Gesloten