tikkend geluid v/d kleppen...

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
steefke
New member
New member
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2010, 16:07

tikkend geluid v/d kleppen...

Bericht door steefke »

Beste MX-3 fans,

Binnenkort wil ik mijn eerste auto gaan kopen.
Dit zal, zoals je natuurlijk al verwacht had, een Mazda MX-3 worden 8)

De auto die ik op het oog heb heeft de volgende specificaties:

-185.000 KM
-1.8 liter / v6
-bouwjaar 1994

Ik ben gaan kijken naar de auto en deze maakte een tikkend geluid. Volgens mij zijn het de kleppen. Je hoort dit geluid zowel in de auto tijdens het rijden, maar ook als de auto aan komt rijden. Bovendien komt er ook een beetje witte rook uit de uitlaat.

Wie kan me vertellen of dit een ernstig probleem is? Moet ik deze auto niet kopen vanwege de tikkende kleppen? En kan mij tevens iemand vertellen wat de kosten (ongeveer) zijn van het vervangen v/d distributie-riem?

Alvast vriendelijk bedankt!!

Groet,

Steefke
Gebruikersavatar
Brutus
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 244
Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:56
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998

Bericht door Brutus »

Beste,

De meest voorkomende oorzaken naar mijn mening:

- Verkeerde olie waardoor de olie bijvoorbeeld te dun is en niet goed smeerd.
- Te weinig olie waardoor de kleppen bijna niet gesmeerd worden.

Distributieriem moet iemand anders even op reageren..

Greetz Brutus
Gebruikersavatar
scary
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1767
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:41
Locatie: Someren

Bericht door scary »

gaat om een v6, tikkende kleppe is een kwaaltje ik dacht dat het iets was van onvoldoende klepveerspanning! maar dat heeft zowat elke v6 dus is nix aan te doen
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

scary schreef:gaat om een v6, tikkende kleppe is een kwaaltje ik dacht dat het iets was van onvoldoende klepveerspanning! maar dat heeft zowat elke v6 dus is nix aan te doen


maar dat hoor je niet zo hard als wat de TS aangeeft...
Ik denk dat het ook aan de olie ligt zoals Brutus al aangaf..
Vervangen van de riemen is best prijzig, ik was iets van 1170 kwijt incl waterpomp... maar het kan zeker goedkoper.
Afbeelding
steefke
New member
New member
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2010, 16:07

Bericht door steefke »

Bedankt voor de snelle antwoorden allemaal :)

Als het aan de olie ligt, is het dan op te lossen door er simpelweg de juiste olie in te doen? Of is het nu al "te laat"?
Je hoort de kleppen inderdaad wel erg hard. Hard genoeg om er een topic over aan te maken in ieder geval ;)

Ik ben benieuwd of het nog opgelost kan worden, en ik dus kan overgaan tot aanschaf...

Met vr gr,

Steefke
Laatst gewijzigd door steefke op 03 mei 2010, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Het kan ook een spanner zijn van je distributieset
De distributieriem spanner veroorzaakt dit geluid bij sommigev6,
aan de andere kant kan het ook de schotelveren zijn (onschadelijk alleen irritant) Inhet faq gedeelte staat hier meer over

Succes ermee
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
steefke
New member
New member
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2010, 16:07

Bericht door steefke »

Ik heb zojuist extra informatie van de huidige eigenaar ontvangen. Het schijnt dat het tikken van de motor in december 2009 begonnen is. Er heeft toen een monteur naar gekeken, en deze stelde dat het roet op de kleppen zou zijn en dat het 300 / 400 euro zou kosten om dit op te lossen (reviseren van de motor). Omdat de huidige eigenaar opzoek was naar een andere auto heeft deze de reparatie achterwege gelaten. Ik ben geen techneut, maar 400 euro lijkt me ietwat aan de lage kant voor een dergelijke reparatie. Wellicht dat iemand mij hier advies over kan geven?
Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Bericht door Pointy »

Als het nou een probleem met de smering is, dan kan je het relatief makkelijk oplossen, motorflush is misschien een optie..Oude olie er uit, goedkope olie plus een reinigingsmiddel er in, laten draaien een tijdje en en alles er weer uit. Vervolgens afvullen met olie en absoluut een nieuw filter.

Beste optie: Proefritje vragen, naar een garage rijden en een kleine aankoopkeuring laten doen. Kost je iets, maar je weet waar je aan toe bent. Beter dat dan geld over je mx smijten..
Plaats reactie