Pagina 1 van 1

Mx-3 crossauto VRIS vraag

Geplaatst: 28 feb 2010, 16:07
door Zuupmeister
Hallo ik ben bezig met een MX-3 crossauto te maken.
Maar nu had ik nog een vraag over de vris kleppen. kan ik de kleppen gewoon los zetten (met een tyrap ofzo) zodat er nog meer lucht de motor in kan en dus nog meer power heb of hebben die kleppen nog een ander doel?? wie kan mij dat uitleggen???

Geplaatst: 28 feb 2010, 17:07
door Hiwo
vris kleppen zorgen ervoor dat bij een bepaald toerental de luchtinlaat traject korter word en dus meer vermogen.

Geplaatst: 28 feb 2010, 18:04
door WhiteFinish
Vris zorgt ervoor dat je toerenverloop beter is.

Omdat je bij lage toeren minder druk hebt wil je ook minder lucht in je motor hebben.
Bij hoge toeren juist het tegenovergestelde.

Als je dit allebij kunt realizeren betekent het dat je trekkracht geen dipjes heeft. (Je zou het een beetje kunnen vergelijken met Turbo Lag; op het moment dat je een bepaald aantal toeren hebt spoelt de turbo op, daarvoor heb je niks)

Tenzij je Turbo/Supercharger gaat rijden zou ik gewoon je vris laten zitten.

Geplaatst: 01 mar 2010, 14:53
door BruteFrits
Ik heb mijn VRIS kleppen wel een andere timing gegeven (standalone ecu), ze gaan bij mij een stuk eerder open. Dit resulteert in een geleidelijkere opbouw van je vermogen, je hebt je vermogen eerder beschikbaar maar je mist de duw in je rug bij de 4000 en 5000 toeren (vris 1 en 2).

Geplaatst: 02 mar 2010, 17:27
door Zuupmeister
Ok maar is het niet zo dat als ze al open staan het blok aan 1 toer door trekt?? op een cross speelt emissie geen rol dus. het gaat puur om de snelheid :) of zijn er nog andere handigheidjes voor meer trekkracht?

Geplaatst: 02 mar 2010, 18:45
door bramx3
2,5 liter uit een mx-6 ;)

Geplaatst: 02 mar 2010, 19:51
door WhiteFinish
Nee, want hoe groter je luchtinlaat hoe later je de meeste pk's bereikt.

Kan je wederom naar turbo's kijken, een kleine turbo spoelt snel op en heeft onderin druk.
Grote vliegtuigturbo's maken veel pk's maar pas bij hoge toeren.

Geplaatst: 06 mar 2010, 20:03
door Zuupmeister
bramx3 schreef:2,5 liter uit een mx-6 ;)


Haha jah dat is ook een optie! dat heeft een kameraad van mij gedaan. en dan voor de cross dat gaat geweldig! maar komt daardoor ook een klasse hoger. standaard klasses zijn maar tot 2 liter. als dit motorblok zou sneuvelen dan komt er ook een 2,5 liter in. :) maar eerst met deze gaan crossen! volgende week de rolbeugel er in maken