Motor loopt op 5 cilinders..?

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Bram_r
New member
New member
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jan 2010, 12:34

Motor loopt op 5 cilinders..?

Bericht door Bram_r »

Ik heb momenteel een MX-3 1,8 24V te leen van iemand, bj. 1995.

Nou liep deze niet zo lekker, pakt niet goed op en bokt/trilt wat met rijden en gas geven.

Ik ben er dus even mee aan het zoeken geweest.

Met de CO meter eraan, geeft die wel goede waarden voor CO en CO2, maar HC is extreem hoog, duidt dus op slechte verbranding.

De opnemer van mijn toerenteller-meetkast geeft op 5 cilinders het juiste toerental door, maar op een cilinder (die helemaal rechtsvoor als je voor de auto staat) gaat het toerental van 900 rpm, naar 5000 rpm, weer naar 3000 rpm enzovoort.

Ik ben al aan het lezen dat de ontsteking op deze wagens wel eens wat storing geeft, maar duidt mijn meting op een geheel kapotte ontstekingsunit?

Zo ja, gewoon een nieuwe van Mazda op zetten, of zijn er betere alternatieven?

Bedankt alvast!

Bram
Gebruikersavatar
Jorn
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 295
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:31
Locatie: Echt

Bericht door Jorn »

zijn de bougiekabels en bougies nog wel goed? kabel moet ongeveer 16kOhm zijn.
MX-6 2.0 '95
Bram_r
New member
New member
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jan 2010, 12:34

Bericht door Bram_r »

Jorn schreef:zijn de bougiekabels en bougies nog wel goed? kabel moet ongeveer 16kOhm zijn.


Bedankt voor je snelle antwoord.
Bougies en kabels zijn nog redelijk recent vervangen.
Ik ga nog wel een set kabels omwisselen om te kijken of het probleem daarmee 'verhuisd', maar ik kon eigenlijk niet voorstellen dat een bougie of kabel zo'n storingsbeeld zou geven.
Vanavond weet ik meer.

Bram
PascalMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 12 mar 2006, 22:15
Locatie: Musselkanaal

Bericht door PascalMX3 »

De ontstekingsunit kan niet zomaar geen spanning geven aan 1 bougie. De spanning is constant per periode en wordt afgeven door de verdelerkap. Dus of verdelerkap stuk(zal raar zijn, dat er 1 "contact" punt kapot is) of bougiekabel of bougie.

Maar het kan ook op een slechte compressie duiden. Dus dat wordt dan ff meten op die cylinder rechtvoor. Of een injector is vuil/defect.
Bram_r
New member
New member
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jan 2010, 12:34

Bericht door Bram_r »

nogmaals dank voor de input.

Als het goed is, is de cilinder rechtsvoor nr. 6.
Heb de bougie en bougiekabel van cil. 5 en cil. 6 omgezet, maar probleem blijft op nr. 6 bestaan, zoals gezegd, toerental op mijn testkast (via zo'n inductie-opnemer) gaat op die cilinder van 900 naar 7000 naar 3500 rpm enzovoort.
Ik kan morgen wel de compressie gaan meten, toch is het raar dat die testkast op deze cilinder zulke rare toerentallen meet.

Bougiekabels had ik ook doorgemeten. De weerstand varieert met de kabellengte, korte kabel gaf 8.8kOhm, lange kabel 15,9kOhm.

Bram
Gebruikersavatar
Jorn
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 295
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:31
Locatie: Echt

Bericht door Jorn »

ik meen dat alle kabels ongeveer 16 kOhm moesten zijn? zodat over elke kabel hetzelfde voltage valt.
MX-6 2.0 '95
PascalMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 12 mar 2006, 22:15
Locatie: Musselkanaal

Bericht door PascalMX3 »

En cilinder nr6 heeft ook nog de kortste kabel, dus aan die kabel zal het wel niet liggen.
15,9kOhm is wel aan de hoge kant voor de langste kabel. Het mag max 16kOhm per meter zijn. dus die zit echt op z'n max.

Bedoel je niet, dat je 4 en 6 hebt verwisseld, voor het testen? Want je krijgt 6 echt niet in 5 :mrgreen:

Cilinder nr6 kan onmogelijk 3500-7000 toeren lopen, terwijl de rest in idle is. Dus of je testapparatuur is niet in orde, of er zit een elektrische storing.
PascalMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 12 mar 2006, 22:15
Locatie: Musselkanaal

Bericht door PascalMX3 »

Jorn schreef:ik meen dat alle kabels ongeveer 16 kOhm moesten zijn? zodat over elke kabel hetzelfde voltage valt.


De bougiekabel mag maximaal 16kOhm weerstand bieden per meter. Als je bv een setje van Splitfire koopt, dan heb je maar 8 a 9kOhm per kabel. Zo heb je nog minder kans op een defecte ontstekingsmodule, en je hebt zo ook een betere vonk.
Gebruikersavatar
Jorn
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 295
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:31
Locatie: Echt

Bericht door Jorn »

oow maximaal 16kOhm :clown: ik meende altijd dat het ongeveer die waarde moest zijn :nut:
MX-6 2.0 '95
Bram_r
New member
New member
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jan 2010, 12:34

Bericht door Bram_r »

Cilinder nr6 kan onmogelijk 3500-7000 toeren lopen, terwijl de rest in idle is. Dus of je testapparatuur is niet in orde, of er zit een elektrische storing.


Ik heb zo'n testkast van Sun, met CO meter enzo, deze heeft nog niet eerder raar gedaan.
Tevens is het een zeer consequente meting dat als ik de opnemer op kabel 1 - 5 zet, het toerental juist is, op 6 verspringt die telkens in toeren.
Ik heb de bougie en kabel van cilinder 6 verwisseld met de degene die ernaast zit (en natuurlijk ook de kabel op de ontstekingsmodule mee omgezet), en de 'rare' meting blijft op cil. 6.

Ik ga op basis hiervan toch maar eens kijken of ik die module eraf kan halen en wat evt. een nieuwe kost.
Bij de Brezan leek het trouwens of deze unit uit twee delen bestaat.
Ik ben een beetje nieuw in de Mazda's, dus kon niet bevestigen dat ze het juiste onderdeel lieten zien.
Ik ga ervan uit dat er verder weinig aan door te meten is of te repareren.
Weet iemand nog een goede bron voor gebruikte onderdelen? Dat scheelt dan misschien weer.

De weerstandsmeting van de bougiekabels is wellicht niet helemaal correct, maar toch liggen hier de problemen denk ik niet dat die op 5 cil. loopt.

gr.

Bram
Plaats reactie