Stotteren -> Opgelost!!
Moderator: Moderators
Volgens deze Quote van MX-3.com het volgende de juiste procedure inklusief luchtklep instelling.
Geschreven door jschrauwen uit canada
The TPS Manual Adjustment Procedure.
93-97 Probe GT.
Brought to you by RSP MotorSports.
Caution:
When following these instructions and using the images as GUIDELINES make sure you jumper only the stated pinouts. Regardless of actual location in your diagnosis box. Consult your car specific model year for exact pinout locations.
The engine must be at normal operating temperature before performing this procedure!
(OBD and OBDII diagnosis box may differ in pinout location.)
To many times I here of Probe owners who have idle quality issues. This could be one or more of several sensors/devices improperly set or malfunctioning. The following procedure may or may not resolve this issue but in the least it is a Root Cause Analysis procedure that can eliminate the TPS as a cause.
The TPS, located at the front of the Throttle Body (TB), is the Throttle Position Sensor (TPS). This sensor relays throttle position specific information to the ECU to keep the motor running properly throughout the rpm range.
Tools Required - Philips head screw driver, ¼” metric socket set, Jumper wire, 3-6” long capable of handling a 12v circuit max.
Lets start the adjustment.
Turn engine off
Loosen the two (2) screws that hold the TPS in place but keep them snug enough to manipulate the TPS so it will not rotate from its position.
Turn Idle Air Screw in until fully closed, no pressure. (Philips head screw driver)
Turn Idle Air Screw open 3 full turns, be exact.
Adjust Throttle position screw to minimum contact on throttle linkage, maybe .010-.015” contact at most. See note A-A and B-B in alpha order within image.
Insert jumper to TEN/Grnd pin outs on diagnostic box.
Start engine (it may stall, if so, adjust Idle Air Screw open 1 more full turn. restart engine if necessary
Adjust TPS, rotate CW/CCW until the driver side fan comes on. If the fan is already on rotate until the fan is off. Go through this step a few times, finding the exact point the fan turns on and off.
Adjust Idle Air Screw until idle is about 350-400rpms (turn closed(CW)/open(CCW) until idle is as stated, should be in the CW rotation)
Tighten screws for the TPS. (See car manual for torque specs)
Turn off engine
Remove jumper wire from diagnostic pin outs
Remove NEGATIVE battery cable for a minimum 60 seconds, depressing brake pedal for 10 seconds minimum is helpful.
Reconnect NEGATIVE battery cable
Restart engine
Idle should now be at 650-700rpms, if not continue below.
Now we will adjust the idle.
Before continuing. Make sure the TB butterfly is adjusted as described above. Manually adjust it to the closed position if necessary then readjust as described above. If readjustment is needed, restart the entire procedure.
To adjust the idle use the Idle Air Screw located at the top back of the TB.
Turn the screw CW/CCW to increase or decrease idle rpm. Set the idle so it reads about 650-700rpm on your tach.
Hope this helps
einde van mx-3.com
Als ik did zo lees klopt het wel dat mijn auto rond de 1000 rpm loopt want ik heb hem afgestelt op 750 RPM, volgens de info hierboven moet ie afgestelt worden rond de 350-400 rpm, niet 700-750rpm. Dus morgen is zondag doe ik het gewoon nog een keer.
Rob
Geschreven door jschrauwen uit canada
The TPS Manual Adjustment Procedure.
93-97 Probe GT.
Brought to you by RSP MotorSports.
Caution:
When following these instructions and using the images as GUIDELINES make sure you jumper only the stated pinouts. Regardless of actual location in your diagnosis box. Consult your car specific model year for exact pinout locations.
The engine must be at normal operating temperature before performing this procedure!
(OBD and OBDII diagnosis box may differ in pinout location.)
To many times I here of Probe owners who have idle quality issues. This could be one or more of several sensors/devices improperly set or malfunctioning. The following procedure may or may not resolve this issue but in the least it is a Root Cause Analysis procedure that can eliminate the TPS as a cause.
The TPS, located at the front of the Throttle Body (TB), is the Throttle Position Sensor (TPS). This sensor relays throttle position specific information to the ECU to keep the motor running properly throughout the rpm range.
Tools Required - Philips head screw driver, ¼” metric socket set, Jumper wire, 3-6” long capable of handling a 12v circuit max.
Lets start the adjustment.
Turn engine off
Loosen the two (2) screws that hold the TPS in place but keep them snug enough to manipulate the TPS so it will not rotate from its position.
Turn Idle Air Screw in until fully closed, no pressure. (Philips head screw driver)
Turn Idle Air Screw open 3 full turns, be exact.
Adjust Throttle position screw to minimum contact on throttle linkage, maybe .010-.015” contact at most. See note A-A and B-B in alpha order within image.
Insert jumper to TEN/Grnd pin outs on diagnostic box.
Start engine (it may stall, if so, adjust Idle Air Screw open 1 more full turn. restart engine if necessary
Adjust TPS, rotate CW/CCW until the driver side fan comes on. If the fan is already on rotate until the fan is off. Go through this step a few times, finding the exact point the fan turns on and off.
Adjust Idle Air Screw until idle is about 350-400rpms (turn closed(CW)/open(CCW) until idle is as stated, should be in the CW rotation)
Tighten screws for the TPS. (See car manual for torque specs)
Turn off engine
Remove jumper wire from diagnostic pin outs
Remove NEGATIVE battery cable for a minimum 60 seconds, depressing brake pedal for 10 seconds minimum is helpful.
Reconnect NEGATIVE battery cable
Restart engine
Idle should now be at 650-700rpms, if not continue below.
Now we will adjust the idle.
Before continuing. Make sure the TB butterfly is adjusted as described above. Manually adjust it to the closed position if necessary then readjust as described above. If readjustment is needed, restart the entire procedure.
To adjust the idle use the Idle Air Screw located at the top back of the TB.
Turn the screw CW/CCW to increase or decrease idle rpm. Set the idle so it reads about 650-700rpm on your tach.
Hope this helps
einde van mx-3.com
Als ik did zo lees klopt het wel dat mijn auto rond de 1000 rpm loopt want ik heb hem afgestelt op 750 RPM, volgens de info hierboven moet ie afgestelt worden rond de 350-400 rpm, niet 700-750rpm. Dus morgen is zondag doe ik het gewoon nog een keer.
Rob
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
Raymond schreef:Ik denk het niet... turb kan het niet zijn dat je je per ongeluk vergist? of iemand anders..?
nope..
weet wel zeker.. heb em woensdag nog afgesteld...
als ik hem richting het raam draaide dan gebeurde er niks ( expres nog getest) alleen als ik hem richting de voorkant draaide dan ging de fan WEL aan
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Als je kijkt in de instrukties uit canada staat er CW/CCW = Clockwise/CounterClockWise en in het nederlands CW dus met de klok mee is naar ACHTER dus naar schutbord en CCW tegen clock in naar Voren.
Ook als je gas geeft dan gaat de luchtklep CCW tegen de klok in en gas los CW met de klok wijzers mee.
Mijn gaskabel werkt van de onderzijde van de halve maan waar de kabel aan vast zit en zit links van het Gasklephuis.
de Kabel trekt hem dus naar het schutbord toe om te openen.
Ik zie dit dus als ik over het linker voorscherm de motor ruimte inkijk.
Maar kan het niet wezen dat de auto van Raymond en mijn auto op 1 of andere manier een ander TPS hebben??
Ook zouden we kunnen kijken naar de draad kleuren op de stekker want als ie verkeert om draait moeten de draad kleuren ook op een andere volgorde zitten in mijn idee.
Of iemand heeft de TPS vervangen met verkeert om draaiende hardware en dat zou de reden kunnen zijn waarom we allebei het zelfde probleem van hikken en stotteren hebben.
Bij Mijn plug zit het rood/witte draadje boven aan, bij jou ook turb en Ray??
Wow dit wordt wel erg ingewikkelt
Rob
Ook als je gas geeft dan gaat de luchtklep CCW tegen de klok in en gas los CW met de klok wijzers mee.
Mijn gaskabel werkt van de onderzijde van de halve maan waar de kabel aan vast zit en zit links van het Gasklephuis.
de Kabel trekt hem dus naar het schutbord toe om te openen.
Ik zie dit dus als ik over het linker voorscherm de motor ruimte inkijk.
Maar kan het niet wezen dat de auto van Raymond en mijn auto op 1 of andere manier een ander TPS hebben??
Ook zouden we kunnen kijken naar de draad kleuren op de stekker want als ie verkeert om draait moeten de draad kleuren ook op een andere volgorde zitten in mijn idee.
Of iemand heeft de TPS vervangen met verkeert om draaiende hardware en dat zou de reden kunnen zijn waarom we allebei het zelfde probleem van hikken en stotteren hebben.
Bij Mijn plug zit het rood/witte draadje boven aan, bij jou ook turb en Ray??
Wow dit wordt wel erg ingewikkelt
Rob
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
ik heb dan wel een KLZE maar kan me niet voorstellen dat dit veel zal verschillen ( alhoewel je dat natuurlijk nooit zeker weet aangezien de ZE echt japans spec blok is dus kan best afwijken)
denk ook dat je gewoon moet vasthouden aan de stelregel:
* draaien totdat de fan aanslaat en dan terugdraaien totdat de fan net uitslaat
of dit nu naar voren of achteren is, je ijkpunt is de plek wanneer de fan aanslaat en wanneer deze weer uitslaat (0punt)
denk ook dat je gewoon moet vasthouden aan de stelregel:
* draaien totdat de fan aanslaat en dan terugdraaien totdat de fan net uitslaat
of dit nu naar voren of achteren is, je ijkpunt is de plek wanneer de fan aanslaat en wanneer deze weer uitslaat (0punt)
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Turb,
Dat heb ik vanmorgen ook gedaan, weer overnieuw afgesteld alleen deze keer met jumper op ten/gnd dan 400 toeren. toen ik jumpertje er af haalde en de motor overnieuw starten was het toerental exact 750 toeren.
Dus ga ik er nu vanuit dat ie goed staat.
Maar het heeft nog niks geholpen betreffende het hikken en stoten, het enige wat het vermindert heeft is het plaatsen van de HEI module, 0ongeveer 20% vermindert, maar nog wel aanwezig.
Dus nu ga ik maar de bougie kabels vervangen en kijken wat dat oplevert, al zien deze er als nieuw uit.
Rob
Dat heb ik vanmorgen ook gedaan, weer overnieuw afgesteld alleen deze keer met jumper op ten/gnd dan 400 toeren. toen ik jumpertje er af haalde en de motor overnieuw starten was het toerental exact 750 toeren.
Dus ga ik er nu vanuit dat ie goed staat.
Maar het heeft nog niks geholpen betreffende het hikken en stoten, het enige wat het vermindert heeft is het plaatsen van de HEI module, 0ongeveer 20% vermindert, maar nog wel aanwezig.
Dus nu ga ik maar de bougie kabels vervangen en kijken wat dat oplevert, al zien deze er als nieuw uit.
Rob
turbulence schreef:ik heb dan wel een KLZE maar kan me niet voorstellen dat dit veel zal verschillen ( alhoewel je dat natuurlijk nooit zeker weet aangezien de ZE echt japans spec blok is dus kan best afwijken)
denk ook dat je gewoon moet vasthouden aan de stelregel:
* draaien totdat de fan aanslaat en dan terugdraaien totdat de fan net uitslaat
of dit nu naar voren of achteren is, je ijkpunt is de plek wanneer de fan aanslaat en wanneer deze weer uitslaat (0punt)
Ik ben gister naar Rijsbergen automaterialen gegaan om bougie kabels te halen, nam ze mee maar ze waren veel te lang, de achterste drie dus,n de voorste drie waren ok. Dit kon ik niet begrijp-en dus ben ik op zoek gegaan waarom die achterste drie zo lang waren, kijk maar op deze foto hieronder en zie je dat de 2.5 liter motor de achterste bougie kabels du7s in de V van liks naar recht lopen en dan pas naar de bougies. Dus dat is een van de verschillen kan dus ook dat luchtklephuis anders is.
LANGE BOUGIE KABELS
KORTE BOUGIE KABELS
Rob
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
zolang de weerstand onder de 16kohm blijft is er niks mis met de lengte..
kan me herinneren dat tijdje terug hier via tunerstyle.nl een GB is geweest voor bougiekabels van splitfire.
deze heb ik eerst op de k8 gehad en daarna op de ZE.. op beide werkten ze gewoon goed. het is inderdaad zo dat ze bij de k8 over het inlaatspruitstuk lopen, maar onderlangs rond laten lopen staat ook veel netter en werkt verder net zo goed...
dus daar kan het probleem niet zitten.
maar had je de ECU al eens uitgelezen of er fouten in geregistreerd stonden?
het stotteren en hikken wat jullie hebben, is dit bij stationair rijden of tijdens het rijden.
en hoe uit zich dit? plotseling wegvallen van vermogen of echt bokken en springen van de auto als je gas geeft...
blijft gewoon moeilijk om zo even het ''probleem'' een naam te geven natuurlijk. enige wat we hier kunnen doen is een zetje in de goeie richting geven, dus misschien dan toch een x een garage oid er naar laten kijken..
benzinefilter nog wel goed? injectors smerig? ik noem maar nog weer een paar andere optie die het evt ook kunnen zijn.. ( eigenlijks zoveel opties )
kan me herinneren dat tijdje terug hier via tunerstyle.nl een GB is geweest voor bougiekabels van splitfire.
deze heb ik eerst op de k8 gehad en daarna op de ZE.. op beide werkten ze gewoon goed. het is inderdaad zo dat ze bij de k8 over het inlaatspruitstuk lopen, maar onderlangs rond laten lopen staat ook veel netter en werkt verder net zo goed...
dus daar kan het probleem niet zitten.
maar had je de ECU al eens uitgelezen of er fouten in geregistreerd stonden?
het stotteren en hikken wat jullie hebben, is dit bij stationair rijden of tijdens het rijden.
en hoe uit zich dit? plotseling wegvallen van vermogen of echt bokken en springen van de auto als je gas geeft...
blijft gewoon moeilijk om zo even het ''probleem'' een naam te geven natuurlijk. enige wat we hier kunnen doen is een zetje in de goeie richting geven, dus misschien dan toch een x een garage oid er naar laten kijken..
benzinefilter nog wel goed? injectors smerig? ik noem maar nog weer een paar andere optie die het evt ook kunnen zijn.. ( eigenlijks zoveel opties )
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten