HAHAHA
Maf hoor, dit staat op HUN site:
1. Afkomstig uit de modellen van 1992 tot 1994/1997.
Kenmerkend voor deze stroomverdelers is, dat de module, de sensor en de bobine vaak in één huis zijn geplaatst (zie foto).
Een veel voorkomend defect bij dit type stroomverdeler is een combinatie van een te hoge warmteontwikkeling met het niet goed kwijt kunnen raken van de secundaire spanning (18.000 Volt). Hierdoor ontstaat er terugslag van de bobine naar de module, waardoor de module defect raakt. Een bobine die één keer een terugslag heeft veroorzaakt, zal dit in de toekomst opnieuw gaan doen. Daarom wordt in onze stroomverdelers uit voorzorg elk elektronica onderdeel NIEUW gemonteerd. Er vindt dus nooit een deelrevisie plaats.
Oorzaken die kunnen leiden tot het beschreven defect zijn:
- een defecte of slechte stroomverdelerkap
- een defecte of slechte rotor
-
defecte of slechte bougiekabels- defecte of slechte bougies
- een slechte massa naar de motor.
Het is belangrijk dat u deze onderdelen controleert vóórdat de nieuwe stroomverdeler wordt gemonteerd, om zo de levensduur van uw nieuwe stroomverdeler te bevorderen.
Een ander veel voorkomend defect bij dit type stroomverdeler is een te hoge laadspanning. De originele module kan spanningen groter dan 14,5 Volt eigenlijk niet aan, waardoor deze defect raakt. Omdat dit het meest voorkomende probleem is, hebben wij onze modules standaard beveiligd tegen deze te hoge laadspanning. Het niet verhelpen van deze oorzaak heeft dus geen gevolgen meer voor de door ons geleverde stroomverdelers. Wel is het raadzaam de laadspanning te controleren en eventueel te verlagen om te voorkomen dat andere elektronische onderdelen in uw auto hierdoor defect raken.
2. Afkomstig uit de modellen vanaf 1994 /1997 tot en met heden.
Deze stroomverdelers zijn duidelijk herkenbaar aan de niet met aluminium afgeschermde, zichtbare bobines, die vanuit de fabriek een zwakke (dunne) hoogspanningstoren hebben (zie foto).
Een veel voorkomend defect bij dit type stroomverdeler is het niet kunnen kwijtraken van de secundaire spanning (18.000 Volt) als gevolg van het lostrekken van de bougiekabels (door monteur of eigenaar auto) om zo de vonk te kunnen controleren. Elke keer als de bougiekabel losgetrokken wordt, brandt er in de hoogspanningstoren heel langzaam een gaatje naar het dichtstbijzijnde massapunt. Is het gaatje eenmaal gemaakt, dan is de bobine en dus de hele stroomverdeler definitief defect.
Hetzelfde effect kan ook hier weer worden veroorzaakt door:
- een defecte of slechte stroomverdelerkap
- een defecte of slechte rotor
- defecte of slechte bougiekabels
- defecte of slechte bougies
- een slechte massa naar de motor