Stationair toerental

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
zilverbird
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 mei 2004, 18:25
Locatie: limburg

Bericht door zilverbird »

crazyarjan schreef:Zal ik jullie eens wat vertellen
de mijne doet altijd al motortoerental versnellen bij het inschakelen van de versnelling

alleen sinds ik het (erg vuile) luchtfilter heb vervangen en getracht het gasklephuis te reinigen doet ie hierbij vreemd

als de motor goed warm is en je staat stil en trapt de koppeling in en in een versnelling gaat ie harder lopen maar daarna zakt het toerental gelijk weer in tot 1000 toeren om vervolgens weer op te lopen enzovoorts

dit halen gaat met een bepaalde frequentie
nu is mij al opgevallen dat: hoe harder je hebt gereden des te hoger is deze frequentie en bij rustiger rijden is het dan weer minder


en het gekke is vind ik dat wanneer je hem weer na 5 minuten start dat je dan nergens last meer van hebt
ook als ik achteruit heb ingeparkeerd komt het regelmatig voor dat ie niet meer loopt te "halen" in de versnelling


nu heb ik het vermoeden dat de LFR nog ergens blijft hangen of vies is

het is een vaag verhaal maar het is ook een vaag probleem
dus ja :blink:
als iemand nog meer ideen heeft hoor ik ze graag


Hoi

Vaag ja echt vaag, wel ik lees dat je hebt geprobeert hebt de gasklephuis,cq te hebben gereinigt ik denk dat er dus vuil ergens zit waar het dus nu niet thuis hoort.
Kan alleen maar zeggen reinig het goed zie how to in het forum.
Heb dit daar beschreven hoe je dit kunt doen.
En ik hoop dat het dan weg is, het kan ook zoals ik het lees wat je schrijft is dat jouw schakelaar ook stuk is van de versnelling en nu dus raar gaat doen ,omdat je de gasklep hebt gereinigt of niet goed hebt gedaan.
het wordt dus zoeken en zuivermaken.....

Zilverbird
Gebruikersavatar
crazyarjan
Pilot
Pilot
Berichten: 591
Lid geworden op: 05 jun 2004, 23:59
Locatie: leerdam

Bericht door crazyarjan »

hey jongens heb vandaag weer geprobeerd mijn gasklephuis schoon te maken. Eerst accu minpool eraf en toen met doek en carburateur reinger aande gang

Helaas zonder resultaat
Daarna starten mooi niet aanslaan( had ik wel verwacht want dat gebeurde de vorige keer ook) maar daar viel mij wel bij op dat ie maar hooguit 5 seconde startte en daarna de start automatisch afbrak.
de sleutel hield ik gewoon inde start stand

is iemand dit julie ook weleens opgevallen?

maar goed ik gaat gewoon proberen het gasklephuis eraf te halen en dan grondig schoonmaken.
maar dan moet ik wel pakkingen bestellen want er zitten papieren pakkingen tussen en die waren keihard aan de buitenkant

wordt vervolgd............
To finish first, first you have to finish!
Gebruikersavatar
crazyarjan
Pilot
Pilot
Berichten: 591
Lid geworden op: 05 jun 2004, 23:59
Locatie: leerdam

Bericht door crazyarjan »

he mense volges mijn heb ik mijn probleem al opgelost

heb nu aan die ene schroef gedraaid die boven op het gasklephuis zit
die heb ik teruguit gedraaid voor een lager toerental

en dat schommelen inde versnelling doet ie nu ook niet meer
To finish first, first you have to finish!
Gebruikersavatar
crazyarjan
Pilot
Pilot
Berichten: 591
Lid geworden op: 05 jun 2004, 23:59
Locatie: leerdam

Bericht door crazyarjan »

heb die schroef nog iets verder in moeten draaien

ik denk namelijk dat die schroef de stationaire gasstroom door het gasklephuis beinvloed
de gasklep was door het vervangen van het zwaar vervuilde luchtfilter en het reinigen van de gasklep meer lucht gaan doorlaten waardoor de stationaire stappenmotor niet meer verder dicht kon regelen en zo dus uitgeregeld was
en als een stappenmotor uitgeregeld is gaat ie heen en weer tikken vandaar dat zagen bij stationair draaien in de versnelling
To finish first, first you have to finish!
Femke MX-3
New member
New member
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 dec 2004, 02:32
Locatie: Nijmegen

Bericht door Femke MX-3 »

Hallo!

Mijn MX-3 1.6 heeft ook last van een schommelend stationair toerental.
Er is een motordiagnose gedaan (alle sensoren doorgemeten), geen storingen.
Het gasklephuis is schoongemaakt, de luchtmassameter is schoongemaakt, en een scheurtje in de voorpijp (waardoor de motor valse lucht aanzoog en de regelunit gestoord werd), is gelast.

De motor draait nu stationair zonder schommelen, maar wel op 1200 tpm, dat lijkt me wat hoog (voorheen ruim onder de 1000).
Nog vreemder wordt het als ik de motor belast: de verlichting aan (toerental zakt naar 900), de HVAC aan (nog lager toerental) en nu in de winter ook de achterruitverwarming, dan zakt hij bij dat laatste tenslotte zover terug dat de toerentalmeter gaat opveren en weer inzakken en de motor daardoor gaat schudden (een motor moet die energievragende functies toch aankunnen?).
De monteur (eerst een garage en ook de dealer nog) heeft het stationair toerental nu op 1100 gezet omdat ik dan net de elektronica kan gebruiken, maar verder zeggen ze er niet meer aan te kunnen doen en moet ik er maar mee leren leven...

Ik ben nu wel ruim 200 euro lichter, maar nog niet heel veel verder, want in het begin deed de MX dat allemaal niet en draaide hij stationair ruim onder de 1000. Het leek me zo'n logisch probleem omdat het nu ontstaat door gewoon op knopjes te drukken...
Wie weet raad, want ik word een beetje moedeloos..., ik wil zo graag gewoon lekker rijden en genieten van mijn rode monstertje.
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

normaal gesproken gaat de naald van de toeren teller
alleen omlaag bij inschakeling van grote verbuikers
zeg een bv. je koplampen , achter ruit verwarming , of een zware versterker

weet niet precies waar je dit mee kan verhelpen
maar een condesator bij de versterker plaatsen holp bij mij wel om die terug vallen op te vangen , maar of dat dan ook werkt bij de verlichting en zo ??
maar heb pas een nieuwe zware versterker er in gebouwd
maar als nu de bass zwaar is , trekt ie de wijzer als nog tegen dat streepje van 400/500 toeren aan

maar kan denk ik ook aan de accu liggen , of aan de dynamo
denk dat de andere jongens hier wel wat van weten ;)

suc6 er meej
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

Dat de toeren wat inzakken, en gaat schommelen is heel normaal bij het inschakelen van grote verbruikers zo als tupke al heeft gezegt.

Wat het probleem van het toerental mischien kan zijn is bijvoorbeeld een vervuil klephuis, of een slechte verstelling daarvan.
Op de gas klep kan het stationair toeren tal namelijk worden afgesteld.

Die vervuiling kan best wel een optie zijn, aangezien je natuurlijk valse lucht hebt aangezogen. Want dan is er dus ook een geruime tijd lucht door de motor gegaan die "niet" door het filter is gegaan...

Overgens is een condensator plaatsen geen optie, aangezien een condensator wel degelijk een "gebruiker" is en zeker geen aanvulling op een accu ! sterker nog de dynamo is niet eens erg blij met die condensator.

Dus in het kort,
Controleer eerst eens of er geen vervuiling in het spel is...

Ps ik ben geen auto monteur, maar electronica monteur, dus hang me er niet aan op :)
Plaats reactie