Pagina 4 van 5

Reserve

Geplaatst: 19 jun 2010, 18:22
door clean mx-3
Met name de V6 is erg gevoelig voor de kwaliteit brandstof en weersomstandigheden.

De Oliemaatschappijen leveren in de winter een aangepastte brandstof ivm het vriespunt. Dit gaat ten koste van de energie per L.

Als je in de winter euro 95 tankt en met koude temperaturen rijdt dan is het verbruik maar zo 10/15% hoger tov het gemiddelde verbruik.
Ik tank altijd V-power (eigenlijk is dat euro 97, hogere klopvastheid dus meer energie per L) ik haal dan bij normaal gebruik +/- 1 op 10 / 1op 10,5. Dit betekend dat na 385KM (dagteller) mijn reserve lampje gaat branden. Reserve is +/- 5L dus goed voor 50 km. Max dus 435km op de dagteller.

Zomers haal ik bij normaal gebruik en gebruik van V-Power 1 op 11 / 1op 11,7. Bij 405km begint dan mijn reserve lampje te branden. + 5L reserve is max 465km.

In de winter is na +/- 435 km je tank zo goed als leeg.
In de Zomer is je tank +/- na 465 km zo goed als leeg.

Maar rijd je tank nooit helemaal leeg! Rotzooi wat onderin zit wordt dan door je brandstofpomp en door je injectienozzles gevoerd. Dit kan leiden tot verstoppingen of erger. Geloof me er zit altijd rotzooi onderin!

Om een heel lang verhaal kort te maken:
Gebruik je dagteller. Zet deze na elke tankbeurt op 0 en tank nooit later dan bij 400km! Zit je altijd goed en heb je zeker geen lampje nodig. ;)

NOTE: Als je wielomtrek is veranderd door aangepaste velgen dan kun je mijn hele verhaal vergeten. :roll:

Geplaatst: 21 jun 2010, 20:06
door KevinHoogendam
En met wat voor velgmaat rij je rond?

Ik rij met 17" en kan makkelijk tot de 500 rijden voor ik moet tanken. En dan gaat er hooguit 45 liter in.

Rolomtrek

Geplaatst: 22 jun 2010, 17:57
door clean mx-3
Kevinhoogedam,

Standaard is 205/55/15.
Dit betekend een wieldiameter van 615,52 mm.

In de zomer gerbruik ik 205/50/16.
Wieldiameter 619,60mm.

Ik rijd in de winter 195/65/15.
Wieldiameter 644,64mm.
(Dit zijn winterbanden, niet meegenomen in verhaal dagteller!)

Met standaard bedoel ik dus een wieldiameter van tussen de 615 en 620mm.

Als jij 17'' hebt, gebruik je een van deze maten:

225/35/17 = wieldiameter 595,60mm.

225/45/17 = wieldiameter 642,40mm.

205/50/17 = wieldiameter 645,00mm.

Maar hoogstwaarschijnlijk de 205/45/17 = wieldiameter 623,68mm.

Toch?

Geplaatst: 11 aug 2010, 11:40
door JForce
ik tank nu altijd BP ultimate, daar rijd ik ook langer op.

wel duurder, maar de auto rijd er wel veel soepeler op dan 95 bij de onbemande pomp.

En dat je met 17 inch meer km kan maken, komt omdat als je eenmaal op snelheid bent je minder energie nodig hebt om de wielen draaiende te houden.

Geplaatst: 11 aug 2010, 17:32
door MentaleJelleMx-3
JForce schreef:ik tank nu altijd BP ultimate, daar rijd ik ook langer op.

wel duurder, maar de auto rijd er wel veel soepeler op dan 95 bij de onbemande pomp.

En dat je met 17 inch meer km kan maken, komt omdat als je eenmaal op snelheid bent je minder energie nodig hebt om de wielen draaiende te houden.


bij onbemande pompen tinQ of zoiets dergelijks hebben ze goedkopere benzine waar meer rotzooi inzit... dit is wel af te raden, me ouders tankte dat altijd waardoor uiteindelijk de brandstofpomp vol rotzooi zat en dus kapot liep... duur grapje.... en ik weet normaal heb je het brandstof filter dat de rotzooi tegenhoud maarja als die eenmaal volzit dan duwt ie alles door naar de pomp haha...
zelf tank ik Shell 95 Fuelsave of Total 95 ultimate...

Geplaatst: 29 aug 2010, 19:54
door Gregory
JForce schreef:het is wel luxe want het is overbodig. je kan aan de naald ook wel zien dat je tank leeg is.

maar idd wel handig



en als de naald niet werkt
dan is het handig dat je zo'n lampje hebt die zegt

PING je bezine meter zegt vol
maar ik zeg bijna leeg



martinenijenhuis schreef:zoals ik al eens eerder zei; niet elke mx-3 heeft het lampje...

Het is niet gewoon een lampje in het tellerhuis plaatsen, wat misschien wel kan is het tellerhuis om wisselen met het eerste type, ik verwacht eigenlijk dat het lampje werkt op de stand van de naald....

Groetjes M&M



dit is niet het geval
want ik had eens gehad met mijn mx mijn meter stond halfvol
ik zeg ik kan nog lekker een eindtje doorrijden
na paar km's lampje brand

nu is het zo dat mijn wagen schokt als hij ZOGEZEGT leeg staat

want als ik tank kan ik maar 20 L max indoen

maar dit is al weer een tijdje geleden nu is de eerste keer dat ik weer rijd zonder dat hij schokt
en al 326 km dus op hoop van zegen is dit probleem opgelost



en ik had dat probleem ook met die naald
ik kom uit bocht keek naar mijn meter
en dan dacht ik van verbruikt mijn wagen serious zo veel??

maar toen zag ik de meter weer steigen :mrgreen:

Geplaatst: 29 aug 2010, 20:12
door martinenijenhuis
Gregory schreef:
JForce schreef:het is wel luxe want het is overbodig. je kan aan de naald ook wel zien dat je tank leeg is.

maar idd wel handig



en als de naald niet werkt
dan is het handig dat je zo'n lampje hebt ....


martinenijenhuis schreef:zoals ik al eens eerder zei; niet elke mx-3 heeft het lampje...

Het is niet gewoon een lampje in het tellerhuis plaatsen, wat misschien wel kan is het tellerhuis om wisselen met het eerste type, ik verwacht eigenlijk dat het lampje werkt op de stand van de naald....

Groetjes M&M



dit is niet het geval
want ik had eens gehad met mijn mx mijn meter stond halfvol
ik zeg ik kan nog lekker een eindtje doorrijden
na paar km's lampje brand




Zucht...omdat jij eens een probleem hebt met jouw meters, klopt het niet wat wij schrijven..... :? BEETJE jammer!!
Zo, ik moest het even kwijt :evil:

Groetjes M&M

Geplaatst: 29 aug 2010, 20:23
door Gregory
martinenijenhuis schreef:
Gregory schreef:
JForce schreef:het is wel luxe want het is overbodig. je kan aan de naald ook wel zien dat je tank leeg is.

maar idd wel handig



en als de naald niet werkt
dan is het handig dat je zo'n lampje hebt die zegt

PING je bezine meter zegt vol
maar ik zeg bijna leeg



martinenijenhuis schreef:zoals ik al eens eerder zei; niet elke mx-3 heeft het lampje...

Het is niet gewoon een lampje in het tellerhuis plaatsen, wat misschien wel kan is het tellerhuis om wisselen met het eerste type, ik verwacht eigenlijk dat het lampje werkt op de stand van de naald....

Groetjes M&M



dit is niet het geval
want ik had eens gehad met mijn mx mijn meter stond halfvol
ik zeg ik kan nog lekker een eindtje doorrijden
na paar km's lampje brand

nu is het zo dat mijn wagen schokt als hij ZOGEZEGT leeg staat

want als ik tank kan ik maar 20 L max indoen

maar dit is al weer een tijdje geleden nu is de eerste keer dat ik weer rijd zonder dat hij schokt
en al 326 km dus op hoop van zegen is dit probleem opgelost



en ik had dat probleem ook met die naald
ik kom uit bocht keek naar mijn meter
en dan dacht ik van verbruikt mijn wagen serious zo veel??

maar toen zag ik de meter weer steigen :mrgreen:




Zucht...omdat jij eens een probleem hebt met jou meters, klopt het niet wat wij schrijven..... :? BEETJE jammer voor je, zullen we dan maar zeggen!! zo ik moest het even kwijt :evil:

Groetjes M&M


ik denk dat dit kwam door de vuiligheid die in de tank zat
de vorige eigenaar was blijkbaar wat gierig wat brandstof betrefte

alles was vervuilt
de benzine filter in de tank zelf
de benzine filter onder de motorkap
heb al injectie cleaner gekocht maar er was te veel bezine in de tank
om alles uit te kuisen

mijn auto schokte al terwijl er nog zo'n goede 30 liter in de tank zit

maar het heeft wel wat geholpen hij schokt minder
en nu deze week is de eerste keer dat ik onder de helft zit met mijn benzine meter
en als ik op mijn voorlaatste streepje zit nog een keer zo'n pulletje in gieten
en op hoop van zegen dat dan alles is gekuist :lol:

MAAAR !! blijkbaar was mijn meter nooit defect :)
had bijna al een nieuwe vlotter gekocht
:mrgreen:

Geplaatst: 29 aug 2010, 20:24
door Hannes81
Dat probleem met de naald in snelle bochten heb ik ook. Hij reageert er snel op als de benzine schuin in de tank hangt. Maar dit corrigeert zich weer op het rechte stuk.

Ik heb volgens mij ook geen lampje, maar zorg altijd dat ik mijn dagteller op 0 zet als ik getankt heb (en houd de naald ook in de gaten). Hierdoor ben ik er achter gekomen dat mijn gemiddelde verbruik per tank over een aantal maanden bekeken (er gaat ongeveer een tank per week door) gelijk is. Hierdoor kun je het ook snel merken als de auto meer gaat verbruiken.

Ook zorg ik er voor dat ik een klein beetje onder een halve tank ga tanken zodat er ook minder risico is dat er bezinksel van de bodem los komt.

Ik tank meestal V-power of BP Ultimate en haal hiermee regelmatig een verbruik van 1:11 maar in de winter meestal 1:10. Het is in de winter niet alleen zo dat de brandstof anders is, ook de lagere temperatuur van de motor (extra warmte die door de kachel weg wordt genomen, meer koude buiten), meer electriciteitsverbruik door (mist)verlichting, achterruitverwarming en ruitenwissers lijken mij een lager rendement op te leveren (ik natuurlijk geen expert :P maar gok dat het wel klopt).

Geplaatst: 29 aug 2010, 20:29
door martinenijenhuis
@ Gregory mooi voor je dat het is opgelost..

Maar ga NIET gelijk zeggen dat het niet klopt wat iemand schrijft!!
Ga eerst eens kijken wat er is ;)

Groetjes M&M