Pagina 3 van 6

Geplaatst: 18 jan 2008, 13:54
door BruteFrits
Ik schakel op dit moment ook zo rond de 2500-3000rpm. De mijne rijdt nu 1:4, moet nog afgesteld worden...

Geplaatst: 18 jan 2008, 16:32
door Speldenknop
BruteFrits schreef:Ik schakel op dit moment ook zo rond de 2500-3000rpm. De mijne rijdt nu 1:4, moet nog afgesteld worden...


haha damn ik dacht dat mijne veel zoop!

Geplaatst: 18 jan 2008, 17:54
door Carthago
yellow schreef:
Carthago schreef:ook zeker niet te vroeg schakelijk met koude motor! zeker niet voor 2000 rpm gaan schakelen met koud blokkie en ook eigenlijk met koude motor zo min mogelijk ONDER de 2000 rpm komen, das zeer slecht voor het blok!


Kun je uitleggen waarom het slecht is om voor 2000 rpm te schakelen met een koude motor?


ja sker, volgens mij weten veel mensen dit niet maar als je als voorbeeld met koude motor met een constante versnelling optrekt of met een constante snelheid rijdt, en je zit zeg maar of op 1400 rpm of op 2500 rpm dan zal de belasting van lagers en draaiende delen in het blok bij 1400 rpm een heel stuk hoger zijn. Er zijn immers minder omwentelingen per seconde en er moet hetzelfde vermogen worden geleverd. Ook bij minder gasgeven op 1400 rpm dan op 2500 rpm zal de belasting nog een stuk hoger zijn bij 1400 rpm. Bij een koude motor is de olie nog behoorlijk stroperig en werken alle chemische additieven in de olie nog lang niet allemaal en goed (pas bij een olie temperatuur van ruim 70 graden C werken alle additieven pas optimaal in de olie, en rond de 90 a 100 graden C is de olie helemaal goed (vloeibaar genoeg))

Daar komt nog bij dat de motor onder de 2000 rpm een stuk minder snel opwarmt dan erboven, waardoor je langer met een koude motor rond rijdt wat ook weer schadelijker is. Je moet natuurlijk ook niet te hoog in toeren gaan zitten met een koude motor want dat is nog veel schadelijker! Al je je motor gewoon opwarmt door minimaal @ 2000 rpm te rijden en max zo rond de 3000/3500 rpm blijft en rustig aan doet met het gasgeven is het het beste :)

Ik zie vaak mensen als een gek wegtrappen met koude motor. Vaak diezelfde mensen beseffen niet dat als je vol gas en hoog in toeren rijdt met een motorolietemperatuur van onder de 50 graden C (na gemmideld minimaal 5 minuten rijden vanaf koude start komt je olietemperatuur pas boven de 50 graden C uit, dan is je koelvloeistof vaak al op temperatuur) dat je zeker 100(!!!) keer meer slijtage hebt in je blok dan dat de olie op bedrijfstemperatuur is.

Geplaatst: 18 jan 2008, 18:03
door yellow
Dat je niet veel toeren mag draaien met een koude motor wist ik wel. Dat is ook wel vrij logisch.

Maar dat je met een koude motor niet te weinig toeren mag draaien dat is echt nieuw voor mijn :oops:

Bedankt voor de uitleg ;)

Geplaatst: 18 jan 2008, 18:06
door Speldenknop
yellow schreef:Dat je niet veel toeren mag draaien met een koude motor wist ik wel. Dat is ook wel vrij logisch.

Maar dat je met een koude motor niet te weinig toeren mag draaien dat is echt nieuw voor mijn :oops:

Bedankt voor de uitleg ;)


naja dat is ook vrij logisch opzich, voelt gewoon hetzelfde als dat je in een te hoge versnelling een berg oprijdt; teveel belasting

Geplaatst: 18 jan 2008, 18:09
door yellow
Speldenknop schreef:
yellow schreef:Dat je niet veel toeren mag draaien met een koude motor wist ik wel. Dat is ook wel vrij logisch.

Maar dat je met een koude motor niet te weinig toeren mag draaien dat is echt nieuw voor mijn :oops:

Bedankt voor de uitleg ;)


naja dat is ook vrij logisch opzich, voelt gewoon hetzelfde als dat je in een te hoge versnelling een berg oprijdt; teveel belasting


Ik voel dat echt een stuk minder bij onze v6jes dan bij bijv. een 4 pitter

Geplaatst: 18 jan 2008, 18:12
door Speldenknop
yellow schreef:
Speldenknop schreef:
yellow schreef:Dat je niet veel toeren mag draaien met een koude motor wist ik wel. Dat is ook wel vrij logisch.

Maar dat je met een koude motor niet te weinig toeren mag draaien dat is echt nieuw voor mijn :oops:

Bedankt voor de uitleg ;)


naja dat is ook vrij logisch opzich, voelt gewoon hetzelfde als dat je in een te hoge versnelling een berg oprijdt; teveel belasting


Ik voel dat echt een stuk minder bij onze v6jes dan bij bijv. een 4 pitter


daar heb je zeker gelijk in, maar toch vind ie het niet fijn ;)

Geplaatst: 18 jan 2008, 18:30
door scary
koude motor schakel ik bij 2500 en warm schakel ik 4500 en als ik aan het vlammen ben schakel ik 6500.

Geplaatst: 19 jan 2008, 18:52
door darkcobra
zodra de motor warm is schakel ik pas tot ie een lekker geluid maakt :bouncered:

Geplaatst: 21 jan 2008, 09:12
door Marcjuh
Met een koude motor natuurlijk altijd een beetje voorzichtig...

Bij een warme motor is het net hoe druk het op de weg is, hoeveel haast ik heb en hoeveel zin ik herrie heb.... over het algemeen schakel ik op geluid en niet op touren (staat natuurlijk gelijk aan elkaar )...

Maar die 400k op 1 tank red ik echt alleen met 90% snelweg ... anders kan ik daar naar fluiten... en is het eerder 300k op 1 tank.