Ranges?!

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

mx almere
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1788
Lid geworden op: 24 mei 2004, 13:52
Locatie: Almere

Bericht door mx almere »

Natuurlijk heeft ie wel gelijk in de zin dat het mooi zou zijn als we de gegevens hadden, maar als je vantevoren weet dat je niets groots hoeft te verwachten en dat het testen duurder is dan het veranderen zijn er niet veel mensen die dat zullen doen.
Maar hetzelfde geldt voor de katvervanger, open luchtfilters, einddempers en dat soort dingen.

Als je echt gaat voor zoveel mogelijk power, weten we allemaal dat je het niet van dit soort dingen moet hebben, dan moet je gewoon een grotere motor hebben, een turbo, supercharger of nos. Dan wordt het ook de moeite om de dyno op te gaan.
Gebruikersavatar
mx3freak
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2095
Lid geworden op: 19 dec 2003, 19:06
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door mx3freak »

mx almere schreef:Als je echt gaat voor zoveel mogelijk power, weten we allemaal dat je het niet van dit soort dingen moet hebben

alle beetjes helpen, optimaliseren heet dat ;) :mrgreen:
even a broken clock gets to be right twice a day.
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

Dat is waar, een punt voor mx3freak :bier:

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
mx3freak
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2095
Lid geworden op: 19 dec 2003, 19:06
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door mx3freak »

martinenijenhuis schreef:Dat is waar, een punt voor mx3freak :bier:

Groetjes M&M

wat heb ik nu gewonnen?? :lol:
even a broken clock gets to be right twice a day.
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

Neelis schreef:Mooie verhalen ben ik niet zo van, ik hou meer van tastbaar resultaat.
Is er niemand die binnenkort z'n wagen gaat rangen en zin heeft om even op de dyno te gaan?


wat denk je zelf? dat je ineens 20pk meer hebt? of geloof je ook in het verhaal dat je van een openluchtfilter ook een boel meer pk's krijgt...

zoals mx3freak aangeeft is het een methode om de motor nets iets soepeler te laten draaien, net alsdat je doet met betere bougies, andere kabels, CAI, andere uitlaat, katvervanger etc...

dit zijn allemaal aanpassingen die niet ineens zorgen voor tig meer pk's, maar zorgen er wel voor dat de motor net even beter loopt als dat ie van de fabrieksband afkwam..

Ik zit hier als noob op een MX3 forum en ik stel een vraag over rangen. Dan wordt mij verteld dat ik even moet gaan uitvinden of dat rangen wel werkt. Leuk forum hier :D


naja, als je even verder gezocht had, en je er eerst in verdiept had, en dan begint dwars te liggen dat je er niks van geloofd, zoals je ook hebt kunnen lezen zijn er mensen die uit eigen ervaring aangeven dat het wel IETS uitmaakt...

maar goed, denk dat het ook een gevoelskwestie blijft, net als met een openluchtfilter, dan heb je door het geluid ook het idee dat ie beter rijdt en harder gaat als daarvoor, terwijl dat klinkklare bull is natuurlijk...

goed, en het is ook wel allemaal mooi dat er meer lucht in komt, maar wil je het echt effectief merken, dan zul je toch ook moeten denken aan een benzinedrukregelaar... denk dat je dan meer zal merken als alleen met het aanpassen van de luchtgegevens...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
Neelis
New member
New member
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 feb 2005, 21:35
Locatie: Leerdam

Bericht door Neelis »

Bedankt voor jullie reactie en ik zit cker met pleziet op dit forum, maar er hangt gewoon een waas rondom het rangen. Iedereen zegt DAT het werkt, maar een goede uitleg HOE het werkt krijg ik niet en Verwijk is ook niet te mailen, die kun je alleen bellen.
Er wordt geschreven dat je geen 20 pk wint, maar er wordt wel gesproken over dat je 8,5 % vermogen wint, das toch ruim 10pk. Dat vind ik wel een hoop. Icm een cat vervanger win je al 20 pk volgends de theorieen.

Waar ik op zit te wachten is een sluitende verklaring van hoe het werkt en WAAROM het gebeurt. Ik hoop dat iemand hier nog mee komt.

mx3freak schreef:
Neelis schreef:Dus ik moet opdraaien voor jullie vage verhalen, moet niet gekker worden ;)

Ik mail Verwijk wel om een uitleg, misschien kunnen hun meer vertellen.


niks vage verhalen, allemaal persoonlijke ervaringen...


Dat blijf ik vage verhalen vinden ;)

Ik zit in de Puch Maxi wereld en beheer ook drie websites in die wereld en als je tegen een user zegt dat een powerfilter ervoor zorgt dat hij harder gaat en sneller optrekt dan geloven ze dat, das een psychisch ding. In praktijk maakt je brommer een harder geluid, je gasreactie gaat er iets op vooruit, maar pk's en km/h winnen doe je niet. Mijn gevoel zegt dat dat bij rangen ook zo is...
NOG geen MX-3 rijder.
mx almere
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1788
Lid geworden op: 24 mei 2004, 13:52
Locatie: Almere

Bericht door mx almere »

Verwijk is er door omstandigheden mee gestopt. Ik heb thuis een brief met de gegevens van het bedrijf dat deze activiteiten over heeft genomen, ik zal het vanavond posten. Maar dat je van hun geen reactie krijgt is dus niet raar.

Maar heb je je puch maxi met powerfilter al op de dyno gehad dan?
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

T is niet helemaal waar dat een puch niet meer vermogen krijgt door een powerfilter. of hij heeft injectie aan boord.

Een powerfilter helpt wel degelijk bij een carburateur. t is zelfs zo dat je je blok kan opblazen bij een te grote pfilter (buurman zat in de racewereld daar heb ik t van)

Carb is tot 25% vermogenswinst
injectie tot 5%
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

Neelis schreef:Bedankt voor jullie reactie en ik zit cker met pleziet op dit forum, maar er hangt gewoon een waas rondom het rangen. Iedereen zegt DAT het werkt, maar een goede uitleg HOE het werkt krijg ik niet en Verwijk is ook niet te mailen, die kun je alleen bellen.
Er wordt geschreven dat je geen 20 pk wint, maar er wordt wel gesproken over dat je 8,5 % vermogen wint, das toch ruim 10pk. Dat vind ik wel een hoop. Icm een cat vervanger win je al 20 pk volgends de theorieen.


idd, volgens de theorieen win je evt zoveel pks, in praktijk zal het altijd wel te verwaarlozen zijn....

20pk met kvv is ook niet waar, je geeft de uitlaatgassen de mogelijkheid om sneller uit te stoten, maar denk dat het overall gezien echt niet zoveel zal uitmaken, misschien eens een x 8/10pk ofzo.

en dan kom je weer bij het feit dat dit zulke kleine verschillen zijn dat je dit echt niet gaat merken. 136 of 150pk, verschil is er wel offcourse, maar die 14pk zorgt er nu echt niet voor dat je ineens in je stoel gedrukt wordt als je optrekt, dus dat verschil merk je echt niet.....

Waar ik op zit te wachten is een sluitende verklaring van hoe het werkt en WAAROM het gebeurt. Ik hoop dat iemand hier nog mee komt.
Ik mail Verwijk wel om een uitleg, misschien kunnen hun meer vertellen.


dit kon ik nog vinden als reactie op een ander forum:

Code: Selecteer alles

Ze zetten een signaal op een van de draden bij de stekker van de VAF. Blijkbaar zou dit een signaal moeten zijn dat er erg veel lucht naar binnen komt, buiten de ranges waar normaal mee gerekend wordt. Hierdoor merkt je ECU dat er meer lucht beschikbaar is en gaat ie dat daarna gebruiken. De gegevens zouden op de ECU moeten staan, waar anders staan dit soort gegevens opgeslagen???? 


BRON: mx-almere :mrgreen:

Dat blijf ik vage verhalen vinden ;)

Ik zit in de Puch Maxi wereld en beheer ook drie websites in die wereld en als je tegen een user zegt dat een powerfilter ervoor zorgt dat hij harder gaat en sneller optrekt dan geloven ze dat, das een psychisch ding. In praktijk maakt je brommer een harder geluid, je gasreactie gaat er iets op vooruit, maar pk's en km/h winnen doe je niet. Mijn gevoel zegt dat dat bij rangen ook zo is...


naja, je wilt blijkbaar alleen maar horen wat jou aanstaat, er is nu toch al paar x verteld door mensen die het gedaan hebben dat het daadwerkelijk wel IETS uitmaakt, hoe moeilijk is het dan om te begrijpen dat het ook wel eens iets verschil kan maken..

verwijk ranged ook andere merken autos hoor, is niet alleen een mx3 aangelegen zaak, anders had ie het niet druk denk ik, want zoveel mx3s zijn er nu ook weer niet in NL...

ik heb het zelf niet gedaan , ook omdat ie te ver weg zit, maar ik denk dat dit soort dingen wel serieus iets verschil kan maken, echter is het verschil niet groot.

ik gaf ook aan in mijn vorige bericht dat je dit soort dingen ook niet moet zien als serieuze tuning, maar meer als reden om de motor iets soepeler te laten lopen...

het is niet direct een andere nokkenas of wat dan ook wat je plaatst... je veranderd wat in de cpu van de auto, verder niks ingrijpends...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
mx almere
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1788
Lid geworden op: 24 mei 2004, 13:52
Locatie: Almere

Bericht door mx almere »

turbulence schreef:BRON: mx-almere :mrgreen:


He, dat is nog uit de tijd dat ik nog wel eens zinnige dingen zei. :bier:
Gesloten