electrische super charger

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
MDC
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 jul 2005, 00:00
Locatie: Almelo

Bericht door MDC »

Oke heb dat ding inelkaar zitten, maar nu vraag ik mij eigenlijk af of het idd wel werkt.

Te bedenken dat de lucht die wordt door geslingerd naar de motor eerst door de klep heen moet en die regeld eigenlijk alles. Dus het effect dat zal ontstaan is dat de lucht op een dood punt zal stuiten zodra de klep zich zal sluiten. Motor management aanpassen is dan een optie maar dan voorzie ik nog prob. Klep slopen heeft gen zin want dan heeft de motor zoiets van bekijk het maar. Zitten denk ik in praktijk toch nog wel wat meer haken en ogen aan dan in de theorie.

Het geen dat ik heb gebruikt is het volgende om hem te maken:

- 12 Volt motor van vliegtuig modelbouw op 22.000 toeren per min.
- Propellor van comp. die de diameter heeft van een verfblik.
- Leeg verfblik.
- 1spi uitgerekend (1 square per inche)

Wat mij verteld is bij de hobbywinkel is dat 1spi staat aan 500 pond druk per vierkante meter. Nou dan moet je die druk gaan uitrekenen in de oppervlakte van dat verfblik.

Berekening:

Straal x straal x 3,14 = oppervlakte

1spi : oppervlakte = luchtdruk

Als ik het goed heb klopt deze berekening, maar ik blijf toch mijn twijfels houden over de effectiviteit van deze homemade charge?
Afbeelding
Gebruikersavatar
mx3freak
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2095
Lid geworden op: 19 dec 2003, 19:06
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door mx3freak »

dan gebruik je hem niet goed, je moet hem alleen gebruiken op full throttle...
even a broken clock gets to be right twice a day.
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

Dat je er 1 psi mee behaald lijkt mij vrij sterk...
De lucht stroom zal best groot zijn, maar een druk opbouw van 1 psi lijkt mij heel erg sterk...

Maar goed, dat die klep dicht staat houd in dat je geen gas geeft dus wat zou je dan willen met extra lucht?

Nogmaals een hoge luchtstroom proberen te creeren zal gepaart moeten gaan met een flinke druk opbouw..
Je zal dus een grotere hoeveelheid lucht de cilinder in moeten drukken als dat deze van zich zelf als inhoud heeft.
Als dat zou lukken met een plastic computer fan zouden alle merken die met turbo's rijden dit allang hebben gedaan..

Overgens als het waar zou zijn dat je 1 psi druk zou creeren met dit fannetje zou de lucht een veel hogere tempratuur moeten hebben als de buitenlucht, en dat zou je weer vermogen gaan kosten..

Ook vraag ik me af of het haalbaar zou zijn zonder ecu aanpassingen, zelfs al zou je een echte turbo kopen, en verder niks aanpassen aan je brandstof management zal je daar naar mijn idee vrij wel niets mee berijken..

just my 2cents
Gebruikersavatar
MDC
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 jul 2005, 00:00
Locatie: Almelo

Bericht door MDC »

Het was ook een tryout om te kijken wat het effect was en de fan van de com is dan bijdeze wel aangepast met een andere motor.

1spi realiseren is idd moeilijk te meten vandaar te theoretische berekening op wiskundige basis, maar zoals eerder al in een post heb ook ik er een hard hoofd in. Hoe wil je het gaan regelen als je het gaspendaal loslaat? de druk zal blijven opbouwen omdat de fan hem van binnenuit aanzuigt en blijft doorstromen tegen de dichte klep. De motor van de fan zal dan steets zwaarder moeten gaan lopen met als gevolg dat deze oververhitraakt en er mee stopt. Mijn conclussie is dat het geen zin heeft om dit als doe het zelf paket te gaan maken. Heb het geprobeerd en ben gewoon weer wat wijzer.

Tijdverspilling? NEE. Waarom? Dit soort dingen zet mensen aan het denken en dat is nooit overbodig. Heb nu wel een extra sterke ventilator op de kamer of ik bouw hem om tot hovercraft (kan ik mooi rondjes maken in de vijver :lol: )
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

Was ook geen aanval hoor ;) maar goed zo te lezen zijn we het helemaal eens...

Overgens ben ik met je eens dat je alles moet proberen...
Gebruikersavatar
mx3freak
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2095
Lid geworden op: 19 dec 2003, 19:06
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door mx3freak »

ik ga het binnenkort proberen, ik heb zo een ding thuis liggen, niet geschoten is altijd mis, toch?
even a broken clock gets to be right twice a day.
aggressor
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2040
Lid geworden op: 26 jan 2005, 12:50
Locatie: leiden

Bericht door aggressor »

ok en als het bij jou goed gaat volg ik je op ;)
Gebruikersavatar
fuzzy
New member
New member
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:08
Locatie: Nieuwegein (Utreg)

Bericht door fuzzy »

"1spi realiseren is idd moeilijk te meten vandaar te theoretische berekening op wiskundige basis, maar zoals eerder al in een post heb ook ik er een hard hoofd in. Hoe wil je het gaan regelen als je het gaspendaal loslaat? de druk zal blijven opbouwen omdat de fan hem van binnenuit aanzuigt en blijft doorstromen tegen de dichte klep. De motor van de fan zal dan steets zwaarder moeten gaan lopen met als gevolg dat deze oververhitraakt en er mee stopt. Mijn conclussie is dat het geen zin heeft om dit als doe het zelf paket te gaan maken. Heb het geprobeerd en ben gewoon weer wat wijzer"

De fan draaid alleen als je je gas vol open hebt, evt. op 3/4 gas.
en als je je gas los laat en dus ook je klep sluit dan stopt de fan ook.
en het is indd wel raadzaam om je benzine toevoer omhoog te halen op dat moment dat die charger gaat werken bij vol gas want meet lucht=meer brandstof.
ECU aanpassingen zou niet over bodig zijn want je zit toch ook met luchtmetingen die toch een beetje in de weg zitten.
bij mij werkt het ook niet optimaal.
heb er geen brandstof pomp op zitten en ook geen ecu aanpassing maar ik merk wel verschil.
Gebruikersavatar
Bazup
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 jun 2005, 16:22

Bericht door Bazup »

Ik heb er laatst ook een willen aanschaffen, ze waren inderdaad vrij goedkoop te vinden op het internet. Toen kwam ik terecht op een Honda Forum, waar ze probeerden te bewijzen dat een Electronische Supercharger geen zin heeft. Ik heb nog gezocht maar kan het Topic nergens meer vinden helaas, het was best interessant. :? Is er iemand die kan aangeven waardoor een electronische Super charger NIET zou werken? :cry:
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

Neem aan dat je alles hierboven al gelezen hebt...?
Plaats reactie