Pagina 12 van 13

Geplaatst: 03 aug 2007, 21:24
door Dennis_MX3
95 kan wel, maar op 98 zal hij waarschijnlijk beter lopen, omdat het blok een hogere compressie heeft.
Correct me if I'm wrong!

Geplaatst: 03 aug 2007, 21:25
door turbulence
marcel v6 schreef:Op welke benzine kan ik het beste gaan rijden als ik de ZE erin heb liggen?


ik gooi altijd ron98 erin.... zowieso voor het gevoel loopt ie net iets fijner met ron98 ook met de k8...

De octaan-behoefte van een motor wordt in belangrijke mate bepaald door de compressieverhouding. Deze wordt door de motor-constructeur gekozen. Alle auto's die na ca 1990 zijn gefabriceerd moeten probleemloos op benzine met een octaangetal van 95 (Euro 95) kunnen rijden. Er zijn ook een aantal typen motoren, met name de meer sportieve, die kunnen profiteren van een hoger octaangetal, zoals 98 bij Super Plus. Deze motoren zijn daartoe uitgerust met "knock"-sensoren ("anti-klop" sensoren) en een ge-avanceerd motor management systeem dat een betere klopvaste benzine herkent (een benzine met een hoger octaangetal) en de belangrijke motor-instellingen daarop aanpast. De auto's welke uitgerust zijn met dergelijke motoren presteren beter op een brandstof met een hoger octaangetal (Super Plus 98 ), maar kunnen ook probleemloos Euro 95 gebruiken of natuurlijk Shell Pura, om zo te kiezen voor de (milieu/motor) voordelen van dit product.


bij Ron98 is de zuiverheid van de benzine stuk hoger; het gehalte aan goed-brandbare 'benzine-moleculen' (koolwaterstofketens). Hoe hoger het octaangetal, des te hoger van kwaliteit de benzine, en des te minder kans op 'pingelen' (= onregelmatige verbranding?)

maar goed is wel stukje duurder als 95 dus hierin zul je zelf de keuze moeten maken... ZE loopt verder probleemloos op 95

Geplaatst: 04 aug 2007, 14:21
door marcel v6
En heb gisteren ook te horen gekregen dat je een ZE niet hoeft in te rijden.
Alleen moet je de eerste tijd even rustig aan doen met je nieuwe koppeling.

Geplaatst: 04 aug 2007, 14:42
door MarcX3
marcel v6 schreef:En heb gisteren ook te horen gekregen dat je een ZE niet hoeft in te rijden.
Alleen moet je de eerste tijd even rustig aan doen met je nieuwe koppeling.


dus de klze moet je wel inrijden. Koppeling moet ingereden worden. en de eerste tijd is wel een paar 100 km he

Geplaatst: 04 aug 2007, 14:44
door marcel v6
KLZE hoef je NIET in te rijden volgens Bastian ;)
En de koppeling ga ik 1000km inrijden.

Geplaatst: 04 aug 2007, 15:20
door jeroentje.nl
rijd de eerste 500km rustig aan raad ik altijd aan.
Er zit namelijk nog een hoop oude olie hier en daar.

Dan bij 1000km de olie verversen

Geplaatst: 30 aug 2007, 10:13
door marcel v6
Is het ook zo dat een 2,5L blok veel sneller warmer word dan een 1.8 blok?
Merk wel de laatste tijd dat me koelvin veel sneller aanslaat.

Geplaatst: 30 aug 2007, 10:33
door turbulence
marcel v6 schreef:Is het ook zo dat een 2,5L blok veel sneller warmer word dan een 1.8 blok?
Merk wel de laatste tijd dat me koelvin veel sneller aanslaat.


ZE is inderdaad een hetere motor als de k8, dus dat kan kloppen... fan hoort normaal niet heel snel aan te slaan, of je moet echt stukken geplankt hebben

Geplaatst: 30 aug 2007, 11:00
door marcel v6
Gewoon stadverkeer en dan slaat ie regelmatig aan.
Zou het ook niet komen Jeroen dat ik me standaard luchtfilterhuis nog heb :roll:
Want zoals je zegt hetere motor die moet dus ook genoeg koeling kunnen krijgen.

Geplaatst: 30 aug 2007, 11:17
door WhiteFinish
Het wel of niet aanslaan van je koelvin heeft niks te maken met je luchtfilterhuis.

De koelvin slaat namelijk aan bij een bepaalde temperatuur van je koelvloeistof. Normaal bij het rijden wordt deze gekoeld door de rijwind.
Als je langere tijd korte stukjes rijd (stadsverkeer) kan deze dus eerder aanslaan.