Stotteren warme motor, weet iemand de oorzaak.

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Remco-
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 228
Lid geworden op: 24 aug 2008, 19:37

Bericht door Remco- »

hmm, waar heb je die MX3 vandaan? Voordat ik mijn MX3 kocht heb ik een aantal andere MX3's bezocht... 1 van deze (volgens mij in Beerta) had volgens mij exact dit zelfde probleem. Tijdens de proefrit de auto een beetje getest... maar merkte eigenlijk meteen al dat als we gas gaven tot zo'n 4000-5000 toeren en dan gas losliet, toerental liet zakken tot 1500-2000 en dan weer gas gaf dat hij ook in hield. Weet alleen niet precies wat dat geweest is..
Gebruikersavatar
Slome
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 jul 2008, 11:45
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Slome »

Manuel schreef:Laat ik het zo zeggen:

Ik start de koude motor en rij door de bebouwde kom zonder enig probleem. Bij verkeerslichten loopt de auto netjes stationair en ik kan normaal optrekken op welke manier dan ook.
Vervolgens volgt er dan een rit over de snelweg waarbij de motor goed warm wordt. Tijdens de snelwegritten geen enkel probleem. Dan bij het ingaan van de bebouwde kom loopt hij nog steeds netjes stationair. wegtrekken geen probleem maar dan bij langzaam rijden en dan weer op willen trekken is dit met een hort en een stoot tot ongeveer 2000 toeren. Daarboven is alles weer probleemloos. Tijdens doorschakelen geen probleem.
Het is dus maar een heel klein gedeelte in het toerenbereik wat problemen oplevert. De motor houdt dan even kort in alsof alles wordt afgesloten om vervolgens weer op te pakken en bij ongeveer 2200 toeren weer normaal door te gaan.

Klinkt zeeeeer bekend!

heb hetzelfde in oktober (ongeveer) ook gehad. Ontsteking is defect: (lees: is defect aan het gaan), heb er toen nog paar weken mee gereden tot hij ineens spontaan doodviel. Nieuwe ontsteking via de club hier gevonden, verse bougies + kabels (magnecur 8,5mm, degene die erop zaten waren niet veel soeps) en de auto loopt weer als nieuw.

Helaas maar als ik het zo lees kost het je een andere ontsteking. Ik zou uit voorzorg in elk geval de bougiekabels ook mee vervangen als je toch bezig bent. Dit is een vaker voorkomend probleem wanneer de kabels dun zijn en ouder worden. De weerstand wordt dan te hoog -> is ergens een topic over te vinden via de search.

Een mogelijke oplossing zou ook een HEI-module kunnen zijn, maar weet niet zeker.

Ow, btw, voor je een nieuwe/verse ontsteking gaat zoeken, doe eerst even de weerstand check in je bougiekabels.
"Knie aan de grond.... steppie aan de grond.... stuur aan de grond... kop op de grond, asfalt in je mond, motor in de stront en struik in je kont."
Manuel
New member
New member
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2009, 16:16
Locatie: Vlaardingen (Zuid-Holland)

Bericht door Manuel »

Remco- schreef:hmm, waar heb je die MX3 vandaan? Voordat ik mijn MX3 kocht heb ik een aantal andere MX3's bezocht... 1 van deze (volgens mij in Beerta) had volgens mij exact dit zelfde probleem. Tijdens de proefrit de auto een beetje getest... maar merkte eigenlijk meteen al dat als we gas gaven tot zo'n 4000-5000 toeren en dan gas losliet, toerental liet zakken tot 1500-2000 en dan weer gas gaf dat hij ook in hield. Weet alleen niet precies wat dat geweest is..


Ik heb um uit Brabant maar tijdens de proefrit en ook de eerste dagen nadat ik hem had aangeschaft was er nog geen probleem. Net een week na de aanschaf is het begonnen.
Fear is temporary. Regret is Forever...
Manuel
New member
New member
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2009, 16:16
Locatie: Vlaardingen (Zuid-Holland)

Bericht door Manuel »

Slome schreef:
Manuel schreef:Laat ik het zo zeggen:

Ik start de koude motor en rij door de bebouwde kom zonder enig probleem. Bij verkeerslichten loopt de auto netjes stationair en ik kan normaal optrekken op welke manier dan ook.
Vervolgens volgt er dan een rit over de snelweg waarbij de motor goed warm wordt. Tijdens de snelwegritten geen enkel probleem. Dan bij het ingaan van de bebouwde kom loopt hij nog steeds netjes stationair. wegtrekken geen probleem maar dan bij langzaam rijden en dan weer op willen trekken is dit met een hort en een stoot tot ongeveer 2000 toeren. Daarboven is alles weer probleemloos. Tijdens doorschakelen geen probleem.
Het is dus maar een heel klein gedeelte in het toerenbereik wat problemen oplevert. De motor houdt dan even kort in alsof alles wordt afgesloten om vervolgens weer op te pakken en bij ongeveer 2200 toeren weer normaal door te gaan.

Klinkt zeeeeer bekend!

heb hetzelfde in oktober (ongeveer) ook gehad. Ontsteking is defect: (lees: is defect aan het gaan), heb er toen nog paar weken mee gereden tot hij ineens spontaan doodviel. Nieuwe ontsteking via de club hier gevonden, verse bougies + kabels (magnecur 8,5mm, degene die erop zaten waren niet veel soeps) en de auto loopt weer als nieuw.

Helaas maar als ik het zo lees kost het je een andere ontsteking. Ik zou uit voorzorg in elk geval de bougiekabels ook mee vervangen als je toch bezig bent. Dit is een vaker voorkomend probleem wanneer de kabels dun zijn en ouder worden. De weerstand wordt dan te hoog -> is ergens een topic over te vinden via de search.

Een mogelijke oplossing zou ook een HEI-module kunnen zijn, maar weet niet zeker.

Ow, btw, voor je een nieuwe/verse ontsteking gaat zoeken, doe eerst even de weerstand check in je bougiekabels.


Ik zal de kabels dan eerst maar eens doormeten ;)
Fear is temporary. Regret is Forever...
Manuel
New member
New member
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2009, 16:16
Locatie: Vlaardingen (Zuid-Holland)

Bericht door Manuel »

Ik heb hier op het forum een andere ontsteking gekocht en gisteren even gemonteerd. Deze kwam van een '97-er af en ik heb zelf een '94-er. Nu past het probleemloos echter starten doet de MX er niet mee.

Iemand enig idee waarom deze eventueel niet uitwisselbaar zou zijn? Zo'n ding doet in een nieuwer type niks meer of minder dan in een ouder lijkt me.
Fear is temporary. Regret is Forever...
PascalMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 12 mar 2006, 22:15
Locatie: Musselkanaal

Bericht door PascalMX3 »

Je hebt 2 type aansluitingen, ofwel 2 verschillende verdelerkappen:

4 5 3
6 1 2

en:

6 4 5
1 2 3

Kijk ff op je oude(kapotte) ontsteking, hoe daarop de aansluitingen zijn.

Volgorde op het blok is:

1 3 5
2 4 6
Manuel
New member
New member
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2009, 16:16
Locatie: Vlaardingen (Zuid-Holland)

Bericht door Manuel »

Hoi,

Dat klopt inderdaad en ik had ze dus ook als zodanig aangesloten. Maar echt niet starten hoor. Verder is er toch niets anders lijkt me?
Fear is temporary. Regret is Forever...
PascalMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 12 mar 2006, 22:15
Locatie: Musselkanaal

Bericht door PascalMX3 »

Is jou mx-3 voor of na de facelift. Als die na is, dan heb jij waarschijnlijk de K834 ontsteking. Deze is vrij exclusief, omdat de meesten op de kl-01 draaien. Op mx-3's tussen 1994 en 1996 zijn de K834 gebruikt.
De aansluiting naar de bobine is anders met deze ontsteking.

Dus, kijk ff goed op je oude ontsteking.
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Klopt idd. Zijn niet uitwisselbaar.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Manuel
New member
New member
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2009, 16:16
Locatie: Vlaardingen (Zuid-Holland)

Bericht door Manuel »

Hij is van voor de facelift en de aansluitingen zijn hetzelfde.

Maar vanwaar zijn ze niet uitwisselbaar, alles lijkt overeen te komen?
Fear is temporary. Regret is Forever...
Plaats reactie