Pagina 2 van 6

Geplaatst: 15 jan 2008, 22:51
door bramx3
schakel wanneer ik zin heb ;)
let niet zo op de toeren , maar als ik moet schatten , normaal rond de 4000 toeren

Geplaatst: 15 jan 2008, 23:15
door WhiteFinish
Ligt aan mijn haast en mijn zin. Als ik relaxt wil rijden schakel ik rond de 3000-3500. Als ik zin heb om een beetje power te gebruiken 5500-6000

Geplaatst: 15 jan 2008, 23:21
door Speldenknop
400 km red ik niet met 1 tank,

met V-power zit ik op de 365 km

maar rijd dan ook weinig snelweg

schakel best wel snel door meestal, hoeveel RPM weet ik niet, 70 in zn 5 iig..

Geplaatst: 15 jan 2008, 23:43
door Carthago
Hmm met koude motor kun je het beste gwoon vlak voor de 3000 rpm ergens schakelen, ook zeker niet te vroeg schakelijk met koude motor! zeker niet voor 2000 rpm gaan schakelen met koud blokkie en ook eigenlijk met koude motor zo min mogelijk ONDER de 2000 rpm komen, das zeer slecht voor het blok! ook moet je onthouden dat de motor nog niet op temperatuur is als de koelvloeistoftemp.meter dit aangeeft, als koelvloeistof op temp is, is de olie bijna altijd nog onder de 50 graden C.

Wil je echt zuinig rijden met een warme motor dan zul je zo ongeveer net voor of rond de 3000 RPM moeten schakelen als je RUSTIG(!) optrekt. Met meer gas wordt je cilindervulling alweer anders op hogere (en ook lagere) toeren en je blok draait zeker niet optimaal met veel gas laag in toeren. Het hangt van zoveel factoren af wanneer je moet schakelen om zuinig te rijden, moeilijk iets over te zeggen ;)

Kweet wel dat ik weinig tijd heb om op de toerenteller te letten als ik "lkkr door rij" met mn klze 8)

Geplaatst: 16 jan 2008, 13:12
door BlackSheep
Schakel normaal gesproken ronde de 3500 - 4000 toeren.

Eenmaal op temperatuur (olietemp ca 100 C. ) dan wordt het al eerder 4500-5000-5500 toeren (afhankelijk van me doelstelling). Dit allen bij een 1.6 (lpg)


Wat ik wel merk is dat de mx-3 een hoog toeren blokje heeft, veel vermogen bij een relatief hoog toeren tal (in vergelijking met andere wagens). Wat ie zeker niet lekker vind is lage toeren. (zie eerder antwoord). Rij zelf ong 1 op 9 (lpg dan wel te verstaan ;) )

Geplaatst: 16 jan 2008, 14:34
door marcel v6
Ik schakel met koude motor tussen 2000 a 3500 toeren.
Warme motor tussen de 4000 a 6800 toeren.

En sinds de ZE erin gelegt is rij ik met volle tank 440 km.
En dat voor een 2,5L :bier:

Geplaatst: 16 jan 2008, 15:42
door Carthago
marcel v6 schreef:Ik schakel met koude motor tussen 2000 a 3500 toeren.
Warme motor tussen de 4000 a 6800 toeren.

En sinds de ZE erin gelegt is rij ik met volle tank 440 km.
En dat voor een 2,5L :bier:


Dat is veel km zeg! dat krijg ik echt niet voor elkaar met mn ze :shock: heb je de tank dan op de laatste druppel leeg en rij je super rustig?

Geplaatst: 16 jan 2008, 15:47
door marcel v6
Ik blaas in me tank voor de laatste beetjes benzine :mrgreen:

Ik rij de helft van me tank op de snelweg en de rest stadverkeer.
En als het lampje begint te branden ga ik tanken.
Ik rij altijd netjes :)
Behalve niet op de snelweg :shine:

Geplaatst: 18 jan 2008, 07:10
door Ferio
Bij een koude motor tegen 2,5 en als hij lekker opgewarmt is schakelde ik rond de 4000,4500.

Geplaatst: 18 jan 2008, 13:15
door yellow
Carthago schreef:ook zeker niet te vroeg schakelijk met koude motor! zeker niet voor 2000 rpm gaan schakelen met koud blokkie en ook eigenlijk met koude motor zo min mogelijk ONDER de 2000 rpm komen, das zeer slecht voor het blok!


Kun je uitleggen waarom het slecht is om voor 2000 rpm te schakelen met een koude motor?