tankje koelvloeistof telkens leeg

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Bericht door Pointy »

xedos schreef:dan wordt de druk te hoog lijkt het wel. lijkt in dat geval wel op een koppakking.


Of lucht in je radiator bij een koude motor die door de warmte de koelvloeistof naar buiten drukt.
Toen mijn radiatordop lek was en er lucht in m'n systeem zat stond het expansievat ook tot het nokkie vol.
Vooral nadat ik in eerste instantie alleen het expansievat bij had gevuld wegens een te laag pijl..
Gebruikersavatar
djman
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 173
Lid geworden op: 07 mar 2010, 11:33
Locatie: oudkarspel

Bericht door djman »

Ja dat ken ook maar heb heb op meerdere bij gevuld. Maaar hoe onrlucht ik hem dan ken ik dat nog wel proberen voor ik vrijdag naar huis ga.
seat leon topsport 1.9 tdi curpra
Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Bericht door Pointy »

djman schreef:Ja dat ken ook maar heb heb op meerdere bij gevuld. Maaar hoe onrlucht ik hem dan ken ik dat nog wel proberen voor ik vrijdag naar huis ga.


Op koude motor je radiatordop er af en controleren of het peil hoog genoeg is. Maar als het goed is heb je die stap al gehad?
Gebruikersavatar
djman
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 173
Lid geworden op: 07 mar 2010, 11:33
Locatie: oudkarspel

Bericht door djman »

ja heb hem bij beide dopjes bij gevuld dus dat moet wel goed zijn ga morgen stuk rijden 130 km dus stop na half uurtje ff om te kijken of de slangen hard zijn als je er in knijpt want als dat zo is staat er teveel druk op dan zou bijna zeker me koppaking zijn
seat leon topsport 1.9 tdi curpra
Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Bericht door Pointy »

djman schreef:ja heb hem bij beide dopjes bij gevuld dus dat moet wel goed zijn ga morgen stuk rijden 130 km dus stop na half uurtje ff om te kijken of de slangen hard zijn als je er in knijpt want als dat zo is staat er teveel druk op dan zou bijna zeker me koppaking zijn


Er komt toch sowieso druk te staan op je radiatorslang? Bij mij zijn de slangen tenminste altijd redelijk hard als ik heb gereden. De enige keren dat ze zacht waren was als er te weinig vloeistof in zat en je dus de lucht samen knijpt.

Een symptoom van een lekke koppakking was toch "mayonaise" aan je stok..door de reactie met de olie..en witte rook uit je uitlaat??
Gebruikersavatar
cristof19
Pilot
Pilot
Berichten: 616
Lid geworden op: 26 jul 2004, 12:04
Locatie: Belgie

Bericht door cristof19 »

heb ongeveer hetzelfde probleeml gehad bij mijn oude blok
heb een compressie en lektest laten doen en daar was nix mis mee
wrs was het gewoon ergens een scheurtje dat alleen wat openging als ie goed warm stond

heb er gewoon radiatorstop opgedaan en geen problemen meer met gehad
is speciaal spul daarvoor ofzo :D
i live my life for a mx-3
Gebruikersavatar
Dennis_MX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:53
Locatie: Enschede

Bericht door Dennis_MX3 »

Maar dat spul is een tijdelijke oplossing, want er goed is het niet voor je koelsysteem!
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

je kunt ook de bougie's eruit draaienen kijken welke een afwijkende kleur heeft. De cilinder met koelvloeistof verbranding is erg schoon. en dat zul je ook aan de bougie zien.
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
djman
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 173
Lid geworden op: 07 mar 2010, 11:33
Locatie: oudkarspel

Bericht door djman »

denk dat ik het gevonden heb dat het dopje bij de radiateur gaat te vroeg oen nu ander dopje en het is wel goed weet alleen nog niet op lange afstanden is
seat leon topsport 1.9 tdi curpra
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

let maar op, nu je het dopje vervangt, is het probleem opgelost ;)

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Plaats reactie