Motor loopt op 5 cilinders..?

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Het kan zijn dat cilinder 6 iets afwijkt.

De blokjes van ons hebben er last van dat de 6e iets afwijkt. Helemaal het precieze ken ik er niet van, maar ik weet wel dat ze iets minder olie krijgen als de andere 5.

Kijk eens op mx-3.com als je er meer over wilt weten.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
PascalMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 12 mar 2006, 22:15
Locatie: Musselkanaal

Bericht door PascalMX3 »

Vreemd, dat je meting nog steeds zo'n waarde bij nr6 aangeeft. Wat ik bedoel, je meet het aantal ontstekingen per minuut op een kabel, dus wat jij meet zijn een hoop meer ontstekingen op cilinder 6.
Het enige wat hier mee te maken kan hebben, is de ECU, of 2 sensoren, die niet goed werken(NE signaal, of G signaal) krukaspositie-opnemers.

Omdat alle 6 ophetzelfde berusten, en met alle dezelfde sensoren werken, komt me het heel vreemd voor dat er op het moment dat er spanning doorgeven wordt op cilinder 6, meerdere pulsen afgeeft.

Klopt, de ontsteking van de mx3 bestaan uit 2 delen, nouja drie eigenlijks :mrgreen: Spoel, sensor en ontstekingsmodule, en verdelerkap.

Je kunt het gedeelte waarin de sensoren, en module bevinden los kopen.
Op Motoso.de kosten ze zo'n 120 euro, maar je kunt bv ook een geheel gereviseerde kopen voor ongeveer 200 en de sloop kun je natuurlijk ook altijd ff bellen.

Er zijn wat verschillende ontstekings in de omloop voor de mx-3. Heb je een mx-3 voor 1994, dan is het meestal de KL-01. Dus voor je iets besteld, weet zeker dat je het goede besteld.
Bram_r
New member
New member
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jan 2010, 12:34

Bericht door Bram_r »

Vreemd, dat je meting nog steeds zo'n waarde bij nr6 aangeeft. Wat ik bedoel, je meet het aantal ontstekingen per minuut op een kabel, dus wat jij meet zijn een hoop meer ontstekingen op cilinder 6.
Het enige wat hier mee te maken kan hebben, is de ECU, of 2 sensoren, die niet goed werken(NE signaal, of G signaal) krukaspositie-opnemers.

Omdat alle 6 ophetzelfde berusten, en met alle dezelfde sensoren werken, komt me het heel vreemd voor dat er op het moment dat er spanning doorgeven wordt op cilinder 6, meerdere pulsen afgeeft.


Ja, dit is zeker vreemd, en heb er eigenlijk ook nog geen goede verklaring voor.
Ik heb vanavond de verdelerkap eraf gehaald, en deze is wel aardig ingesleten. Je kunt de slijtsporen wel op de foto zien.
Ik had mijn camera vergeten, dus excuus voor de 'mobieltje' kwaliteit.
Zoals ik het zie, komt de 'hoogspanning uit een pin uit de ontstekingsmodule, en gaat deze via de verdeler kap naar de rotor toe.
Ik zit te denken dat wellicht de kap op sommige punten zover is ingesleten, dat er onstekingspulsen van andere cilinders overslaan naar de 6 pool (zou dan puur toeval deze zijn).
Ik ga maandag iig een nieuwe rotor en kap halen, en dan eens bezien hoe het gaat.
Een sensorfout of ontstekingsunit fout kan eigenlijk niet, de rotor bepaald uiteindelijk toch welke cilinder er moet vonken en die kan niet zomaar verspringen

Afbeelding

Afbeelding

Bram
PascalMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 12 mar 2006, 22:15
Locatie: Musselkanaal

Bericht door PascalMX3 »

Zooo! :shock: Die kap is versleten! Ja, mocht dit wel of niet de oplossing zijn voor de problemen met cilinder 6, deze moet echt vervangen worden.

Ben benieuwd hoe het afloopt met een nieuwe kap.....

De ontstekingsmodule, werkt volgens een thyristor. Door hem te triggeren, laat hij spanning door. Hij krijgt die trigger door van de ecu, of sensor, dat weet ik ff zo niet, dus het kan heel misschien daar mee te maken hebben, maar het lijkt me sterk 8)
Bram_r
New member
New member
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jan 2010, 12:34

Bericht door Bram_r »

Ik heb nu de nieuwe rotor en verdelerkap erop zitten en het probleem met de toeren is weg. Ook op cil. 6 geeft die nu het 'gewone' toerental weer.
Als die weer op zijn wielen staat een proefrit maken en kijken of die nu ook wat soepeler oppakt en rijdt, maar ik heb goede hoop.

Bram
Plaats reactie