Betekenis geel lampje

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Betekenis geel lampje

Bericht door mikeymx3 »

Ik heb een hele simpele vraag ,wat betekend eigenlijk het gele waarschuwingslampje in de MX3 met een auto die slipt. Is dit ABS ? (lijkt me niet, maar omdat ik verder geen ABS lampje heb)
En is het standaard zo dat de mist voor- en achterlicht knopjes niet verlicht zijn en die van de achterruitverwarming wel?
En is het standaard zo dat als de mistachterlicht aanstaat wel aangegeven word op het dashboard en van de mistlichten voor niet?
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Re: Betekenis geel lampje

Bericht door turbulence »

mikeymx3 schreef:Ik heb een hele simpele vraag ,wat betekend eigenlijk het gele waarschuwingslampje in de MX3 met een auto die slipt. Is dit ABS ? (lijkt me niet, maar omdat ik verder geen ABS lampje heb)


is wel het lampje voor de ABS... cockpits worden gewoon in massa gemaakt, dus met alle lampjes erin.. kan daardoor dus komen dat je wel het lampje hebt maar niet de abs..


En is het standaard zo dat de mist voor- en achterlicht knopjes niet verlicht zijn en die van de achterruitverwarming wel?


achterruit verwarming heeft oranje lampje erin zitten ja. anderen niet.

En is het standaard zo dat als de mistachterlicht aanstaat wel aangegeven word op het dashboard en van de mistlichten voor niet?


klopt.. waarom weet ik weer niet, maar is wel bij meer autos zo.. wel irritant want onnodige voor mistlampen voeren kost je 50 euro
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Re: Betekenis geel lampje

Bericht door mikeymx3 »

turbulence schreef:
mikeymx3 schreef:Ik heb een hele simpele vraag ,wat betekend eigenlijk het gele waarschuwingslampje in de MX3 met een auto die slipt. Is dit ABS ? (lijkt me niet, maar omdat ik verder geen ABS lampje heb)


is wel het lampje voor de ABS... cockpits worden gewoon in massa gemaakt, dus met alle lampjes erin.. kan daardoor dus komen dat je wel het lampje hebt maar niet de abs..


En is het standaard zo dat de mist voor- en achterlicht knopjes niet verlicht zijn en die van de achterruitverwarming wel?


achterruit verwarming heeft oranje lampje erin zitten ja. anderen niet.

En is het standaard zo dat als de mistachterlicht aanstaat wel aangegeven word op het dashboard en van de mistlichten voor niet?


klopt.. waarom weet ik weer niet, maar is wel bij meer autos zo.. wel irritant want onnodige voor mistlampen voeren kost je 50 euro

Daarom. Raar dat ze niet zo'n oranje lichtje hebben gemaakt in die 2 knoppen maar oke.
Is die gele met dat slippende autootje van de ABS dus? Ik las ergens op internet (meende voertuigcontrole.nl o.z.i.d.) dat het traction control was, maar dat leek me nogal stug. ;)
Weet niet eens of ik ABS heb, lijkt me toch wel ?! Heb er geen boekjes bij gekregen toen ik hem kocht dus weet er bitterweinig vanaf.
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

launch control :mrgreen:

tsja.. zal wel gevalletje ''in het kader van de bezuinigingen'' zijn... zowieso neemt oa de achterruit verwarming wel redelijk wat vermogen, merk je zelfs wel wat aan je toerental (zakt bij mij zo wat in als ik hem aanzet) dus die wil je liever niet altijd onnodig aanhebben, plus dat je het ook niet goed kan zien of ie nu aan of uit staat
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Alle mx-3's met V6 hebben standaard ABS. Nadat je de auto hebt gestart, licht het lampje even op. Dan doet het systeem een systeem controle. Als je alleen het contact aanzet zie je hem ook volgens mij.

De achterruitverwarming gaat na verloop van tijd zelf uit. Zit een tijdschakelaar in. Als je de mistlampen aanzet moet er een oranje lampje boven het symbool gaan branden. Misschien is dit stuk gegaan dat komt wel is voor. haal je een andere op de sloop van een 323 BG. ;) Of heb je het facelift dashboard?
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Bericht door mikeymx3 »

De beide 'knoppen' van de mist voor- en achterlicht zijn niet verlicht. Ook geen oranje lampje erboven. Als ik de mis-achterlicht aanzet zie ik wel een oranje lichtje op het dashboard helemaal links onder langs de benzinemeter. Mist-voorlampen zie ik géén lampjes branden.
Wat betekend het rode lampje rechts onder met dat lampje erop, als de verlichting uit is gaat dit lampje branden? Beetje onnodig lijkt me... ghehe! Maar ik heb dus abs, eerste weet ik dat ook weer, hahaha. :clown:

Zit er ook zo'n vaag ding op de achterruiterwisser???? Deze gaat bij inschakelen 3 x achter elkaar en dan pas na verloop van tijd een keer weer.
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Dat rode lampje rechtsonderin weet ik niet wat je bedoeld. Kan het lampje zijn die aangeeft dat er een remlampje kapot is.

Bij het inschakelen van de achterruitenwisser gaat deze eerst 3 x achter elkaar en dan pas telkens 1x. Dat is normaal.
*Technical service Mazda mx-3.*
Plaats reactie