Olie / koelvloeistof probleem

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Yence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1085
Lid geworden op: 21 mei 2004, 23:42
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Olie / koelvloeistof probleem

Bericht door Yence »

ik heb even een dringende vraag m.b.t. wat ik tot nu toe allemaal over die temperaturen gelezen heb:
Als ik 10 tot 15 min. gereden heb is m'n olie temp. tegen de 150 graden, de water temp. geeft een normale temperatuur aan. De olie druk is constant te hoog (6 bar en hoger bij een koude motor en 2,5 bar bij de bovengenoemde 150 graden bij stationair toerental). Ik verlies echter GEEN koelvloeistof. Wat is er dan aan de hand? Ik vind 't zo vreemd dat de koelvloeistof temp. niet omhoog schiet, ook niet na een min. of 15, 20.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Ff een apart topic gegeven. Zo blijft het overzichtelijk.

Persoonlijk ben ik niet zo thuis in het hele verhaal. Al is het vaak wel dat je met meters je soms teveel zorgen maakt.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
Yence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1085
Lid geworden op: 21 mei 2004, 23:42
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door Yence »

thx Robert.
In dit geval is er wel degelijk iets aan de hand. Normaal heb ik bij een koude motor een druk vanaf 3 bar. Als de motor een normale temperatuur heeft 1,1 bar bij stationair toerental en komt'ie niet boven de 4 bar (6500 toeren). Als ik niet boven de 4000 toeren kom (bv.constant 120 op de snelweg) komt de olie temp. niet boven de 110 graden.

Op dit moment is het zo dat als ik bij 3000 toeren al schakel en ik kom niet boven die 3000 toeren, heb ik na 10 min. rijden al 140 graden olie temp. en de olie druk is dan nauwelijks gezakt. Maar ook al is de olie temp. 150 graden, de koelwatertemp. blijft stabiel op de normale waarde staan.
jeroentje.nl
MazdaMx-3 Sponsor
MazdaMx-3 Sponsor
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 apr 2005, 14:40

Bericht door jeroentje.nl »

Druk niet te veel op blind staren.
Wees blij dat er genoeg druk is... beter als te weinig.
Bij stationair valt er niks van te zeggen.

150 graden is wel echt te warm.. 130 is max.
Weet je zeker dat je metertje ok is.. want ik zie die wel eens vaker.
Daarom is dit moeilijk te zeggen.. als je metertje een beetje afwijkt.

Als die dit vanaf het begin af aan heeft gezegt... kan je er vanuit gaan dat alles ok is.

Als je echt goed wil meten heb je een 2 of 3 draads sensor nodig.
Deze zijn niet afhankelijk van de massa op het blok. (sandwichplate geeft slecht massa door)
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

Weet je wat je eens kan doen yence, als je stil staat bijvoorbeeld eens een beetje gas geven en daarna de sleutel naar "on"draaien, dus dan valt je motor uit en zakt de spanning terug naar 12 Volt...

Bij bij is het het geval dat op dat moment de meters naar de juiste waarde gaan, en rijdend ook te hoog staan.
Ik heb het ook rijdend getest dus even de motor af gezet met de koppeling in, maar kijk uit voor een backfire dan hihi

Als dat bij jouw ook het geval is moet je tussen de rode + draaden van de meters en de accu even een 12volt spanningsregelaar zetten.

Het probleem was bij mij dus dat zodra de accu geladen word (14,4 volt ofzo) dat de meters een hogere waarde aangeven..
Gebruikersavatar
Yence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1085
Lid geworden op: 21 mei 2004, 23:42
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door Yence »

Als dat het geval is, zou me dat een hoop geld schelen (voorlopig dan ;) ).
Bedankt voor de tips Jeroen en Marcel, dat ga'k eerst 's controleren!
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

jeroentje.nl schreef:Als je echt goed wil meten heb je een 2 of 3 draads sensor nodig.
Deze zijn niet afhankelijk van de massa op het blok. (sandwichplate geeft slecht massa door)


ff vraagje tussendoor

en welke meters die jij verkoopt zijn dan wel goed???

de AC S7 AT - S7 Chrome Oil Temp en Oil pressure die jij verkoopt.
is dat dan een 2 of 3 draads sensor? en bedoel je dan dat ze meter via 2 of 3 draden? kun je dit probleemloos aansluiten op een universele adapterring
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
johnmichel
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1957
Lid geworden op: 09 jan 2006, 23:27
Locatie: Hamont(B)

Bericht door johnmichel »

Maar hoe werkt het dan met de Oil druk metertje?
Want ik heb ze er nu in zitten behalve aangesloten om mijn adapter (om dat die er nog niet tussen zit)

Als de wagen op contact/start staat het olie druk metertje op het max druk wat die kan geven. En de draad naar de sensor is niet aangesloten.
Krijgt hij een tegen weerstand ofzo?
Ik dacht ook eerst dat ze kapot waren, maar turb heeft die ook met de raid.
Afbeelding
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Bericht door mikeymx3 »

Een vraag;

Wat voor tankje zit er helemaal rechts (bestuurderskant) aan de voorkant?
Een wit tankje met een sticker met iets van cooling 50/50.
Deze gaat bij mij naar de koeler vooraan en verder nergens heen. Hij is ook helemaal leeg, vaag tankje.
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

mikeymx3 schreef:Een vraag;

Wat voor tankje zit er helemaal rechts (bestuurderskant) aan de voorkant?
Een wit tankje met een sticker met iets van cooling 50/50.
Deze gaat bij mij naar de koeler vooraan en verder nergens heen. Hij is ook helemaal leeg, vaag tankje.


expansietankje van de koelvloeistof

en er staan min en max op

zorg maar gauw dat er wat koelvloeistof in komt anders is je blok dadelijk oververhit geraakt en kun je het blok vervangen
Driven by a sixpack
Plaats reactie