Hoe Homokineten controleren?

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

johnmichel
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1957
Lid geworden op: 09 jan 2006, 23:27
Locatie: Hamont(B)

Hoe Homokineten controleren?

Bericht door johnmichel »

Mijn vraag is hoe ik mijn homokineten kan controleren?

Want bij het wegrijden en remmen tot stilstaan, hoor ik knokkelend geluid aan de voorzijde. Bij het maken van een bocht hoor ik dit geluid niet. Maar merk toch aan het stuur dat het niet helemaal lekker gaat.

Ik heb er al gevoeld of er speling op zit, en als ik de aandrijfstang naar boven en beneden beweeg zit er lichte speling op. En als ik ze van voor naar achteren beweeg kan ik ook flink heen en weer (Dit is normaal maar in welke mate?)
Afbeelding
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Homokineten test je juist door scherpen bochten te nemen. Als er 1 of allebei kapot is dan hoor je ze duidelijk tikken,rechtuit zal je ze nooit horen. Bij jou is er dus iets anders aan de hand ben ik bang.
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
hyperman
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1088
Lid geworden op: 19 aug 2004, 09:54
Locatie: Roermond

Bericht door hyperman »

denk dat je eens naar je reminrichting moet kijken hoogstwaarschijnlijk zit daar het probleem.
Gebruikersavatar
raymondmx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 nov 2005, 22:50
Locatie: vaals

Bericht door raymondmx-3 »

xedos schreef:Homokineten test je juist door scherpen bochten te nemen. Als er 1 of allebei kapot is dan hoor je ze duidelijk tikken,rechtuit zal je ze nooit horen. Bij jou is er dus iets anders aan de hand ben ik bang.


nou bij mij was laatst de rechter homokineet kapot en dat merkte je echt niet in de bocht, maar als je rechtuit ging en langzaam gas gaf of los liet.

maar moet ik wel bij vertellen dat wij en de garage menige uurtjes heeft liggen zoeken wat het was.
Hzzy
New member
New member
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 aug 2007, 14:30

Bericht door Hzzy »

Ik had aan het begin ook precies zo'n getik onder m'n auto. Heb hem toen even op de brug geplaatst, het bleek gwoon een losse fuseekogel te zijn. Misschien een idee om even te kijken. Heb d'r nieuwe boutjes in gedraaid en hij zit nu weer perfect. Geen tikkend geluit meer.

Suc6 d'r mee
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

Kan ook je abs zijn , die hoor je soms ook wel eens tikken... teminste dat staat in de handleiding :mrgreen: maar dat schijnt normaal te zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
crazyarjan
Pilot
Pilot
Berichten: 591
Lid geworden op: 05 jun 2004, 23:59
Locatie: leerdam

Bericht door crazyarjan »

Over de lengte van de aandrijfas moet de as heen en weer kunnen.. ivm inveren en lengteverandering.

maar verder mag er eigenlijk geen speling op zitten.
maar denk wel dat je het in je homokineet moet zoeken..
Heb je de hoezen pas stukgehad? en pas laat gemerkt?
kan oook zijn dat er nog vuil in het vet zit wat nu z'n werk gedaan heeft..
To finish first, first you have to finish!
johnmichel
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1957
Lid geworden op: 09 jan 2006, 23:27
Locatie: Hamont(B)

Bericht door johnmichel »

Niet bij mijn weten dat ze in een korte termijn kapot zijn geweest die hoezen. Maar waarschijnlijk zijn het mijn fuseekogels die ik hoor knakke.
Voel het ook met remmen beetje stoterig gevoel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Zag nog een splinternieuwe fuseekogel staan op marktplaats. origineel mazda
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

Heb een vermoeden dat mij homokineet ook niet meer helemaal lekker is, maar zeker weten doe ik het niet. Zal in het kort proberen uit te leggen.

Probleem zit hem in trilling en geluid van aanlopen bij het gas geven. Dan voel je de trilling door in het gaspedaal en hoor je iets aanlopen of schrapen. Volgens een monteur komt het naar voren bij het kantelen van het blok.

ontstaan bij het nemen van een stoepje, opstaande rand langs een parkeervak (had hem niet gezien door de zon) voorwile erover heen en viel zo'n 20 cm hard omlaag. 2 mogelijkheden terug rijden of door, door gegaan en hierbij lichtjes de kokerbalken geschuurd. Hierna kwam het geluid naar voren. Laten controleren bij mazda dealer, dacht dat iets met de ophanging was, maar konden helemaal niets vinden.

Na het verhaal van Raymondmx-3 dacht ik dat het wellicht ook een homokineet kan zijn. Laatste tijd is de trilling (alleen in het gaspedaal te voelen niets aan het stuur, gaat ook gewoon rechtdoor) erger geworden en voel het zelfs flink bij gewoon stilstaan na een flink stuk rijden.

iemand een idee wat het kan zijn en waar ik kan gaan zoeken ??
Plaats reactie