Stationair toerental

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
clean mx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 aug 2004, 19:21
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Betuwe
Contacteer:

computer uit laten lezen.

Bericht door clean mx-3 »

Om een lang verhaal kort te maken, Auto vanochtend laten uitlezen door Mazda Dealer de Vries in Tiel. GEEN storingen gevonden. Naar hun weten zit er wel een sensor aan de bak maar die hoort niet van die verschillen te geven. :blink:

Wel een Super Service bij De Vries, dat moet gezegd. Na belletje kon ik de volgende dag langskomen. Het uitlezen en wat naslag doen over probleem kostte mij NX noppes nada. :lol:



Probleem:
Mijn MX-3 draait stationair 500 t/pm in z'n vrij.

Wanneer ik m in z'n 1 zet begint ie stationair 900 t/pm te draaien. Soms schommelt dit tussen 900 t/pm en 1100t/pm.
:euh:
Gebruikersavatar
zilverbird
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 mei 2004, 18:25
Locatie: limburg

Bericht door zilverbird »

Ik heb er een van 98 en die heeft het ook niet en ik heb er nog nooit van gehoord dus en ik vindt het ook onzin...... eerlijk gezegt dat als ik hem in de een zet dat dan het toeren op loopt daar heb ik het gaspedaal voor en het is waar als ik de rem in trap of aan het stuur draai dat het toeren iets op loopt,... dit moet ook want dit werkt via de vacium van de auto en dat is normaal.
Maar ik heb een tip twee zelfs de eerste haal de accu klem eens los, en trap de rem in ongeveer 40sec.... dit reset de computer en kijk dan of hij dit nog doet. en heb een vraag doet hij dit ook als je alleen maar de koppeling intrapt zonder dat je hem in de een zet zo ja dan klopt er dus iets niet met je koppeling.
Het kan zijn dat je daar ook een schakelaar vindt onder bij de pedalen....bij zit er dus een het kan zijn dat die stuk of niet goed werkt ik heb geen boek dus kan ik ook niet kijken wat deze doet.....maar zal deze eens los maken als ik weet wat hij dan wel of niet doet laat ik het wel weten.
Laatst gewijzigd door zilverbird op 09 okt 2004, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
zilverbird
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 mei 2004, 18:25
Locatie: limburg

Bericht door zilverbird »

Wel inderdaad er zit dus ergens een sensor ja wel ik heb het volgende gedaan rij hem warm dan zit er onder bij het koppelings pedaal een schakelaar en die is dus ik denk bij jouw stuk.

ik heb de koppeling in getrapt en er gebeurde niks, dus zetten ik hem in de een en er gebeurde nog niks, pas toen ik de schakelaar die bij de koppelings pedaal zat in duwde met de hand toen ging hij naar de 900 toeren heen.Dus het klopt dus wel dat er een schakelaar in de versnellings bak zit want op het moment dat ik dus met ingedrukte..... schakelaar hem uit de versnelling haalde viel het toeren tal weer terug naar 500rpm, dus als dit niet bij jouw werkt is dus de schakelaar in de versnellingsbak stuk, en als je hem laat staan in de een en je laat de schakelaar bij de koppelingspedaal los moet het toerental dus ook naar de 500rpm gaan.

het probleem is dus, of de schakelaar bij de kopelingspedaal of de versnelingsbak maar je kunt dit dus uit proberen door wat ik hier boven heb geschreven even uit te proberen..


ik hoop dat er wat aan hebt.... ;)
Laatst gewijzigd door zilverbird op 09 okt 2004, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
skielder
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 290
Lid geworden op: 01 dec 2003, 18:15
Locatie: den helder

Bericht door skielder »

en dat hele verhaal met 4 keer ademhalen? netjes ;)



ps.. gebruik punten en komma;s en dergelijke..

leest wel wat makkelijker.
Gebruikersavatar
zilverbird
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 mei 2004, 18:25
Locatie: limburg

Bericht door zilverbird »

Wel nu met punten enzo is het nu beter :lol: :lol: :mrgreen:


Ik hoop dat het werkt betergezegt.... dat hij het probleem kwijt...is....laat eens wat weten of het daar aan licht......


groeten Zilverbird..
Gebruikersavatar
speedymike
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 143
Lid geworden op: 20 nov 2003, 00:23
Locatie: Voorschoten

Bericht door speedymike »

kijk die zilverbird is niet op zijn bekkie gevallen.en gaat zelf op onderzoek uit daar hou ik nou van.
je moet niet altijd alles voor kauwen.
maar de schakelaar bij de bak zit vol de stangen onder je auto naar de bak als ik mijn niet vergis zit er een links van de pushbar en eentje iets daar boven en 1 van 2 is voor de achteruit
:bier:
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Stationair toerental van de V6 is 640 tot 700 tpm. (geen 500 dus) Het kan ook aan je koppelingsschakelaar liggen ook die registreerd in combinatie met je neutraalschakelaar of er een versnelling is ingeschakeld.Maar het moet niet zo zijn dat hij dan 1000-1100 tpm gaat draaien dat klopt niet.
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
clean mx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 aug 2004, 19:21
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Betuwe
Contacteer:

BEDANKT ZILVERBIRD

Bericht door clean mx-3 »

BEDANKT ZILVERBIRD voor alle moeite die je gedaan hebt.

Dankzij jou inspanningen ben ik erachter dat het
INDERDAAD mijn neutraalstandschakelaar is, die defect is.
De Mazda dealer in Tiel heeft dit ook bevestigd en deze besteld.
35 euro ex btw en montage.

Nogmaals dank!!! Ik laat hem as donderdag vervangen. :bier:
Gebruikersavatar
crazyarjan
Pilot
Pilot
Berichten: 591
Lid geworden op: 05 jun 2004, 23:59
Locatie: leerdam

Bericht door crazyarjan »

Zal ik jullie eens wat vertellen
de mijne doet altijd al motortoerental versnellen bij het inschakelen van de versnelling

alleen sinds ik het (erg vuile) luchtfilter heb vervangen en getracht het gasklephuis te reinigen doet ie hierbij vreemd

als de motor goed warm is en je staat stil en trapt de koppeling in en in een versnelling gaat ie harder lopen maar daarna zakt het toerental gelijk weer in tot 1000 toeren om vervolgens weer op te lopen enzovoorts

dit halen gaat met een bepaalde frequentie
nu is mij al opgevallen dat: hoe harder je hebt gereden des te hoger is deze frequentie en bij rustiger rijden is het dan weer minder


en het gekke is vind ik dat wanneer je hem weer na 5 minuten start dat je dan nergens last meer van hebt
ook als ik achteruit heb ingeparkeerd komt het regelmatig voor dat ie niet meer loopt te "halen" in de versnelling


nu heb ik het vermoeden dat de LFR nog ergens blijft hangen of vies is

het is een vaag verhaal maar het is ook een vaag probleem
dus ja :blink:
als iemand nog meer ideen heeft hoor ik ze graag
To finish first, first you have to finish!
Gebruikersavatar
zilverbird
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 mei 2004, 18:25
Locatie: limburg

Bericht door zilverbird »

We zijn er om elkaar te helpen niet waar......dacht het wel...

Maar geen dank ben al lang blij, dat jij weet wat er aan scheelt ....

Zilverbird
Plaats reactie